شناسه خبر:1560
1397/7/27 15:26:24

سپهرغرب، گروه ایران و جهان: پس از اینکه مقامات اروپایی نتوانستند به پیشرفت قابل توجهی در زمینه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دست یابند، نشست آتی به تعویق افتاد.
عدم حصول پیشرفت در زمینه مذاکرات برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا)، مقامات اروپایی را بر آن داشت که نشست آتی در این زمینه را به تعویق بیندازند.
پیش‌تر قرار بود که این نشست اواسط نوامبر (اواخر آبان‌ماه) برگزار شود.
بنا بر گزارش خبرگزاری آلمان، سران اروپایی چهارشنبه هفته گذشته به این جمع‌بندی رسیدند که با وجود مذاکرات فشرده، پیشرفت کافی برای نشست ویژه‌ای که قرار بود 17 و 18 نوامبر (27 و 28 آبان‌ماه) برگزار شود، به دست نیامده است.
منابع رسمی اعلام کردند که آن‌ها زمانی اجلاسی درباره برگزیت برگزار خواهند کرد که چشم‌اندازی از دستیابی به توافق در آن وجود داشته باشد.
در این راستا، «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا با همتایان خود گفت‌وگوی 15 دقیقه‌ای داشت و درباره اینکه چطور می‌توان به مذاکرات ادامه داد، با آن‌ها رایزنی کرد. گزارش‌ها حاکی از این است که می‌ گفته، شجاعت رهبری از جانب دو طرف و اعتماد برای مرحله آخر این مذاکرات مورد نیاز است.
نخست‌وزیر انگلیس همچنین درنظر دارد که دوران پس از برگزیت یک سال دیگر تمدید شود و به سه سال افزایش یابد تا به اختلافات در زمینه مرز با ایرلند پرداخته شود.
مِی پیش‌تر به یکی از موانع جدی بر سر راه توافق، یعنی مسئله مرز نه‌چندان مشخص ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند اشاره کرده و گفته که اتحادیه اروپا نباید اجازه دهد این بحث به مانعی بر سر راه توافق بدل شود.
در سال 1998 بریتانیا و جمهوری ایرلند توافقی را به نام «توافق جمعه نیک» امضا کرده بودند تا به خشونت‌های 30 ساله در ایرلند شمالی پایان دهند و بر اساس آن دیگر مرز فیزیکی میان دو ایرلند وجود ندارد؛ اما خروج سخت و ناگهانی بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون تعیین تکلیف این مرز می‌تواند بار دیگر بعد از بیش از بیست سال آتش خشونت‌ را در این مرز شعله‌ور کند.
«میشل بارنیه» مذاکره‌کننده اروپا در زمینه برگزیت گفت برای اینکه پیشرفتی به دست آید، به زمان بیشتری نیاز است. وی با اعلام اینکه طرفین در این زمینه سخت کار کردند، گفت: «ما به زمان بیشتری نیاز داریم و با آرامش و صبر به تلاشمان در هفته‌های آینده ادامه خواهیم داد».
طرف‌های اروپایی گفتند که ترزا می‌ تفاهم بیشتری از نگرانی‌های اروپا نشان داده است که موضوع ایرلند ازجمله این موارد است. «آنتونیو تایانی» رئیس پارلمان اروپا هم که در دیدار با می‌ حضور داشت، گفت که موارد بیشتری دستگیر وی نشده ولی می‌ تمایل خود را در زمینه اینکه می‌خواهد پیشرفت به دست آید، نشان داده است.
وی افزود: «من می‌خواهم خوش‌بین باشم، چراکه پیام سیاسی خانم می‌ حاوی پیام سیاسی مثبتی است و ما می‌خواهیم به توافق برسیم.»
از دید وی امکان تمدید دوران پس از برگزیت تا یک سال یعنی تا پایان سال 2021 وجود دارد. این زمان می‌تواند زمان بیشتری را برای دستیابی به توافق بازرگانی ایجاد ‌کند و به این معنی است که لندن مدت‌زمان بیشتری تحت قوانین اتحادیه اروپا خواهد بود.
پیش‌تر «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان درباره هرگونه نتیجه‌ای هشدار داده و گفته بود: «این یعنی اینکه امکان دارد بریتانیا اتحادیه اروپا را بدون توافقی ترک کند».
در همه‌پرسی ماه ژوئن سال 2016 در بریتانیا، 53 درصد از شرکت‌کنندگان انگلیس رأی به خروج داده بودند. در ولز نیز بیش از 52 درصد رأی‌دهندگان رأی به خروج دادند؛ اما در اسکاتلند و ایرلند شمالی شرایط متفاوت بود و به ترتیب 44 درصد و 38 درصد شرکت‌کنندگان رأی به خروج داده بودند و اکثریت آراء متعلق به موافقان ماندن در اتحادیه اروپا بود؛ اما مجموعاً رأی همه بریتانیا به سود گزینه «خروج» بود.

شناسه خبر 1560