شناسه خبر:81399
1403/1/28 14:10:18

استاندار همدان گفت: در بحث اشتغال باید به فارغ‌التحصیلان توجه ویژه‌ای کرد، بر این اساس مقرر شده هفت‌هزار و 550 نفر با مدرک فوق دیپلم و 10 هزار و 120 نفر با مدرک زیر دیپلم در مشاغل صنعتی، گردشگری و کشاورزی استان مشغول به کار شوند.

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار :

علیرضا قاسمی‌فرزاد امروز در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان همدان که با حضور جمعی از مدیران در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، بیان کرد: پاسخ دندان‌شکن رزمندگان دلیر اسلام و نیروهای مسلح به جنایت رژیم صهیونیستی یک حماسه تاریخی و دفاع مشروع بود. دشمن به خاک ما تعدی کرد و سرداران رشید ما را به شهادت رساند که حتماً باید هزینه اقدام نابخردانه خود را می‌داد، از این پس نیز هر حرکت اضافه‌ای با پاسخ قاطع مواجه خواهد شد.
وی ادامه داد: دلاورمردان سپاه پاسداران به رژیم منحوس صهیونیستی و حامیانش درس بزرگی دادند و یک اقدام بی‌نظیر را در تاریخ رقم زدند.

استاندار همدان سپس با اشاره به شعار سال، تحقق 118 درصدی تعهد اشتغال پیش‌بینی‌شده را مثبت ارزیابی کرد و توضیح داد: در مبحث اشتغال باید به فارغ‌التحصیلان توجه ویژه‌ای کرد که با هماهنگی‌های صورت‌گرفته، مقرر شده هفت هزار و 550 نفر با مدرک فوق دیپلم و 10 هزار و 120 نفر با مدرک زیر دیپلم در مشاغل صنعتی، گردشگری و کشاورزی مشغول به کار شوند.

قاسمی‌فرزاد تسریع و تسهیل در صدور مجوزها و تکریم سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را یک اصل مهم برای سال جدید خواند و تأکید کرد: تمام تلاش‌ ما این است که واحدهای تولیدی دچار رکود و تعطیلی نشوند، چراکه این تعطیلی‌ها علاوه‌بر رکود اقتصادی، منجر به پرداخت بیمه بیکاری می‌شوند که در پی آن هزینه‌های دیگری هم دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه شرکت شهرک‌ها نیز باید عرض کنم اقدامات بی‌نظیری در بخش تأمین انرژی، تسهیل امور و ایجاد شهرک‌های جدید صورت گرفته که برخی از آن‌ها مشکلات دیرینه همدان را رفع می‌کند؛ از این بابت از اقدامات صورت‌گرفته تشکر می‌کنم.

استاندار همدان در خاتمه سخنان خود تحقق عدالت در همه‌ نقاط استان را یک ضرورت مهم توصیف کرد و گفت: تقویت صنایع تبدیلی، توجه به تعاونی‌ها و سوق دادن تولید به سمت دانش‌بنیان و فناوری‌های برتر باید رویکرد جدید ما در تولید و اشتغال باشد که با لحاظ پیوست‌های محیط‌زیستی و تقویت حوزه‌های گردشگری بتوان بهره‌وری را به بالاترین میزان ممکن در این بخش‌ها رساند.

* چالش‌ها را باید بشناسیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به نام‌گذاری سال جدید، گفت: منظور از جهش رشد و شتاب تولید بوده و یکی از راهکارهای اساسی آن مشارکت مردم است.

تورج الوانیان لازمه مشارکت مردم را شناسایی جالش‌ها و موانع خواند و افزود: یکی از رویکردهای دولت سیزدهم آسیب‌شناسی مسائل از مراجع ذی‌صلاح است؛ در این بخش چالش‌ها احصا شده و نیاز است با برنامه‌ریزی کنترل و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

وی سپس در ادامه تصریح کرد: برنامه‌های محوری که خروجی این روند است، به شورای برنامه‌ریزی ارائه شده و درصورت لزوم مصوب خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان اظهار کرد: یکی از چالش‌های موجود تورم است که خوشبختانه روند نزول 10 درصدی تورم و کنترل قیمت‌ها اتفاق مثبتی است و باید تقویت شود.

الوانیان تأمین سرمایه اصلی و سرمایه در گردش را چالش دیگری خواند که تولیدکننده‌ها با آن مواجه هستند و اذعان کرد: گرفتن مجوزها و کمبود نیروی ماهر از دیگر چالش‌های پیش روی تولید و تولیدکنندگان است و باید سیاست‌گذاری خود را به این سمت و سو ببریم.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: نیاز است در سیاست‌ها و قوانین ثبات داشته و از تفسیرپذیری دورشان کنیم تا بتوانیم محکم‌تر و مصمم‌تر گام برداریم.

* ایجاد یک سامانه برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز با اشاره به تلاش همه‌جانبه برای تحقق شعار سال، گفت: برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان سامانه‌ای ایجاد می‌شود که این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش خُرد و کلان معرفی شده و مشخصاتشان ارائه می‌شود تا در راستای شعار سال حرکت کرده و منجر به توسعه استان شود.

سیدمجتبی حسینی بر این نکته هم تأکید کرد که طرحی در تهران با حضور سرمایه‌گذار آلمانی (اصالتاً ایرانی) با مبلغ 80 میلیون یورو در بخش سرمایه‌گذاری مدیریت پسماند و تولید برق از پسماند درحال انعقاد تفاهم‌نامه است که می‌تواند یک گام بلند در رشد و توسعه استان باشد.

* نخستین اولویت سال جاری اشتغال فارغ‌التحصیلان است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه بیان کرد: در سال 1402 از تعهدات پیش‌بینی‌شده برای 21 دستگاه اجرایی، 118 درصد آن تحقق یافته که مستندات آن در سامانه رصد موجود بوده و قابل ارزیابی و پیگیری است.

یوسف شعبانی سپس خاطرنشان کرد: در حوزه شهرستانی نیز تعهدات پیش‌بینی‌شده به این شرح است؛ شهرستان رزن 150 درصد، اسدآباد 123 درصد، تویسرکان 122 درصد، نهاوند 115 درصد، کبودراهنگ 115 درصد، همدان 115 درصد، بهار 112 درصد، فامنین 111 درصد، درگزین 111 درصد و ملایر 107 درصد.

وی راستی‌آزمایی طرح‌ها را پاشنه آشیل آن‌ها خواند و اذعان کرد: 917 طرح بلاتکلیف بوده و برخی از آن‌ها فقط نیازمند ویرایش و تیک پایانی است.

این مقام مسئول سپس با تشریح طرح‌های نیمه‌تمام دستگاه‌های اجرایی، بیان کرد: 341 طرح مربوط به بنیاد برکت، 147 طرح بسیج سازندگی، 114 طرح صمت، 83 طرح جهاد کشاورزی، 78 طرح بهزیستی، 20 طرح کمیته امداد، 6 طرح بنیاد علوی، دو طرح فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو طرح آموزش‌وپرورش و دو طرح نیز مرتبط به پارک علم و فناوری است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: اولویت‌های کسب‌وکار در سال 1403 نیز با توجه به وضعیت استان، «اشتغال» تعیین شده که نخستین اولویت ما اشتغال فارغ‌التحصیلان است و با وجود تلاش‌ها، هنوز جای کار دارد.

شعبانی اولویت دوم را ایجاد طرح‌های کارفرمایی خواند و ابراز کرد: اولویت سوم با لحاظ 25 درصد سهم اختصاص‌یافته به دستگاه‌ها، باید برای توسعه فضای تعاون باشد؛ ضمن اینکه 10 درصد از برنامه هفتم نیز برای تعاون لحاظ شده است.

وی اضافه کرد: توجه به ایجاد زنجیره خدمات در راستای زنجیره تولید نیز که ابتدا به‌صورت درون‌سازمانی و بعد به‌صورت بین دستگاهی با محوریت شعار سال اجرا خواهد شد، مورد بعدی است که امیدوارم فضای کسب‌وکار را توسعه دهد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه سال 1403 دو کار جدید درنظر گرفته‌ایم که تقسیم تعهدات به سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات با عدد مشخص در این زمره است، اعلام کرد: اقدام بعدی این است که سهم فارغ‌التحصیلان و غیر فارغ‌التحصیلان دستگاه‌ها نیز مشخص شود و به این معناست که دوستان در دستگاه‌های اجرایی باید توزیع اشتغال را در این بخش‌ها داشته باشند.

شعبانی از برداشتن 6 هزار تعهد منفی تحمیلی پیش‌بینی‌شده برای استان هم خبر داد و گفت: این تعداد در مقایسه با استان‌های هم‌وزن، ناعادلانه و سه هزار مورد آن مربوط به سال 1402 و سه هزار مورد آن مربوط به سال 1403 بود که برداشته شد.

وی در پایان سخنانش ابراز کرد: بر این اساس 17 هزار و 609 فرصت شغلی برای سال 1403 پیش‌بینی شده که سهم هریک از دستگاه‌ها نیز مشخص است.

* افتتاح پروژه‌های 2 هزار میلیاردی در سال جاری

مدیرکل صمت نیز با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در راستای تحقق شعار سال، عنوان کرد: بیش از 15 طرح به‌عنوان وی‌اف‌اس گلوبال (VFS Global) برای سال 1403 وجود دارد، همچنین درنظر گرفتن میز مشاوره سرمایه‌گذاری و پیگیری ایجاد پورتال صنعت و معدن با قابلیت پاسخگویی آنلاین، از دیگر اقدامات برنامه‌ریزی‌شده در این راستا است.

احمد شانیان تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای صدور 130 برنامه بهره‌برداری، از دیگر اقدامات است؛ ضمن اینکه بیش از 300 درصد بالای 40 درصد پیشرفت داشته‌اند که این روند افزایشی و مداوم خواهد بود. آموزش، ترویج و فرهنگ‌سازی برای دخیل کردن مردم در هدایت سرمایه‌های خُرد به سمت تولید نیز از برنامه‌های مهم سازمان صمت در بخش تحقق هرچه بیشتر شعار سال است.

وی عنوان کرد: برخی از پروژه‌های بزرگ استان با بیش از دو هزار میلیارد سرمایه‌گذاری و بیش از 50 درصد پیشرفت نیز در سال جاری افتتاح شده و رونق جدی به تولید استان خواهند داد.

مدیرکل صمت با این بیان که اکتشاف معدن و تشکیل تعاونی تأمین نیاز با هدف رفع موانع کسب‌وکار از دیگر برنامه‌های ما است، سخنانش را در این بخش پایان داد.

* آثار استان با حضور صنعتگران همدانی به مجامع جهانی معرفی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز گفت: در سه معاونت میراث فرهنگی، معاونت گردشگری و معاونت صنایع دستی تلاش شده تا اقدامات درخوری در بخش تحقق شعار سال انجام شود.

محسن معصوم‌علیزاده ادامه داد: در بخش معاونت میراث فرهنگی تلاش ما این است که در حفظ بناها و بافت تاریخی گام برداریم و از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مردم در احیا و باززنده‌سازی بافت و خانه‌های تاریخی بهره ببریم.

وی افزود: درنظر داریم با مشارکت بخش خصوصی در بازار قسمت تاریخی همدان، توسعه و تجهیز موزه‌های تاریخی و استفاده از ظرفیت نمایشگاه‌های تاریخی، اقداماتی انجام دهیم.

این مقام مسئول با اشاره به اقدامات درنظر گرفته‌شده برای بخش معاونت گردشگری نیز متذکر شد: حمایت‌های بانکی و تسهیلاتی برای هدایت در حوزه زیرساخت‌ها در این بخش انجام خواهد شد.

معصوم‌علیزاده در پایان با این بیان که در معاونت صنایع دستی نیز در جهت مشارکت بیشتر مردم برای تحقق شعار سال مهم‌ترین اقدام ما برطرف کردن مشکلات مالیاتی تولیدکنندگان صنایع دستی، تخصیص و پرداخت اعتبار، تسهیلات سرمایه در گردش و اعزام صنعتگران به نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی برای معرفی آثار استان است، سخنانش را خاتمه داد.

شناسه خبر 81399