شناسه خبر:14579
1398/9/11 10:32:05

سپهرغرب، گروه ایران و جهان: رئیس سابق پارلمان اروپا درباره عواقب خطرناک اختلافات اخیر بین پاریس- برلین از جمله بر سر ائتلاف نظامی ناتو برای اتحادیه اروپا هشدار داد.

"مارتین شولتز"، رئیس سابق پارلمان اروپا و حزب سوسیال دموکرات آلمان در گفتگویی با روزنامه "تاگس اشپیگل" به تیرگی روابط بین فرانسه و آلمان به دلیل مناقشات اخیر بر سر مسئله ناتو پرداخته و درباره عواقب خطرناک این مناقشات برای اتحادیه اروپا هشدار داد.

وی درباره فقدان همکاری بین آلمان و فرانسه ابراز نگرانی کرده و گفت: شکاف‌های بین پاریس و برلین حتی وقتی بر سر مسئله ناتو باشد سمی برای اتحادیه اروپا است.

به گفته وی اگر همکاری بین فرانسه و آلمان هیچ حیات مجددی را تجربه نکند این یک خطر جدی برای اتحادیه اروپا خواهد بود.

وی همچنین در این راستا انتقاداتی به "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان وارد کرده و گفت: مسئله بزرگ سیاست مرکل در موضع محتاطانه وی است. دولت پاریس پیشنهاداتی را ارائه داده اما برلین هیچ پاسخی به آن‌ها نداده است. این مسئله بخصوص درباره اصلاحات ضروری و فوری برای منطقه یورو هم معتبر است.

شولتز در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که ماکرون تحت فشار بالای "مارین لپن"، رهبر حزب افراطی فرانسه قرار دارد.  با توجه به موفقیت‌های انتخاباتی راستگرایان افراطی ماکرون باید همواره نشان دهد که رئیس جمهور قدرتمندی است و از منافع کشورش دفاع می‌کند. اما تکروی‌ها در اروپا غلط است.

ماکرون اخیرا از مرگ مغزی ناتو سخن به میان آورده که این اظهارات وی با مخالفت مقامات بلند پایه آلمان از جمله صدر اعظم این کشور روبرو شده است.

مارتین شولتز در بخش دیگری از گفتگو با این رسانه آلمانی خواستار روی کار آمدن یک وزیر دارایی اروپایی شده و گفت: 19 کشور عضو منطقه یورو یک جامعه سرنوشت اقتصادی را می‌سازند. اما آن‌ها 19 سیاست بازار کار، 19 سیاست مالیاتی و 19 استراتژیِ سرمایه‌گذاری دارند و یک منطقه ارزی پول واحد نمی‌تواند در دراز مدت این گونه کار کند وقتی که ما آن  را به 19 بخش تقسیم می‌کنیم.

شناسه خبر 14579