شناسه خبر:80956
1403/1/16 16:39:31

مدیر خانه قرآنی کوثر ساوه با اشاره به نقش مهم قرآن در تربیت و سبک زندگی نوجوانان و جوانان گفت: توسعه فعالیت خانه‌های قرآنی مستلزم حمایت مسوولان است.

خانه‌های قرآن شهری و روستایی به‌عنوان اولین پایگاه‌های برگزاری کلاس‌های قرآنی نقش اساسی در تربیت دینی و قرآنی دارند چرا که فعالیت‌های خانه‌های قرآنی نباید تنها جنبه آموزش داشته باشد بلکه می‌طلبد در کنار مباحث آموزشی به مقوله‌های اخلاقی و کاربردی کردن دستورات دینی در زندگی بپردازند و به عبارتی دیگر در خانه‌های قرآنی، شیوه‌های چگونه زیستن و مهارت‌های زندگی نیز آموزش داده شود.

از سال گذشته اجرای برنامه محفل شور و حال خاصی در اجرای فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه به ویژه خانواده‌ها ایجاد کرده و امسال نیز این برنامه با دعوت از مهمانان جدید پنجره‌ای نو و تازه باز کرده است. «زهرا شهسواری» یکی از شهروندان ساوجی است که فعالیت‌های خوبی در حوزه قرآن و برپایی محافل قرآنی در این شهرستان انجام داده که در زیر گفت وگویی انجام شده با وی را می‌خوانیم.

زهرا شهسواری اظهار کرد: تمامی آیات قرآن کریم برای زندگی انسان‌ها حاوی درس‌هایی آموزنده است و محدود به مکان و زمان خاصی نیست و طبق فرمان خداوند باید حافظ و نگهدار آن باشیم.

مدیر خانه قرآن کوثر ساوه با اشاره به اینکه مؤسسات و خانه‌های قرآنی ظرفیت خوبی برای ترویج فرهنگ قرآنی هستند، گفت: باید بتوانیم از این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها بیشترین بهره گیری را کنیم چرا که این مهم سبب ترویج بیشتر فرهنگ قرآنی در روح و جان جامعه اسلامی می‌شود.

شهسواری ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ موفق به دریافت مجوز خانه قرآنی کوثر شدم و باید بگویم که این خانه، برای همه سنین از مقطع ابتدایی تا رده سنی بزرگسال برنامه‌های متنوع هدفگذاری کرده است.

وی گفت: همچنین علاوه بر ارائه آموزش‌های قرآنی، در این خانه قرآنی برنامه‌های متنوعی متناسب با مناسبت‌های مختلف همچون ایام عزاداری و جشن‌ها نیز پیش بینی شده است.

این فعال قرآنی دعوت از اساتید قرآنی از جمله دکتر هدایتی و تدریس کتاب‌های ایشان و سایر کتاب‌های قرآنی، روخوانی، حفظ، روان خوانی، آموزش مربیان قرآنی و آموزش‌های سبک زندگی اسلامی ویژه خانواده‌ها و داستان‌های قرآنی را از دیگر برنامه‌های خانه قرآنی کوثر عنوان کرد.

شهسواری افزود: به منظور تشویق بیشتر دانش آموزان در طرح «زندگی با آیه ها» با عنوان «مسطورا» و ایجاد فضای قرآنی در جامعه، جوایزی برای شرکت کنندگان در این طرح به قید قرعه پیش بینی شده و علاوه بر آن به دانش آموزان اعلام شد.

وی در ادامه خواستار تعامل و همکاری مسؤولان و متولیان دستگاه‌های مختلف جامعه با خانه‌های قرآنی شد و گفت: رفع بخشی از کمبودهای فعالیت‌های قرآنی با تعامل متولیان و مسئولان دستگاه‌های مختلف، شدنی است.

مدیر خانه قرآنی کوثر ساوه تصریح کرد: تمام آموزش‌های این مؤسسه رایگان بوده و شهریه‌ای گرفته نمی‌شود بنابراین توان مالی مسؤولان خانه قرآنی به تنهایی جوابگوی تأمین امکانات مورد نیاز جامعه هدف نیست.

شهسواری گفت: مؤلفه‌های بسیاری برای گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه وجود دارد که یکی از این موارد ابزارهای تشویقی است که متأسفانه خانه‌های قرآنی توان تأمین به تعداد کار آموزان را ندارد و مجبور هستیم به صورت قرعه کشی این کار را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: ارگان‌های مثل شهرداری، اداره ورزش و جوانان و همچنین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانند با اختصاص بلیت استخر یا بلیت سینما و سایر ابزارها، تشویقی در راستای ترویج فرهنگ قرآنی همراه خانه‌های قرآنی باشند.

شناسه خبر 80956