شناسه خبر:82301
1403/2/20 04:44:10

دلالان در مرز مهران در راستای تأمین منافع خود، مسافران را به خودروهای شخصی می‌سپارند و با این کار فعالیت خودروهای قانونی را کساد کرده‌اند.

موضوع دست‌به‌دست شدن مسافران (زائران) در پایانه مرزی مهران توسط دلالان، از مدت‌ها قبل مطرح بود و رانندگان خودروهای زردرنگ دارای مجوز این خط که باید زائران را از پایانه به استان‌های دیگر منتقل کنند، همیشه از آن شاکی بودند.

رانندگان خودروهای سواری معتقدند تعدادی از دلالان در مرز مبادرت به فروش مسافران به خودروهای شخصی می‌کنند و رانندگان دارای مجوز همیشه به‌خاطر حضور این افراد نمی‌توانند از حق قانونی خود برای بردن مسافران استفاده کنند.

حدود 100 راننده خطی مرز مهران ‌در انتقاد به دلال‌هایی که بعضاً با گاراژدارها نیز در ارتباط هستند و اقدام به فروش میافران و زائران به خودروهای شخصی می‌کنند و خواستار امنیت جانی و امنیت شغلی خود شده‌اند.

خبرنگار ایسنا در این خصوص به گفت‌وگو با تعدادی از رانندگان خوروهای سمند پرداخته است.

ولی‌محمد حشمتی‌کیا؛ راننده سمند در این خصوص گفت: دلال‌ها برای فروش مسافران به خودروهای بدون مجوز و فاقد بیمه، با هم هماهنگ هستند و با رفتار غیر متعارف، مسافران خسته و از زیارت برگشته را به خودروهای مورد نظر خود هدایت می‌کنند

وی افزود: دلالان با فروش مسافران به رانندگان شخصی، درآمد خوبی کسب می‌کنند و رانندگان دارای مجوز و بیمه و قانونی، دست خالی به خانه باز می‌گردند.

اردلان میرمال دیگر راننده این خط گفت: این دلالان حق رانندگان قانونی را به عده‌ای راننده بدون مجوز می‌دهند.

صید رسول میرآخوری راننده‌ای که بیش از 20 سال است در مرز مهران مشغول جابه‌جایی مسافران بین‌شهری است نیز اظهار کرد: موضوع فروش مسافران به خودروهای شخصی و حضور دلالان سال‌هاست وجود دارد و شکایت‌ها و گله‌های ما به مسئولان نتیجه‌ای نداشته، انتقاد ما به این دلیل است که این عده هر روز حوزه عمل خود را گسترش می‌دهند و با گاراژدارها و افراد دیگر دارای رابطه هستند، گاهی مسافر را از پایانه مرزی به درون شهر مهران یا پل زائر می‌برند و از آنجا با گرفتن پول از زائر و سپردن بخشی از پول به راننده شخصی، آن‌ها را سوار خودرو شخصی می‌کنند و هیچ زحمت دیگری نمی‌کشند.

رئیس اداره حمل‌و‌نقل مسافر اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان ایلام در این خصوص اظهار کرد: حدود 200 ماشین سواری عمومی و 150 تا 200 اتوبوس در امر جابجایی زائران و مسافران در پایانه مرزی مهران در حال فعالیت هستند که توسط چندین شرکت حمل و نقل مدیریت می‌شوند.

قادری‌پور با اشاره به اینکه طبق قانون وظیفه اداره حمل‌و‌نقل جاده‌ای نظارت بر عملکرد شرکت‌های حمل‌و‌نقل است، گفت: در لابه لای این شرکت‌ها عده‌ای با ماشین‌های شخصی که کار آن‌ها نیز امر جابجایی مسافر نیست وارد این عرصه شده‌اند که باعث ایجاد مزاحمت برای سایر فعالان قانونی این عرصه شده‌اند.

وی ادامه داد: مسافرانی که با سواری‌های عمومی زیر نظر شرکت‌های حمل و نقل جابجا می‌شوند از مبدأ تا مقصد توسط سامانه داپ رصد می‌شوند و کد ملی مسافران از همان لحظه ابتدایی جابجایی در این سامانه به ثبت می‌رسد.

رئیس اداره حمل‌و‌نقل مسافر اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام تأکید کرد: در خصوص دلالان این عرصه در این مدت مکاتبات لازم با فرماندار شهرستان مهران، گمرک، هنگ مرزی، نیروی انتظامی و دادستانی انجام شده است و برای ساماندهی فعالان قانونی این عرصه نیازمند همکاری تمام این نهادها هستیم.

قادری‌پور در پایان گفت: طبق دستورالعمل مبادی ورودی و خروجی مرز، وظیفه حفاظت از پایانه‌های مرزی بر عهده گارد گمرک است که در رأس آن مدیر کل گمرک قرار دارد.

شناسه خبر 82301