شناسه خبر:81200
1403/1/21 17:56:23

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: تعداد 18 اثر تاریخی منقول، غیر منقول و ناملموس از استان در سال گذشته در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید که از دستاوردهای ارزشمند در زمینه میراث‌ فرهنگی است.

حمیدرضا حیدری روز سه‌شنبه با بیان اینکه تعداد 18 اثر تاریخی منقول، غیر منقول و ناملموس از استان در سال گذشته در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید که از دستاوردهای ارزشمند در زمینه میراث‌ فرهنگی است، اظهار کرد: آمار آثار تاریخی ثبت‌شده در فهرست میراث ملی کشور از همدان در سال گذشته بیش از میزان تعیین‌شده وزارت بوده است.

وی درخصوص حفاظت، نگهداری و مرمت بناهای تاریخی در سال گذشته گفت: مرمت بخش‌هایی از 60 بنای تاریخی استان انجام شد که با توجه به شرایط این بناها نیاز به تکمیل مرمت در دوره‌های بعدی است.

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان ادامه داد: این بناها شامل یخدان میرفتاح، کاروان‌سراهای گلشن، کاروان‌سرای قبله، کاروان‌سرای سعادت نهاوند، بازار قدیمی کبودراهنگ، پُل دهنجرد بهار، امامزاده کرزان تویسرکان و برج خوش‌آباد فامنین است.

حیدری همچنین از بررسی بیش از یک‌هزار و 631 استعلام مرتبط با آثار تاریخی و همچنین تملک و آزادسازی بخش‌هایی از پلاک ثبتی واقع در عرصه تپه تاریخی هگمتانه در سال گذشته خبر داد.

وی با اشاره به ثبت هشت اثر تاریخی ناملموس از استان در فهرست میراث ملی کشور در سال گذشته، گفت: این آیین‌ها شامل مراسم شکرگزاری پایان محصول سنقرآباد درگزین، نقوش قالی میشن ملایر، تهیه آش آلو، تهیه آش سرنانی، فن تهیه حلوای مغزی در اشترمل، فن تهیه پتله‌پلو، فن تهیه آش چغندر بدو و مراسم دار امام در روستای حیدره قاضی‌خانی است.

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان افزود: دو اثر طبیعی شامل آبشار گانه زار آرتیمان و درخت توت ازناو در این مدت در فهرست میراث‌ ملی طبیعی ثبت شد.

حیدری ادامه داد: در سال گذشته بیش از 200 جلسه شورای فنی، شورای ثبت، کارگروه زیربنایی، کمیته فنی و کمیسیون تشکیل شده و تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف برای پیشبرد امور میراث‌ فرهنگی استان منعقد شده است.

وی اعلام کرد: مرمت و حفاظت 69 قلم اَشیای فرهنگی و تصویب چهار حریم اثر از دیگر اقدامات شاخص این اداره کل در سال گذشته است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 81200