شناسه خبر:11220
1398/6/2 08:38:31
با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

تندیس بوعلی سینا رونمایی شد

سپهرغرب، گروه خبر: به مناسبت زاد روز بوعلی سینا نیم تنه این عالم بزرگ در آئینی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، استاندار همدان و جمعی از مسئولان رونمایی شد.

آئین روز پزشک و زادروز حکیم هزاره‌ها بوعلی سینا پنجشنبه شب با استقبال گسترده شهروندان و مسافران در آرامگاه این عالم در شهر همدان برگزار شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: وجود مفاخر سبب تعمیق همدلی و همبستگی در بین تمامی ملت‌های جهان می‌شود.

منصور غلامی با تبریک روز پزشک به همه پزشکان و فعالان حوزه پزشکی و با گرامیداشت روز همدان اظهار کرد: خاک ایران زمین با ریشه‌های عمیق فرهنگی مشاهیر زیادی را در خود پرورش داده است.

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ملت ایران همواره دانشمندان و مفاخر خود را بزرگ داشته و تکریم می‌کند، افزود: وجود مفاخر سبب تعمیق همدلی و همبستگی  در بین تمامی ملت‌های جهان می‌شود.

وی همه داشته‌های فرهنگی، علمی و فنی را سرمایه ملی برشمرد و گفت: باید از این ظرفیت‌های برجسته برای  امید بخشی، افتخار آفرینی، همدلی و همبستگی بین همه ملت‌ها به ویژه کشورهایی که زمانی به ایران تعلق داشتند، استفاده کرد.

     560 متخصص و 42 فوق تخصص در همدان فعالیت می‌کنند

استاندار همدان نیز با تبریک روز پزشک با اشاره به اینکه استان در حال حرکت به سمت استفاده از ظرفیت گردشگری پزشکی است، بیان کرد: همدان طرفیت‌های خوبی در بخش پزشکی دارد که باید برای مردم بیان شود.

شاهرخی با بیان اینکه  از هزار و 800 جاذبه طبیعی و تاریخی،  هزار و 61 اثر همدان به ثبت ملی رسیده است افزود: استان همدان  در دوران دفاع مقدس 13 سردار بزرگ و نقش‌آفرین را تقدیم نظام اسلامی کرده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان در بخش حوزه سلامت در استان همدان عنوان کرد: مجموعه سلامت استان همدان با بهره گیری از ظرفیت 560 متخصص و 42 فوق تخصص و امکانات ایجاد شده توسط دولت تدبیر و امید به ویژه با اجرای طرح تحول سلامت در ابعاد مختلف از برجستگی‌های ویژه‌ای برخوردار است.

وی با تاکید بر سرمایه‌گذاری هزار میلیاردی دولت برای بخش درمان در استان همدان گفت: هم اکنون در استان همدان پروژه‌های مانند مرکز جامع سرطان، بیمارستان هزار تختخوابی، بیمارستان فاطمیه ویژه زنان و چند پروژه درمانی دیگر در دست ساخت است که فضا را برای ایجاد گردشگردی پزشکی در استان فراهم می‌کند.

     برخی کشورها در تلاشند بوعلی سینا را به نفع خود مصادره کنند

 رئیس بنیاد بوعلی‌سینا با گلایه‌مندی از اینکه در ذکر نام بوعلی سینا واژه حسین استفاده نمی‌شود، افزود: متاسفانه پس از گذشت سال‌ها هنوز نتوانسته‌ایم شخصت حکیم هزاره‌ها را شناخته و او را به دنیا معرفی کنیم.

آیت الله محمدی با اشاره به اینکه امروز کشورهایی مانند ترکیه یا برخی کشورهای عربی درتلاشند این چهره بزرگ را مصادره کنند، گفت: اگرچه بوعلی‌سینا به تمام بشریت تعلق دارد اما افتخارش نصیب ما همدانی‌ها شده است بنابراین از دولت می‌خواهیم ما را در معرفی این چهره بزرگ به عنوان یکی از مفاخر ایران زمین یاری کند.

گفتنی است در این آئین نیم‌تنه حکیم بوعلی سینا اثر استاد «هادی عرب نرمی» کارشناس مجسمه‌سازی و کارشناس ارشد نقاشی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، رونمایی شد.

نمونه اولیه این تندیس  برگرفته از تصویرسازی ابوالحسن خان صدیقی از شیخ‌الرئیس بود که در قالب فایبر گلاس به ارتفاع 120 سانتیمتر ساخته شد و قرار است این نیم تنه بر روی پایه‌هایی با ارتفاع 2 متر نصب شود.

همچنین در این آئین از انیمیشن ماجراهای پور سینا به کارگردانی امید سیفی و وصیت‌نامه و زندگی‌نامه بوعلی سینا رونمایی شد.

شناسه خبر 11220