شناسه خبر:1108
1397/7/14 18:34:45

سپهرغرب، گروه خبر: سرشماری کلنی‌های مزارع زنبورعسل هم‌زمان با سراسر کشور با کمک کارشناسان جهاد کشاورزی در استان کرمانشاه آغاز شد.
عسل طبیعی از دو هزار و 500 سال پیش در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده‌شده که مهم‌ترین خاصیت آن ضد میکروب بودن عسل است؛ سال گذشته در استان کرمانشاه چهار هزار و 82 تن عسل تولید شد.
بر اساس اطلاعات موجود، بیش از 310 هزار کلنی زنبورعسل به‌صورت مدرن و بومی در استان وجود دارد که توسط دو هزار و 900 بهره‌بردار نگهداری و پرورش داده می‌شود.
در تمامی شهرستان‌های استان به نحوی پرورش زنبورعسل وجود دارد، اما شهرستان‌های کنگاور و صحنه بیشترین و قصر شیرین و ثلاث باباجانی کمترین کلنی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
بر اساس اعلام قبلی از سوی سازمان جهاد کشاورزی، اوایل مهرماه هرسال به‌عنوان هفته آمارگیری و سرشماری صنعت زنبورعسل کشور تعیین شده‌است که این آمارگیری در استان کرمانشاه روز گذشته هم‌زمان با سراسر کشور آغاز و تا 30 مهرماه به طول می‌انجامد.
دایره مشمول این طرح صرفاً شناسایی زنبورستان‌های بالای 30 کلنی مدرن بوده که به گفته باقری، مدیر طیور و زنبورعسل جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برای دسترسی به اطلاعات و آمار کلی زنبورستان‌های زیر پوشش، کارشناسان جهاد کشاورزی با همان امکانات و وقت تعیین‌شده اقدام به آمارگیری تمامی زنبورستان‌های استان می‌کنند.
برای اجرای این مهم طی دوره، اکیپ‌های شهرستان‌ها به روستاهای زیرپوشش اعزام می‌شوند، اطلاعات خامی در فرم استاندارد کشور جمع‌بندی و به معاونت امور دام ارسال می‌شود تا با کنترل، ارزیابی، پردازش و نتیجه‌گیری کاربردی برای این صنعت، برنامه‌ریزی‌های کلانی در راستای توسعه استانی گرفته شود.
آن‌طور که باقری عنوان کرد سرشماری امسال به‌صورت الکترونیکی در سامانه داده‌های کشاورزی ثبت می‌شود.

شناسه خبر 1108