شناسه خبر:13161
1398/7/29 10:16:09
این مطلب را از دست ندهید!

30 گام برای تقویت اعتمادبه‌نفس

سپهرغرب، گروه اجتماعی: اشخاصی که «اعتمادبه‌نفس» بالایی دارند، ارزش خویش را برای دوست داشتن سایرین و مورد علاقه واقع شدن از طرف آنان حفظ می‌کنند. خویش را لایق توجه دانسته و سایرین را هم مورد توجه قرار می‌دهند؛ صحبت‌های سایرین را می‌شنوند و ارزش خویش را برای شناخت خود و اطرافیان نیز حفظ می‌کنند.

این جمله را به‌خاطر بسپارید و با کوچک‌ترین ناملایمات، از تلاش دست برندارید و به‌سادگی خویش را بازنده تلقی نکنید.

بخش نخست این گام‌ها دوشنبه گذشته در روزنامه سپهرغرب منعکس شد و امروز ادامه این گام‌ها را می‌خوانید:

31- در به انجام رساندن کارهای مهم و مسائلی که جبران آن مشکل است از تمرکز، توجه و حواس بیشتری کمک بگیرید. با توجه به این ضرب‌المثل که «پارچه را دوبار اندازه بگیرید و یک‌بار ببرید»، به انجام کارهایی که امکان تکرار و یا جبران ندارند، بیش از مابقی کارها توجه داشته باشید.

32- به سایرین و خودتان شانس جبران خطاها را بدهید. شاید یک آغاز جدید، زندگی خوبی برایتان به ارمغان بیاورد.

33- کودکان خویش را پیش دوستانشان و در جمع اقوام تنبیه نکنید و با شرح دادن اشتباهاتشان در جمع، آنان را خجالت‌زده و شرمنده نکنید.

34- درصورتی‌ که هرچه تلاش می‌کنید به مقصدتان نمی‌رسید، اندکی تأمل کنید و از زاویه جدیدی به خواسته‌هایتان بنگرید، شاید درهای جدیدی به ‌سوی شما باز شود.

35- برای کم کردن ضریب خطاهای خویش در محیط کار، استانداردهای کاریتان را رعایت کنید.

36- فهرستی از مواردی که در زندگیتان وجود دارد و برایتان آزاردهنده است را تهیه کنید و با بررسی دلایل به‌وجود آمدنشان، به مقابله با آنان بپردازید.

37- در برابر اشخاص پیر و مسن بیشتر حس مسئولیت کنید، یادتان باشد آنان زودرنج و شکننده هستند و نباید با خشونت و بداخلاقی از رفتارهایی که شاید در سن و سال آن‌ها طبیعی است، ایراد بگیرید و اعتمادبه‌نفس آن‌ها را از بین ببرید.

38- هنگامی که مسئولیتی را به‌عهده کودکان خویش می‌گذارید، از دور آن‌ها را کنترل کرده و طوری کمکشان کنید که خویش را ضعیف حس نکنند.

39- هنگامی که در جمع دوستان قرار دارید، تلاش کنید به همه توجه نشان دهید و تنها یک یا چند نفر را مخاطب قرار ندهید.

40- هنگامی که در یک مجموعه کار می‌کنید، تنها مهم نیست که خودتان خوب و بی‌عیب باشید. در نظر داشته باشید حتی درصورتی ‌که یک نفر هم در جمع درست کار نکند، نتیجه کاملاً مطلوب حاصل نمی‌شود؛ بنابراین برای حصول به نتیجه دلخواه، در حرکت‌های جمعی به اشخاص ضعیف بیشتر توجه کنید و با همسو کردن آنان با گروه، موفقیت جمع را تضمین کنید.

41- اگر با کسی معاشرت دارید که رفتارش با روحیه شما سازگار نیست و یا باهم تفاهم ندارید، با کم کردن تدریجی ارتباط خویش با وی، از دایره رفت‌وآمدهای خویش حذفش کنید.

42- بهترینِ خودتان باشید.

هنگامی که تمام سعی خود را برای به‌کار بستن روش‌ها و رسیدن به هدف‌هایتان به‌کار می‌بندید، علاوه بر به‌دست آوردن نتیجه‌ مناسب، احساسی فوق‌العاده نسبت به خودتان پیدا می‌کنید؛ یکی از راه‌های ساختن اعتمادبه‌نفس، سعی برای بهترین بودن است.

به‌کار بردن توانایی و اطلاعات در راستای رسیدن به مقصود، به شما کمک می‌کند تا علاوه بر کسب نتیجه دلخواه، اعتمادبه‌نفسی دوچندان را به‌دست بیاورید. این حس مؤثر به شما امکان می‌دهد تا از خطر کردن نترسید و به‌سادگی پای خویش را از منطقه‌ امن عادت‌ها (Comfort Zone) بالاتر قرار دهید.

43- به سایرین کمک کنید تا خصوصیت‌های شایسته خویش را آشکار کنند.

44- درصورتی‌ که اطرافیان شما همه تلاش خویش را انجام داده‌اند، اما نتوانسته‌اند از عهده مسئولیتی که شما به آن‌ها داده‌اید بربیایند، نگذارید تلاششان را بی‌فایده تلقی کنند و با تشکر از تلاش آنان، روحیه‌شان را تقویت کنید.

45- در گردهمایی‌های خودمانی چنانچه کسی درخصوص موضوعی اظهار نظر کرد و یا برخلاف سلیقه شما سخنی به میان آورد، با انتقادهای تند و گزنده وی را خجالت‌زده نکنید؛ به یاد داشته باشید انتقاد سازنده با توهین متفاوت است.

46- انتخاب‌های خویش را بر مبنای واقعیت و نیازتان انجام دهید و نه از روی اشتیاق‌های تند و گذرا.

47- فکر نکنید مدام نرمش و مهربانی مشکل‌گشا است. برعکس گاهی در برخوردهای اجتماعی لازم بوده با جدیت و قاطعیت روی خواسته خویش اصرار کنید تا به شما ظلم نشود.

48- در جمع بودن را تمرین کنید.

به فعالیت‌هایی ملحق شوید که همواره در رابطه با دیگران باشید؛ مثل باشگاه، کلاس‌های ورزشی، انجمن‌های دانشجویی و کلوپ‌های تفریحی، در این محیط‌ها همواره باید اجتماعی بوده و با مردم معاشرت کنید. بعد از چند وقتی خواهید دید رابطه با سایرین برایتان معمولی و راحت می‌شود.

49- هنگامی که عصبانی هستید، درخصوص هیچ‌کس و هیچ‌چیز تصمیم نگیرید.

50- اگر برای حل معضلی که پیش رو دارید همه سعی خویش را انجام دادید و کار دیگری از دستتان برنیامد، تا حصول نتیجه صبور باشید و برای بهتر کردن شرایط با اقدامات زائد و غیر ضروری، آرامش موجود را برهم نزنید.

51- مدافع حق خویش و خانواده‌ باشید؛ به‌واسطه خجالت، ترس و یا عدم آگاهی، از چیزی که حق شماست به‌سادگی نگذرید. اگر با افراد حقوقی دچار مشکل هستید که راهکاری به ذهنتان نمی‌رسد، از وکلای باتجربه و زبده کمک بگیرید تا در به‌کار بستن کارها به‌صورت اصولی به شما کمک کنند.

52- دوست‌های واقعی شما سرمایه‌های پُرارزشی هستند، آن‌ها را حفظ کنید و به‌علت کدورت‌های بی‌اهمیت و بی‌ارزش، رابطه خویش را با آن‌ها قطع نکنید.

53- بهانه‌تراشی نکنید.

شایع‌ترین بهانه‌ای که می‌تواند در برابر هر تغییر مثبتی آورده شود، این است که من ذاتاً این‌گونه هستم و یا من این‌گونه بزرگ شده‌ام؛ اما خیر، بهانه شما پذیرفته نیست.

54- برای دوستانی که بیش از سایرین به شما کمک می‌کنند تا معایب و کاستی‌های خویش را جبران کنید، ارزش ویژه‌ای قائل باشید.

55- سر خویش را بالا نگه دارید.

این کار سبب می‌شود جریان خون از قلب به مغز (خون شریانی) و از مغز به قلب به‌آسانی انجام پذیرد، حجم ریه‌ها افزایش یابد، اکسیژن بیشتری با خون مبادله شود، راه‌های هوایی مانند نای، نایژه‌ها، حلق و بینی تاحدودی در یک امتداد قرار گیرند و نفس کشیدن راحت‌تر شود؛ میزان دید بیشتر باشد و به برازندگی ظاهری فرد کمک کند، از تمام این‌ها مهم‌تر اعتمادبه‌نفس فرد زیاد می‌شود.

56- گاهی بردباری فشار روحی حاصله از کارهای نیمه‌تمام و معوقه، از سختی انجامشان دشوارتر است. برای رهایی از عذاب وجدان، از همین لحظه تصمیم بگیرید برنامه‌ریزی کنید و با پایان رساندن این‌گونه کارها، به خود آرامش هدیه کنید.

57- اگر بخشی از کارهای شما باید توسط فردی و یا دوستی انجام شود که تنها وی قادر به انجامش است، اما بی‌خیال و یا پُرمشغله است، درخواست خود را در موارد مناسب با آرامش و متانت مکرراً به وی یادآوری کرده و این تداعی را آن‌قدر تکرار کنید تا به نتیجه‌ای که می‌خواهید، برسید.

58- سرعت راه رفتن خویش را بیشتر کنید.

کسی که اعتمادبه‌نفس دارد، گام‌های محکم برمی‌دارد و هدفمند راه می‌رود؛ قدرتمند، قوی و پُرانرژی باشید.

59- درصورتی ‌که در معاشرت‌های خویش مرتباً شکست می‌خورید و دنبال شیوه کم‌خرج و قابل انجام هستید، راست‌گویی و روراستی، ملاطفت و آمرزش را در دستور کار خویش بگذارید.

60- به‌خوبی از خویش نگهداری کنید.

زمانی که شما از تناسب جامع برخوردار باشید و ازنظر جسمی در وضعیتی تندرستی به‌سر ببرید، بیشترین کمک را به احداث کردن اعتمادبه‌نفس در وجود خودتان کرده‌اید. اگرچه قبل از این گفتیم که ظاهر مطلوب تنها نمی‌تواند به مدارا کردن و اقتدار عطا کردن به اعتمادبه‌نفس مؤثر باشد؛ اما اگر این ویژگی در کنار دیگر مایحتاج مدارا کردن اعتمادبه‌نفس قرار بگیرد، می‌تواند با قدرتی زیاد مؤثر و کارآمد واقع شود.

قرار نیست ظاهر عالی و آراسته شما با ویژگی‌های ظاهری سایرین قیاس شود. این ویژگی باید به شما آرامش داده و در شما یک حال عالی به‌وجود آورد؛ تمامی اشخاص اگر در تندرستی جامع بوده و از تناسب جثه برخوردار باشند، زیبا و جذاب به نظر می‌رسند.

شناسه خبر 13161