شناسه خبر:80599
1402/12/23 12:40:48

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: تسهیلات مشاغل خانگی برای افرادی است که بنیه مالی قوی‌ای ندارند و غالباً هم بانوان هستند که به‌نحوی سرپرست خانوار محسوب می‌شوند و نیاز است با سهولت و سرعت بیشتری در این بخش تسهیلات پرداخت شده و حتی یک ریال از این تسهیلات هم برگشت نخورد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان که با حضور مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت ماه ضیافت الهی، بهره‌مندی از فیوضات این ماه، تقرب به معنویات و خدمت‌رسانی به مردم را خواستار شد و افزود: مردم عزیز و نجیبی که با وجود همه سختی‌ها در تمام عرصه‌های انقلاب حضور فعال داشته‌اند، مستحق خالصانه‌ترین و شایسته‌ترین خدمت‌ها هستند.
   161 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی عدد خیلی بالایی برای استان نیست
وی سپس اظهار کرد: آمار و ارقام اشتغال گویای این است که آنچه تعهد استان بوده، انجام شده که از همه دستگاه‌های نقش‌آفرین تشکر کرده و امیدوارم سال آینده این میزان بیشتر شود.
استاندار همدان در ادامه ابراز کرد: آنچه نیازمند توجه جدی بوده این است که در بخش اشتغال تحصیل‌کرده‌ها تلاش بیشتری صورت گیرد.
قاسمی‌فرزاد سپس با ابراز قدردانی از تلاش‌های صورت‌گرفته در بخش کشاورزی و با تأکید بر اهمیت توازن تولید و توزیع در این بخش، افزود: در این بخش گاهی پس از به ثمر نشستن محصول نهایی هزینه تولید اولیه هم درنمی‌آید و قیمت تمام‌شده بسیار پایین‌تر از میزان هزینه‌ای است که صرف شده؛ بنابراین سازمان جهاد کشاورزی باید در حوزه تولید نقشه راهی تهیه کند که ضمن استفاده بهینه از آب و خاک، کشاورز هم دچار ضرر و زیان نشود.
وی اذعان کرد: در بخش صنعت نیز نیاز است زیرساخت‌ها متناسب با اقتضائات جامعه باشد. یعنی بازار مصرف باید پیش‌بینی شده و سپس زیرساخت‌ها ایجاد شود؛ در این بخش هم ضروری است به تولید و بازاریابی به‌مثابه زنجیره‌ نگاه کرده و سرمایه‌گذاری را با این محور جهت داد.
استاندار همدان سپس تأکید کرد: در استان پیگیری‌های مجدانه‌ای در بخش صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری صورت گرفته و واحدهایی به چرخه تولید بازگشته‌اند که طبق آمار اعلامی از تهران، استان همدان رتبه نخست را در احیای واحدهای تولیدی دارد، اما همچنان تأکید بنده این است که هر تولیدی زمانی ارزش دارد که بازار محصول را هم داشته باشد.
قاسمی‌فرزاد در ادامه با این بیان که 161 میلیارد تومان اعتبارات و تسهیلات مشاغل خانگی عدد خیلی بالایی برای استان نیست، بر افزایش این میزان تأکید و تشریح کرد: این تسهیلات برای افرادی است که بنیه مالی قوی و برجسته‌ای ندارند و غالباً هم بانوان هستند که به‌نحوی سرپرست خانوار محسوب می‌شوند و نیاز است با سهولت و سرعت بیشتری در این بخش تسهیلات پرداخت شود.
وی اضافه کرد: سهولت پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی تبعات مثبت بسیار زیادی خواهد داشت و بعضاً خانواده‌ای را نجات خواهد داد؛ چراکه در دیدارهای مردمی دیدیم که شهروندان عزیز در این رابطه دغدغه بسیاری دارند. بنابراین اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است 17 درصد باقی‌مانده را هم جذب کند و حتی یک ریال هم برگشت نخورد.
استاندار همدان در پایان سخنان خود با اشاره به شیوه گزارش‌دهی مدیران، گفت: تقاضا دارم علاوه‌بر اینکه در این جلسات گزارش خود را ارائه می‌دهید، در جلسات کارشناسی با تعداد افراد کمتر هم علت جذب نشدن تسهیلات را بررسی و اعلام کنید؛ از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز می‌خواهم برای جلسه بعد پیگیری لازم را جهت اینکه گزارش‌ها تفکیک و عملکرد‌ها شفاف شود، انجام دهد تا ضمن تشویق تلاش‌ها، عقب‌ماندگی‌ها نیز جبران شود.
   باگ سامانه کالابرگ برای تغییر اقلام رفع شده است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه ثبت فرصت‌های شغلی استان در سال‌ جاری 115 درصد تحقق یافته، عنوان کرد: در سال 1401، میزان تحقق اشتغال استان 112 درصد بوده که امسال با رشد سه درصدی مواجه بوده‌ایم؛ ضمن اینکه در سال جاری خوشبختانه 42 درصد از این میزان مربوط به تحقق اشتغال جامعه فارغ‌التحصیلان بوده است.
سیدمجتبی حسینی خاطرنشان کرد: یک‌هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار مربوط به بند الف تبصره 18 بوده و برخی دستگاه‌ها پرونده‌ای به بانک معرفی نکرده‌اند که در 20 روز گذشته طی جلسه‌ای مقرر شد این کار انجام شود.
وی درخصوص کالابرگ الکترونیکی نیز توضیح داد: 220 هزار تومان یارانه مضاعف برای قیمت روز 11 قلم کالا در سال‌ جاری جهت دهک‌های یک تا هفت درنظر گرفته شده است که تعداد سه هزار و 168 فروشگاه صنفی و 168 فروشگاه زنجیره‌ای به ارائه خدمت در این بخش می‌پردازند. سؤالی که از دیروز مطرح شده این است که آیا سامانه قطع شده؟ پاسخ منفی بوده و صرفاً باگ سامانه برای تغییر اقلام بسته شده و خریداران موظف هستند صرفاً همان 11 قلم مد نظر را خریداری کنند.
   ضرورت تقویت طرح‌های کارفرمایی در استان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این جلسه با اشاره به ثبت فرصت‌های شغلی در سال 1402، بیان کرد: امروز 115 درصد از تعهدمان با محوریت 21 دستگاه انجام شده است.
یوسف شعبانی تصریح کرد: 95 درصد از فرصت‌های شغلی ایجادشده مستقل بوده، اما یک نکته باید در اولویت قرار بگیرد و آن‌هم توسعه و ترویج طرح‌های کارفرمایی است؛ چراکه در احیای طرح‌های راکد و ارائه پروانه‌ها عملکرد خوبی داشته‌ایم که در آمار ثبت نشده و فقط طرح‌های کارفرمایی جزء آمار محسوب می‌شوند که نیاز است آن را توسعه بخشید.
وی با اشاره به توزیع شهرستانی این فرصت‌ها، گفت: شهرستان‌های رزن، نهاوند، کبودراهنگ، تویسرکان، همدان، درگزین، فامنین، ملایر و بهار به‌ترتیب بیشترین ایفای نقش را داشته و همه شهرستان‌ها بالای 100 درصد تعهد خود را انجام داده‌اند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تأکید کرد: خوشبختانه در بخش تقویت کانون‌های سرمایه‌گذاری و ارتقای رسته‌های شغلی نیز عملکرد استان خوب بوده است.
شعبانی در ادامه با اشاره به اینکه 821 طرح نیاز به بررسی و ویرایش دارند که درصورت نهایی شدن ویرایش در کلیت عملکرد استان تأثیر خواهند داشت وگرنه بی‌اثر محسوب می‌شوند، گفت: بنیاد برکت، بسیج سازندگی، کمیته امداد، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان بهزیستی، سازمان صمت، بنیاد علوی و اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ازجمله دستگاه‌هایی هستند که باید طرح‌های خود را ویرایش کنند.
وی سپس متذکر شد: در برخی موارد هم دستگاه‌ها در ارسال طرح‌ها موفق بوده‌اند، اما بانک‌ها چون تسهیلات را پرداخت نکرده‌اند، طرح معطل است. نکته دیگر اینکه مادامی که بانک تسهیلات را پرداخت نکرده، دستگاه‌ها تیک نهایی را نزنند؛ چراکه اتمام محسوب می‌شود. اطمینان حاصل کنید طرحی که به شبکه بانکی می‌رود، به پرداخت منجر می‌شود.
این مقام مسئول افزود: بر این اساس دستگاه‌‌های اجرایی در شهرستان‌های نهاوند، کبودراهنگ، رزن، اسدآباد، بهار، ملایر، همدان، تویسرکان، درگزین و فامنین نیاز به ویرایش طرح توسط کارشناسان دارند.
شعبانی درخصوص پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت برای ایجاد فرصت‌های شغلی مشاغل خانگی و خُرد نیز بیان کرد: 132 میلیارد تومان تسهیلات در این بخش داشته‌ایم که به 161 میلیارد تومان ارتقا یافته و 66 درصد از تسهیلات مذکور معادل 107 میلیارد تومان برای یک‌هزار و 74 مشاغل خانگی پرداخت شده است.
وی با تأکید بر اینکه ورود اطلاعات تسهیلات‌گیرندگان به سامانه الزامی است، اعلام کرد: شهرستان‌های همدان، ملایر، کبودراهنگ، فامنین، رزن، بهار، تویسرکان، اسدآباد و درگزین موفق شده‌اند از تسهیلات مشاغل خانگی جذب کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در ادامه تشریح کرد: یک‌هزار و 300 میلیارد تومان نیز از محل تبصره 16، سهم استان بوده که 830 میلیارد تومان به شبکه بانکی معرفی و 206 میلیارد تومان آن معادل 16 درصد جذب شده است.
شعبانی در ادامه با طرح پیشنهاداتی، مطرح کرد: تقاضا دارم سال آینده اولویت اشتغال‌زایی را در حوزه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی قرار دهید؛ کما اینکه از سوی وزارتخانه نیز نامه‌ای با این موضوع ابلاغ شده است. درخواست بنده این است که دستگاه‌های اجرایی استان برنامه‌های خود را برای تحقق این پیش‌بینی، ارائه دهند.
وی ادامه داد: 25 درصد از تسهیلات را در سال 1402 برای سند توسعه بخش تعاون قرار داده بودیم که درخواست بنده استمرار این روند است؛ چراکه سند تحول استان در ایجاد فرصت‌های شغلی که در دستور کار بوده، به‌ویژه در بخش تعاون و اشتغال، بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
این مقام مسئول در خاتمه سخنان خود بر تقویت طرح‌های کارفرمایی در استان تأکید کرد و با این بیان که طرح‌های مذکور یک فرصت شغلی پایدار و نزدیک به ماندگاری است که نیاز بوده به آن توجه ویژه شود، سخنان خود را به پایان رساند.
   سهم استان در جذب اعتبارات 1300 میلیارد تومان بوده است
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان نیز با بیان اینکه سهم استان در جذب اعتبارات یک‌هزار و 300 میلیارد تومان بوده است، توضیح داد: 411 میلیارد تومان میزان پرداختی سازمان جهاد کشاورزی بوده که از طریق بانک‌های عامل کشاورزی، توسعه و تعاون و امید 202 میلیارد تومان آن جذب شده است.
حسن پیمانی افزود: سهم سازمان صمت 329 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده که 78 میلیارد آن جذب شده است.
وی گفت: اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سهمیه 120 میلیارد تومانی داشته که پرداختی آن 28 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان ادامه داد: سهمیه معاونت علمی ریاست جمهوری 24 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده که پرداختی اتفاق نیفتاده است.
پیمانی بیان کرد: سهمیه اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی 68 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده که میزان پرداختی آن 17 میلیارد تومان ارزیابی شده است.
وی با این بیان که اداره‌ کل راهداری سهمیه 12 میلیارد و 500 میلیون تومانی داشته‌ و 900 میلیون تومان پرداختی آن بوده است، اعلام کرد: اداره‌ کل مسکن و شهرسازی 23 میلیارد سهمیه داشته که پرداختی آن سه میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان اذعان کرد: سهمیه اداره‌ کل ارتباطات و فناوری 122 میلیارد تومان و پرداختی آن دو میلیارد و 900 میلیون تومان بوده است. سهمیه کمیته امداد نیز 31 میلیارد تومان و پرداختی آن 20 میلیارد تومان بوده است؛ همچنین سهمیه بنیاد برکت 71 میلیارد تومان بوده که صددرصد آن جذب و استان در این بخش اول شده و درنهایت سهمیه بهزیستی 12 میلیارد و 900 میلیون تومان بوده که سه میلیارد و 500 میلیون پرداختی داشته است.

شناسه خبر 80599