شناسه خبر:12964
1398/7/22 11:03:34
این مطلب را از دست ندهید!

30 گام برای تقویت اعتمادبه‌نفس

سپهرغرب، گروه اجتماعی: اشخاصی که «اعتمادبه‌نفس» بالایی دارند، ارزش خویش را برای دوست داشتن سایرین و مورد علاقه واقع شدن از طرف آنان حفظ می‌کنند؛ خویش را لایق توجه دانسته و سایرین را هم مورد توجه قرار می‌دهند، صحبت‌های سایرین را می‌شنوند و ارزش خویش را برای شناخت خود و اطرافیان حفظ می‌کنند.

این جمله را به‌خاطر بسپارید و با کوچک‌ترین ناملایمات از تلاش خویش دست برندارید و به‌سادگی خویش را بازنده تلقی نکنید.

* 1- نخستین گام در موفقیت، «خودشناسی» است.

نخست تلاش کنید شناخت درستی از خویش و خصوصیت‌های اخلاقی و شخصیتی خود کسب کنید و با توجه به اینکه هیچ‌کس کامل نیست، درصورتی‌ که ایراد و یا مشکلی دارید و خود به‌تنهایی قادر به پیدا کردن راهکار مناسبی برای مقابله با آن نیستید و فرد قابل صلاحیتی برای مشورت نیز ندارید، از مشاوران و متخصصین کمک بخواهید.

* 2- برای اینکه از خودتان بیرون بیایید، از همسر یا دوستی صمیمی سؤال کنید که امروز چه‌کاری می‌توانید برایش انجام دهید.

* 3- بدون توجه به نتیجه کار، تمامی نیروی خویش را به‌کارگیرید تا مسئولیتی که برعهده شماست، به بهترین نحو انجام پذیرد.

درواقع نخستین هدف در انجام وظایفتان باید داشتن وجدان کاری، دقت و کوشش باشد؛ با انتخاب این الگو حتی درصورتی‌ که به موفقیت هم نائل نشوید، وجدانی آسوده خواهید داشت و لطمه‌ای به اعتمادبه‌نفس شما وارد نخواهد شد.

* 4- به باشگاه بروید؛ اثرات روانی ورزش سبب ایجاد احساس خوب در شما می‌شود.

* 5- در حال زندگی کنید.

درصورتی ‌که در حال زندگی کرده و تمام انرژی خویش را متوجه زندگی در لحظه کنید، فردای شما هم تضمین خواهد شد. به‌دلیل آنکه فردای شما محصول عملکرد درست امروز شما است؛ درصورتی ‌که عمر خویش را در حسرت روز قبل و با نگرانی فردا سپری کنید، لحظه‌ها را از دست خواهید داد و این به معنی از دست دادن فردا هم است.

* 6- هیچ‌گاه اجازه ندهید اشخاص منفی‌باف با عقیده‌های ناسالم خویش، ذهن شما را مسموم کنند.

چنانچه از درستی کاری که قصد انجام آن را دارید اطمینان حاصل کرده‌اید، بدون فوت وقت آن را به انجام برسانید و نگذارید کسی به اراده شما خللی وارد کند.

* 7- دست دادن خود را محکم‌تر کنید.

به‌اصطلاح شل و وارفته دست ندهید، به‌خصوص اگر نظامی هستید، محکم و قوی دست بدهید و همچنین گرم و صمیمانه.

* 8- قابلیت‌های خویش را دست کم نگیرید.

استعدادهای خویش را باور داشته باشید و خاطرجمع باشید انسان در فرهنگ مذهبی ما بی‌جهت «اشرف مخلوقات» نامیده نشده و می‌تواند با اراده و پشتکار، به موفقیت‌های نامحدودی دست یابد.

* 9- فهرستی از چیزهایی که در زندگی خود با آن‌ها کنار می‌آیید، تهیه کنید و بنویسید که چه‌طور می‌توانید هرکدام را حذف کرده و یا به حداقل برسانید.

* 10- نسبت به کودکان خود بی‌اندازه سخت‌گیر نباشید و با آنان تندخویی نکنید.

تلاش کنید بین خودتان و آنان روابط دوستانه‌ای برقرار کنید و درصورتی ‌که خطایی انجام می‌دهند، با تذکرات به‌جا و دوستانه آنان را متنبه کنید.

* 11- بر احساس غم غلبه کنید.

چیره شدن بر افکار بد و احساس بدبختی علاوه‌بر ساختن اعتمادبه‌نفس، به شما کمک می‌کند تا آن را راحت تبدیل به حسی قدرتمند کنید. معروف‌ترین قطعات موسیقی، بزرگ‌ترین آثار هنری و شاهکارهای جهان ادبیات به دست کسانی ساخته شده‌اند که عمق ناامیدی، باختن و تهی شدن از همه‌چیز را تجربه کرده و سپس این مفاهیم را شکست داده‌اند.

* 12- راهی که آغاز کرده‌اید را به پایان برسانید.

برای خودتان هدف مشخص کنید؛ راهی که بدون داشتن هدف مشخص آغاز شود، به‌اصطلاح به ترکستان ختم خواهد شد.

پس از مشخص شدن هدف، خودتان را مجبور به طی کردن مسیر منتهی به آن کنید. هنگامی که شما هدفی را برای خود تعیین کرده و تمام تلاش خود را برای رسیدن به آن به‌کار می‌بندید، به‌صورتی ناخودآگاه قدم‌های محکمی در راستای ساختن اعتمادبه‌نفس و افزایش آن برداشته‌اید. این شیوه از شما فردی خستگی‌ناپذیر، قدرتمند و مسلط بر اوضاع پیرامون خود می‌سازد.

* 13- سعی نکنید با توسل جستن به کارهای ضد ارزشی و غیر انسانی، موفقیت کسب کنید.

به خود گوشزد کنید موفقیتی که در گرو لطمه زدن به سجایای انسانی باشد، فاقد ارزش و ناپایدار است.

* 14- محیط کاری شما به‌مثابه یک دهکده کوچک است.

قطعاً هر حرف یا اظهار نظری که در مورد همکارانتان انجام دهید، دیر یا زود به گوش آنان خواهد رسید. پس مراقب رفتار و سخنان خود باشید؛ شاید یک حرف نسنجیده و نادرست، رابطه شما را برای همیشه با دوستی خوب و همکاری شایسته و دلسوز قطع کند و شما هرگز قادر به جبران این خسارات معنوی نباشید.

* 15- با ترس‌های خود مقابله کنید.

هیچ‌چیز مانند تسلیم شدن در برابر ترس‌ها نمی‌تواند اعتمادبه‌نفس شما را نابود کند. همه‌ در زمان‌های گوناگون ترس را احساس کرده‌ایم؛ ما به‌عنوان پیشرفته‌ترین مخلوقات جهان هستی می‌توانیم با تقویت نیروی شجاعت در برابر مشکلات بایستیم.

استفاده از سلاح شجاعت و روبرو شدن با ترس‌ها، یکی از راه‌های اصلی و مهم ساختن اعتمادبه‌نفس و قدرت بخشیدن به آن است؛ باید خودتان را از زندان تاریک‌ ترس‌ها رها کنید.

* 16- اگر یک عادت یا ویژگی در شما وجود دارد که باعث آزارتان می‌شود، با برنامه‌ریزی درست و اصولی آن را از خود دور کنید.

مثلاً اگر اندام ناموزونی دارید، با انجام ورزش و رژیم‌های درست غذایی، اندام خود را متناسب کنید.

* 17- اگر می‌خواهید از پیشرفت خود اطلاع حاصل کنید، خود را با گذشته خویش مقایسه کنید و نه با دیگران.

* 18- به موفقیت‌های خود نگاهی بیندازید.

از موفقیت‌هایی که تاکنون داشته‌اید، برای خود فهرست تهیه کرده و همراه خود داشته باشید و هرگاه احساس عدم اعتمادبه‌نفس کردید، نگاهی به آن بیندازید.

* 19- همه‌روزه ما با انبوهی از ایده‌های مختلف که متعلق به افراد پیرامون ماست، روبه‌رو هستیم.

به باورهای خود ایمان داشته باشید و هرگز اجازه ندهید ایده‌های یأس‌آور دیگران شما را از رسیدن به اهدافتان باز دارد و یا باعث کُندی ریتم حرکتتان شود.

* 20- بیاموزید که به خودتان انگیزه ببخشید.

همه‌ ما لحظه‌های بدی را در زندگی‌ خود تجربه کرده‌ایم؛ بارها سروکله‌ لحظه‌های پُر از تردید، سردرگمی و پریشانی در زندگی تک‌تک ما پیدا شده و ما در زمان‌های این‌چنینی احساس شکست و بدبختی کرده‌ایم. اما باید بیاموزیم که در زمان بروز این احساسات منفی، چگونه اعتمادبه‌نفس از دست رفته‌ خود را دوباره به‌دست آورده و از نو بسازیم.

* 21- هر جایی از مسیر زندگی که هستید اگر متوجه شده‌اید جهت‌یابی درستی انجام نداده‌اید و احتیاج به تغییر مسیر دارید، بعد حصول اطمینان از درستی مسیر جدید، بدون تأسف و تأمل از خویش انعطاف نشان دهید و راه و روشی را برگزینید که باعث بهتر شدن نتیجه نهایی شما و میانبری برای رسیدن به هدفتان باشد.

* 22- نیروی نگاه خویش را تقویت کنید.

اشخاص نظامی به‌خصوص آن‌هایی که در شغل فرماندهی بوده‌اند، ناخودآگاه نیروی قدرتمندی دارند؛ درصورتی‌ که می‌خواهید به این مرحله برسید، تمرین مؤثر زیر را انجام دهید: «ساچمه‌ای سیاه را در وسط سینی بگذارید و تلاش کنید با نظر خویش از فاصله دو متری آن را حرکت دهید.»

* 23- فرزندان خویش را از کودکی به مستقل بودن ترغیب کرده و با واگذاری مسئولیت‌های مناسب با سنشان، روحیه استقلال و اعتمادبه‌نفس آن‌ها را شکوفا کنید.

* 24- هرروز کاری انجام دهید که سبب خوشحالی درونی و یا لبخندی بر لبتان شود.

* 25- همیشه خوش‌ژست و پُرانرژی باشید؛ حتی در لحظات بحرانی بر خویش مسلط باشید و قیافه انسان‌های شکست‌خورده را به خود نگیرید.

* 26- فریب ظاهر جذاب اشخاص را نخورید.

بسیاری از جذاب‌ترین افرادی را که در دنیای اطرافمان سراغ داریم، از ضعف شدید اعتمادبه‌نفس رنج می‌برند.

* 27- گاهی تنبلی در انجام وظایف روزمره سبب می‌شود در برنامه‌های زندگی ما خلل ایجاد شود و عقب بمانیم. جهت جلوگیری از این بحران، برنامه روزانه‌ای برای خویش تهیه کنید و برحسب اولویت، موارد را در آن درج کرده و تلاش کنید طی روز آن‌ها را به انجام برسانید.

* 28- مهم‌تر از همه اینکه نه گفتن را یاد بگیرید.

بسیاری از اشخاص قدرت نه گفتن را ندارند و این موارد برای آنان مشکل‌هایی ایجاد کرده است؛ درصورتی ‌که پیشنهاد یا درخواستی به شما می‌شود که میل ندارید آن را بپذیرید، با قاطعیت اما احترام بگویید نه.

* 29- «همه‌چیز را همگان دانند»، درصورتی ‌که این جمله زیبای سقراط را به‌خاطر داشته باشید، توقع بی‌اندازه از خودتان یا سایرین نخواهید داشت.

* 30- بر همگان مسلم است که تواضع، صفت بسیار نیک و پسندیده‌ای بوده، اما تواضع را با خوار و کوچک شمردن خویش اشتباه نگیرید و خود را بی‌ارزش جلوه ندهید.

ادامه این گام‌ها را دوشنبه آینده در روزنامه سپهرغرب بخوانید.

شناسه خبر 12964