شناسه خبر:15323
1398/9/30 09:52:15

سپهرغرب، گروه خبر: معاون غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: شرکت‌های واردکننده دارو هم‌ مانند گذشته به‌علت تحریم‌های ظالمانه، نمی‌توانند به‌راحتی دارو وارد کشور کنند، همین سبب شده که واردات دارو بسیار کاهش یابد.

قباد محمدی روز پنجشنبه گذشته در پاسخ به گله‌مندی شهروندان در رابطه با کمبود برخی اقلام دارویی، اظهار کرد: اقلام دارویی خارجی در داروخانه‌ها کم بوده، اما داروهای خارجی که مشابه داخلی دارند، موجود است.

وی ادامه داد: داروهای وارداتی نسبت به گذشته کمتر شده، همین دلیل کمبود این گروه‌ از داروها در داروخانه‌ها است.

معاون غذاودارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه علت کمبود داروهای خارجی را تحریم‌های ظالمانه علیه کشور عنوان کرد و گفت: شرکت‌های واردکننده دارو هم‌ مانند گذشته به‌علت تحریم‌ها، نمی‌توانند به‌راحتی دارو وارد کشور کنند، همین سبب شده که واردات دارو بسیار کاهش یابد.

وی تصریح کرد: از آنجا که ایران از این نظر در منطقه جزء کشورهایی اول است و در زمینه تولید دارو جزء کشورهای پیشرو محسوب می‌شود، خوشبختانه مشابه داروهای خارجی در داروخانه‌های سطح استان موجود است.

محمدی در توضیح کمبود انسولین قلمی برای بیماران دیابتی افزود: انسولین قلمی مشابه داخلی ندارد، البته مشابه آن به‌زودی وارد بازار می‌شود، بنابراین برای اینکه داروهای مذکور به دست نیازمندان واقعی آن برسد، توزیع آن‌ها در داروخانه‌های خاص و منتخب صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در هر شهرستان یک داروخانه منتخب داریم، یادآور شد: انسولین قلمی در داروخانه‌های حضرت امام (ره) و ولی‌ عصر (عج) در شهرستان کرمانشاه موجود است.

وی به فعالیت 200 داروخانه در شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: 20 واحد از آن‌ها به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند.

محمدی گله‌مندی برخی از مسئولان فنی داروخانه‌ها را که ریشه کمبود داروهای خارجی را در توزیع ناعادلانه آن بین داروخانه‌ها عنوان کرده بودند، این‌گونه پاسخ داد: برخی از اقلام دارویی به برخی از داروخانه‌های منتخب داده می‌شود.

وی در توضیح شرایط داروخانه‌های منتخب افزود: این‌دسته از داروخانه‌ها سابقه تخلف ندارند، مجهز به برق اضطراری هستند و درصورت قطع جریان برق، برای داروهای یخچالی و خاص مشکلی پیش نمی‌آید.

معاون غذاودارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: سال گذشته سه مورد داروخانه منتخب در استان داشتیم که امسال 40 مورد دیگر را به آن اضافه کرده‌ایم، هم‌اکنون در تمامی نقاط شهر کرمانشاه و شهرستان‌های استان، داروخانه‌های منتخب داریم و داروهای خاص که با کمبود مواجه هستند را توزیع می‌کنند.

شناسه خبر 15323