شناسه خبر:1221
1397/7/18 10:00:10

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار ملایر گفت: درصد بالایی از صادرات استان همدان مربوط به خشکبار ملایر است که عمده آن را کشمش تشکیل می‌دهد.
باب‌الله فتحی در دیدار با اعضای انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش ملایر اظهار کرد: شهرستان ملایر ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد که برخی از این توانایی‌ها در کشور بی‌نظیر است.
وی افزود: یکی از این ظرفیت‌های ملایر که در دنیا به‌خوبی درخشیده و حرفی برای گفتن دارد، تولید انگور و فرآورده‌های آن ازجمله کشمش است.
فرماندار ملایر با اشاره به صادرات کشمش ملایر گفت: به دلیل کیفیت بالای این محصول بسیاری از کشورهای تولیدکننده انگور در دنیا کشمش تولیدی خودشان را با بِرَند ملایر به‌فروش می‌رسانند.
وی تصریح کرد: درصد بالایی از صادرات استان همدان مربوط به خشکبار ملایر است که عمده آن را کشمش تشکیل می‌دهد.
فتحی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وجود تحریم‌ها باید بتوانیم صادرات غیرنفتی را جایگزین کرده که یکی از عمده صادرات غیرنفتی کشمش ملایر است.
وی با اشاره به پیگیری‌هایی که برای ثبت جهانی انگور ملایر صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: پیگیری‌ها و زحمات زیادی برای این ثبت جهانی صورت گرفت که با حضور کارشناسان فائو در ملایر این ثبت قطعی خواهد شد.
فرماندار ملایر با بیان اینکه در جریان مشکلات تولیدکنندگان کشمش و کارخانه‌داران هستیم، یادآور شد: اگر کارخانه‌داری آسیب ببیند، باغدار و درنهایت شهرستان آسیب خواهد دید.
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا سرمایه مناسب برای سرمایه در گردش کارخانه‌داران تأمین شود و یکی از راه‌های تأمین این سرمایه تسهیلات کم‌بهره روستایی است که در حال پیگیری آن هستیم.
در ادامه رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش ملایر اظهار کرد: این تشکل تنها تشکل ثبت‌شده کشمش است و در هیچ جای دیگر به این شکل وجود ندارد و این تشکل توانسته یکی از تشکل‌های فعال در سطح استان باشد.
منوچهر رضایی با اشاره به کمبود نزولات جوی و پایین بودن سطح آب‌های زیرزمینی افزود: با دادن تسهیلات مناسب به باغداران، آن‌ها برای استفاده از آبیاری‌های نوین ترغیب خواهند شد.
وی گفت: عمده محصولات کشاورزی در شهرستان ملایر انگور و کشمش است که توانسته‌ایم آن را به کشورهای دیگر صادر کنیم.
نائب رئیس اتاق بازرگانی استان همدان خاطرنشان کرد: صادرات عمده کشمش ملایر به کشورهای اروپای شرقی، عراق و امارات است و به برخی کشورهای دیگر نیز به‌صورت موردی صادرات صورت می‌گیرد.

شناسه خبر 1221