شناسه خبر:15267
1398/9/28 09:43:57
مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان خبر داد:

تدوین اطلس باستان‌شناسی هورامان کردستان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان از طراحی و تدوین اطلس باستان‌شناسی هورامان استان کردستان با محوریت 500 اثر تاریخی خبر داد.

پویا طالب‌‌نیا، در این‌باره اظهار کرد: این 500 اثر تاریخی شامل غارهای باستانی، اماکن و مساجد تاریخی، راه‌ها و قلعه‌های باستانی، معماری تاریخی - فرهنگی روستاها بوده که یادگاری از دوران غارنشینی تا دوره قاجار است.

وی افزود: اطلاعات اطلس در قالب یک نرم‌افزار در گستره 76 روستای منطقه تاریخی و فرهنگی اورامان استان کردستان در شهرستان‌های سنندج، سروآباد و کامیاران است که اطلاعات آن با تلاش‌های دو ساله هیئت باستان‌شناسی به سرپرستی مسعود صادقی‌راد تهیه شده است.

مدیرپایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان بیان کرد: اطلاعات اطلس به صورت داده‌های GIS در داخل نرم افزار قرار گرفته شده تا مدیریت سایت‌های باستان‌شناسی این منطقه به صورت علمی و بر پایه تحقیقات و یافته‌های باستان‌شناسی انجام شود.

وی عنوان کرد: نرم‌افزار اطلس باستان‌شناسی اورامان کردستان یکی از نقاط قوت پرونده ثبت جهانی شناخته شده و مقرر شده نتایج پژوهش‌هایی که در این راستا انجام شده در نشست دستاوردهای پژوهشی پایگاه‌های جهانی و ملی کشور به صورت کنفرانس ارائه و اطلس نیز رونمایی شد.

شناسه خبر 15267