شناسه خبر:12549
1398/7/10 09:17:34

سپهرغرب، گروه خبر: مرز خسروی به‌عنوان نزدیک‌ترین پایانه مرزی به کربلای معلا این روزها شاهد استقبال زواری است که این مرز را برای سفری بی‌دغدغه از «خسروی» تا «کربلا» انتخاب کرده‌اند.

بزرگ‌ترین پایانه مرزی مسافری خاورمیانه این روزها میزبان زوار اربعین است که مرز خسروی را به‌عنوان نزدیک‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین مسیر رفتن به عتبات عالیات انتخاب کرده‌اند.

دوشنبه گذشته، استاندار کرمانشاه که وزیر کشور را در سفر به عراق همراهی کرده بود، مسیر کربلا تا خسروی را با خودرو طی کرد تا وضعیت تأمین امنیت زوار در این مسیر را بررسی کند.

صحبت‌های هوشنگ بازوند نشان از تأمین امنیت این منطقه داشت و این اطمینان را به زوار داد تا سفری بدون دغدغه همراه با امنیت خاطر در تردد از این مسیر داشته باشند.

همچنین فرهاد تجری، نماینده مردم سرپل ذهاب، قصر شیرین و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز به همراه خانواده‌اش از این مرز راهی عتبات عالیات شد تا این احساس امنیت را به زوار بدهد که می‌توانند بدون دغدغه این مسیر معنوی را طی کنند.

     تردد از قصر شیرین به مرز خسروی تنها با اتوبوس امکان‌پذیر است

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت: از ساعت هشت صبح دوشنبه مورخ هشت مهرماه تردد در مسیر قصر شیرین از سه‌راهی نصرآباد تا خسروی به‌منظور تسهیل در رفت‌وآمد مسافران، تنها با اتوبوس درون‌شهری امکان‌پذیر است.

سرهنگ محمدرضا آمویی با بیان اینکه تا پایان اربعین تردد هرگونه وسیله نقلیه شخصی در این مسیر ممنوع است، ادامه داد: زائران کربلای معلا که با وسیله خودرو شخصی به مرز خسروی مراجعه می‌کنند نسبت به پارک خودرو در پارکینگ‌های پیش‌بینی‌شده در کمربندی شهر قصر شیرین اقدام کنند.

وی تصریح کرد: از محل پارکینگ‌ها و از سه‌راه نصرآباد تا خسروی برای زائران گرامی اتوبوس درون‌شهری به‌اندازه کافی پیش‌بینی شده که نسبت به جابجایی این عزیزان اقدام می‌کنند.

     پاک‌سازی مسیر تردد زوار اربعین از کنگاور تا خسروی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه نیز اظهار کرد: تمامی واحدهای تابعه به‌خصوص واحدهایی که در مسیر تردد زوار اربعین قرار دارند، برای حفظ محیط‌زیست و جمع‌آوری پسماند اعلام همکاری کرده‌اند.

فریدون یاوری اضافه کرد: نیروهای این سازمان و سازمان‌های مردم‌نهاد در قالب پاکبانان محرم در جمع‌آوری زباله و فرهنگ‌سازی زیست‌محیطی فعالیت خواهند داشت.

وی گفت: در حال حاضر به‌صورت محدود در برخی واحدهای تابعه از زندانیان با جرائم مالی برای پاک‌سازی مسیر تردد زوار اربعین استفاده می‌شود، بااین‌حال در صورت همکاری دستگاه قضائی امکان به‌کارگیری زندانیان بیشتر و ارائه آموزش به آن‌ها فراهم است.

     راه‌اندازی مرکز فوریت‌های قضایی در مرز خسروی

پرویز توسلی‎زاده، رئیس‌کل دادگستری استان کرمانشاه نیز عنوان کرد: در راستای ارائه خدمات مطلوب قضائی به زائران اربعین، ترتیبی اتخاذ شده‎است که در طول مسیر و همچنین در نقطه صفر مرزی، مرکز فوریت‌های قضائی به‌صورت ویژه و فوق‌العاده موضوعات مرتبط با زائران را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: به‌منظور تأمین امنیت مطلوب زائران، مدیریت و جمع‌آوری معتادان متجاهر و متکدیان و نیز ممنوعیت اعطای مرخصی به زندانیان شرور سابقه‌دار در دستور کار است.

     انجام تمهیدات لازم برای آب‌رسانی به موکب‌ها و اردوگاه‌های اقامت زوار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه نیز در خصوص اقدامات و تمهیدات این شرکت برای تأمین آب مورد نیاز زائران اربعین حسینی، اذعان کرد: تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده و این شرکت آمادگی کامل برای تأمین آب شرب بهداشتی مورد نیاز زائران را دارد.

علیرضا تخت‎شاهی از ارائه خدمات آب و فاضلاب به دو اردوگاه هلال‌احمر در قصر شیرین و مرز خسروی خبر داد و تصریح کرد: در این دو اردوگاه که ظرفیتی حدود 10 هزار نفر دارند، خدمات مورد نیاز ارائه می‌شود.

وی اشاره‌ای به دیگر اقدامات این شرکت در حوزه آب‌رسانی به مراکز رفاهی در مسیر زائران اربعین داشت و گفت: ازجمله این خدمات می‌توان به آب‌رسانی به 6 پارکینگ احداثی در شهرستان قصر شیرین و مرز خسروی اشاره کرد.

تخت‎شاهی از استقرار و به‌کارگیری 35 تانکر و مخزن ثابت و سیار به این منظور خبر داد و عنوان کرد: کار آب‌رسانی به تمام موکب‌های مستقر در مسیر زوار از کنگاور تا خسروی نیز انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه ادامه داد: جهت رفاه حال زائران، دو دستگاه بسته‌بندی آب نیز با ظرفیت روزانه تولید 30 هزار بسته در مرز مستقر خواهد شد و آب مورد نیاز زائران را تأمین خواهند کرد.

     تردد روزانه 600 زائر از مرز خسروی

رئیس قرارگاه ویژه اربعین مرز خسروی نیز عنوان کرد: هم‌اکنون روزانه 600 زائر از این مرز رسمی به‌عنوان امن‌ترین، اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین مرز کشورمان به عتبات عالیات، عازم کربلای معلا و عراق می‌شوند.

جعفر همتی افزود: در روزهای اوج تردد زوار برای حضور در مراسم اربعین حسینی از 13 تا 27 مهرماه شاهد حضور گسترده زائران برای عزیمت به کربلا از مرز رسمی خسروی خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت تردد در مرز رسمی خسروی، مکان‌هایی برای اسکان و تغذیه زائران در مرز و قصر شیرین و همچنین زائرسراها ساماندهی و محل‌هایی برای پذیرایی و اقامت زائران آماده شده‎است.

رئیس قرارگاه ویژه اربعین مرز خسروی یادآوری کرد: از امروز انتقال زائران از « سه راهی نصرآباد» قصر شیرین به طرف خسروی تنها با اتوبوس‌هایی که تعبیه کرده‎ایم ممکن است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مرز خسروی از صبح تا ساعت سه برای عزیمت زائران باز است و از 13 مهرماه نیز با آغاز عملی اربعین ساعات خروج از مرز تا ساعت 18 افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر؛ هرچه به روزهای منتهی به اجتماع بزرگ اربعین در کربلای معلا نزدیک‌تر می‌شویم شاهد استقبال بیشتر زوار از این مرز امن هستیم.

شناسه خبر 12549