شناسه خبر:13917
1398/8/23 09:26:20

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ثبت جهانی قلعه تاریخی فلک‌الافلاک با آزادسازی عرصه این اثر تاریخی تسریع می‌یابد.

سید امین قاسمی روز گذشته در جمع خبرنگاران، بیان کرد: بخشی از عرصه قلعه تاریخی فلک‌الافلاک در اختیار نیروهای نظامی بود که برای ثبت جهانی این اثر تاریخی باید این عرصه‌ها آزاد می‌شد و اکنون با پیگیری‌های انجام شده روند آزادسازی این عرصه‌ها در حال انجام است.

وی افزود: سال 96 نشستی در خصوص واگذاری عرصه قلعه تاریخی فلک‌الافلاک به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور استاندار لرستان، فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران استان برگزار شد که در این نشست تصمیم نهایی در خصوص واگذاری عرصه‌های در اختیار نیروهای نظامی اتخاذ و مقرر شد سپاه پاسداران و ارتش برای واگذاری با این اداره‌کل همکاری کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اضافه کرد: نیروهای ارتش عرصه و املاکی را که در اختیار آن‌ها بود تخلیه کرده‌اند و از اوایل سال 97، روند مرمت، سامان‌دهی املاک و بناهایی که تا پیش از این در اختیار ارتش بود، آغاز شد.

سید امین قاسمی ادامه داد: درحال حاضر روند واگذاری زمین‌های در اختیار سپاه نیز آغاز شده، مراحل اداری خود را طی می‌کند و به‌زودی این عرصه نیز در اختیار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان قرار می‌گیرد.

وی یادآوری کرد: بعد از واگذاری کامل زمین‌های در اختیار نیروهای نظامی، طرح مدیریت جامع برای این املاک و عرصه‌ها آغاز خواهد شد؛ بر اساس این طرح املاک و بناهای مورد نیاز مرمت و سامان‌دهی می‌شوند و ساختمان‌ها و بناهایی که فاقد ارزش ثبت و حفظ هستند و ممکن است در روند ثبت این قلعه تاریخی مشکلی ایجاد کنند، حذف می‌شوند و این عرصه‌ها به‌طور کامل سامان‌دهی خواهند شد.

قاسمی عنوان کرد: از نیروهای سپاه و ارتش، وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیز از استانداری لرستان برای کمک به آزادسازی زمین‌های اطراف قلعه تاریخی فلک‌الافلاک به‌صورت ویژه تشکر می‌کنیم؛ به‌طور حتم آزادسازی این زمین‌ها و سامان‌دهی آن‌ها به ثبت جهانی این اثر تاریخی ارزشمند کمک می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان خاطرنشان کرد: این قلعه تاریخی در حال حاضر در فهرست موقت یونسکو قرار دارد و ثبت جهانی آن با همت همه مسؤولان ازجمله وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌طور جدی آغاز خواهد شد.

شناسه خبر 13917