شناسه خبر:11984
1398/6/28 08:39:34
برای نخستین بار و به همت شهرداری همدان:

پای خاطره‌گویی از شهدا به محلات شهر همدان باز شد

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: دوران دفاع مقدس یکی از درخشان‌ترین عرصه‌های دفاع محسوب می‌شود؛ هنگامه‌ای که ملت ایران در اتحادی بی‌نظیر و یکپارچه به مصاف با دشمن متجاوز رفتند و برای حفظ و پاسداری از خاک وطن، سراسر عشق، ایثار و شجاعت شدند، عده‌ای جان باختند و عده‌ای از جاماندگان نیز آینه شهدا شدند و به شرح قصه عشق‌بازی آنان و رشادت‌هایشان پرداختند تا دنیا دنیا است این در تاریخ بماند که فرزندان خمینی تا آخرین قطره خون خود دست از دفاع از آرمان‌هایشان برنداشتند، البته ارزش تاریخ نه به آن است که انسان‌ها با خواندن آن سرگرم شوند یا آنکه به آن ببالند یا افسوس بخورند، بلکه به آن است که می‌تواند چون جام جهان‌نمایی عمل کند که از آینده خبر می‌دهد و موجب هوشیاری می‌شود. گرامیداشت سال‌های دفاع مقدس از بسیاری قابل بررسی بوده و مطالعه و واگویه اتفاقات سال‌های 59 تا 67، صرفاً مطالعه خاطرات گذشته نیست، بلکه گنجی است مملو از بایدها و نبایدها، پیروزی‌ها و ناکامی‌ها، لزوم آمادگی‌ همیشگی در برابر دشمن. با ذکر این مقدمه آنچه می‌خوانید نگاهی به اقدام زیبای شهرداری همدان است که با یک کار فرهنگی تمیز اقدام به زنده نگه‌داشتن یاد شهیدان و زنده کردن فرهنگ ایثار و شهادت در محلات شهر همدان کرده است؛ فراهم کردن امکان بازدید شهروندان از محل اعزام رزمندگان به جبهه‌ها و اماکنی که مورد بمباران قرارگرفته‌اند و روایتگری ازآنچه در این مناطق گذشته است... در ادامه گفتگوی خبرنگار سپهرغرب با معاون سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان را دراین‌باره خواهید خواند:

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با اشاره به برنامه‎های ویژه شهرداری همدان در هفته دفاع مقدس، گفت: در این ایام به‌منظور پاسداشت و تعمیق فرهنگ دفاع مقدس، حفظ ارزش‌های ایثار و شهادت و آشنایی نسل جوان با تاریخ دفاع مقدس به‌ویژه در حوزه شهری، اردوی راهیان نور درون‌شهری با عنوان «خاطرات ماندگار» پیش‎بینی شده‎است.

روح‌الله وجدی‎هویدا تصریح کرد: این برنامه که برای نخستین بار در استان برگزار می‌شود با هدف نشان دادن نقش پشت جبهه و پشتیبانی‌های صورت گرفته در داخل شهر است که با روایتگری راویان دفاع مقدس همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه بر این اساس چند محله که در جنگ نقش داشته‌اند برای بازدید شهروندان همدانی انتخاب‌ شده‎است، افزود: استادیوم قدس، محل اعزام رزمندگان به جبهه و از اماکن بمباران‌شده، دانشکده هنر محل اعزام رزمندگان، میدان امام‌زاده عبدالله و دیواری که در این منطقه مورد اصابت موشک بوده و بلوار 15 فروردین ازجمله این محله‎ها است که در این محل‌ها بنری نصب‌ و رخدادهای جنگ در آن تشریح خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان تصریح کرد: ثبت‌نام از شهروندان توسط فرهنگ‌سراهای شهرداری صورت گرفته و افراد با اتوبوس‌هایی که حاوی طراحی‌های دفاع مقدس هستند به این اماکن برده خواهند شد.

وجدی‎هویدا با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در برگزاری این برنامه، اضافه کرد: بعد از اتمام روایتگری در محلات، شهروندان به باغ‌موزه دفاع مقدس رفته و در آنجا نیز فیلمی اکران می‌شود، احتمالاً اگر زمان اجازه دهد بازدید از گلزار شهدا را نیز داشته باشیم.

وی در پایان از افتتاحیه این برنامه در مجتمع فرهنگی عین‎القضات خبر داد و گفت: دستگاه‌ها و نهادهای بسیاری در اجری این برنامه ما را مساعدت و حمایت می‌کنند که می‌توان به مرکز ثبت اسناد، حوزه هنری، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سپاه اشاره کرد.

و در خاتمه اینکه؛ هم‌اکنون دشمنان انقلاب اسلامی به‌خوبی می‌دانند که توان مقابله نظامی با ایران را ندارند و با ابزار دیگری وارد کارزار با انقلاب خواهند شد که بدون تردید در سال‌های پس از جنگ، «فرهنگ» آن روزگار است که برای ما راهگشا خواهد بود و چه چیزی بهتر از واکاوی تاریخ آن دوران برای نسل پرافتخار امروز.

می‌گویند روز عاشورا چون همه اصحاب به شهادت رسیدند و از مردان و جوانان و حتی نوجوانان بنی‌هاشم دیگر کسی برجای نمانده بود، امام بر نیزه غریبی تکیه کرد و به میدان نگریست و ندا داد: آیا کسی هست مرا یاری کند؟ صدایی برنخاست... «‌طوبی له و رزقنا الله ما رزقه...» اما مگر نه این است که «کل یوم عاشورا کل ارض کربلا»؟ آری حماسه فرزندان خمینی را فرزندان خامنه‌ای خواهند خواند و هرروز عاشورایی‌تر از دیروز در مصاف زر و زور و تزویر خواهند ایستاد.

بی‌شک اقدام زیبای شهرداری همدان در بزرگداشت دفاع مقدس علاوه بر جذابیتی که دارد، می‌تواند از تأثیرگذاری بالایی نیز برخوردار باشد و ابعاد جدیدی از روایات سال‌های جنگ را به روی شهروندان همدانی باز کند.

شناسه خبر 11984