شناسه خبر:83027
1403/3/7 11:23:44
اقدامات دولت سیزدهم در کنترل و ساماندهی بازار اجاره و مسکن؛

از عرضه 182 هزار خانه خالی تا پرداخت 453 هزار فقره تسهیلات ودیعه مسکن

در یک‌هزار روز فعالیت دولت سیزدهم (به طور دقیق تا سوم خردادماه 1403) اقدامات مهمی در راستای کنترل و ساماندهی بازار اجاره و مسکن به انجام رسید که از جمله آنها عرضه 182 هزار خانه خالی به بازار و پرداخت 453 هزار فقره تسهیلات ودیعه مسکن قابل ذکر است.

با استقرار دولت سیزدهم تکمیل و به‌روز رسانی سامانه ملی املاک و اسکان به عنوان بستر اصلی تنظیم‎گری حوزه بازار مسکن در دستور کار قرار گرفت.

عرضه 182 هزار خانه خالی به بازار و معرفی 120 هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی با استفاده از اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان، تشکیل دبیرخانه کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در 31 استان‌ و راه‌اندازی گشت مشترک ساماندهی مشاوران املاک و بازرسی از 110 هزار مشاور املاک، از جمله دیگر اقدامات در این حوزه است.

برپایه این گزارش، از دیگر اقدامات انجام شده به منظور کنترل و ساماندهی بازار اجاره و مسکن، ایجاد سامانه «خودنویس» برای انعقاد قراردادهای مسکن به صورت مستقیم و رایگان و انعقاد 365 هزار قرارداد اجاره در این سامانه، پرداخت 453 هزار فقره تسهیلات ودیعه مسکن و ساماندهی و مدیریت سکوهای انتشار آگهی املاک مسکونی قابل ذکر است.

پیگیری تدوین قوانین زیرساختی برای مدیریت بازار مسکن، همکاری در تدوین و تصویب قانون «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها»، همکاری در تدوین «طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول»، ارائه «لایحه مالیات بر معاملات مکرر» و همکاری در تدوین «طرح مالیات بر عایدی سرمایه» از دیگر اقدامات انجام شده در یک‌هزار روز فعالیت دولت سیزدهم در این بخش است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 83027