شناسه خبر:17180
1398/11/16 13:40:43

به همت شهرداری منطقه یک، معابر همدان برای رفاه نابینایان و کم‌بینایان مناسب‌سازی می‌شود.

طی روزهای اخیر رئیس هیات‌ ورزشی نابینایان و کم‌بینایان استان همدان و قهرمانان ملی‌پوش همدانی از پروژه‌های اجرا شده در منطقه یک شهرداری بازدید کردند.

رئیس هیات ورزشی نابینایان و کم‌بینایان استان همدان در حاشیه این بازدید با بیان اینکه در گذشته یکی از مشکلات بزرگ جامعه نابینایان استفاده از معابر و امکانات شهری بود بیان کرد: رویکرد جدید مدیریت شهری در اجرای پیاده‌روها، زیرساخت‌ها و امکاناتی که به بهره‌برداری می‌رسند باعث شده تا تمام افراد جامعه به خصوص جامعه نابینایان و کم‌بینایان بتوانند به راحتی از معابر و پیاده‌رو‌های شهری تردد کنند.

سمیه سهیلی با قدردانی از زحمات در این حوزه، خواستار تداوم این پروژه‌ها و توسعه امکانات شهری برای استفاده تمام افراد جامعه از جمله نابینایان، کم‌بینایان، کم‌توان جسمی، کودکان و... شد.

حمید اسلامی قهرمان دوومیدانی نابینایان کشوری و دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی نیز با بیان اینکه در گذشته متاسفانه پیاده‌روها و معابر شهری همدان مناسب استفاده همه افراد نبوده، از استانداردسازی پیاده‌روها استقبال کرده و این اتفاق را شروعی برای اصلاح تمام معابر دانست.

مصطفی نصیری گلبالیست همدانی تیم ملی ایران با تاکید بر اینکه چگونگی استانداردسازی‌ها باید بر اساس ضوابط و مقررات وضع شده باشند تا تمام نابینایان و کم‌بینایان بتوانند از آن استفاده کنند، افزایش وسعت این استانداردسازی‌ها در تمام نقاط شهری را یکی از خواسته‌های مهم این جامعه دانست.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه شعار ما خدمت‌رسانی بهتر در شهر بر مبنای شهر انسان‌محور است گفت: این مهم به این معناست که همه کارهای انجام شده در مجموعه شهرداری باید بر اساس رضایت شهروندان صورت گیرد.

رضوان سلماسی خاطرنشان کرد: طراحی و هدف‌گذاری چرایی این پروژه به لحاظ شاخص‌هایی مانند نوع مصالح و ویژگی‌های خاص آب و هوایی و جغرافیایی همدان باید مورد ارزیابی قرار بگیرد که قطعاً طراحی پیاده‌روهایی که بر اساس تنوع کاربری و استفاده اقشار مختلف باشد، بسیار مفید و پسندیده است.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان نیز هدف این منطقه را رسیدن به ایده‌آل‌های شهری دانست که بتواند جوابگوی احتیاجات تمام افراد این شهر از جمله کم بینایان، نابینایان، کم توانان حرکتی و ...باشد.

دهبانی‌صابر با بیان اینکه در سال جاری ۱۱۷ هزار مترمربع پیاده‌رو‌سازی در دستور کار شهرداری منطقه یک بوده است عنوان کرد: در تمام پروژه‌ها مبحث استانداردسازی با استفاده از قوانین و ضوابط مشخص و مصالح با کیفیت انجام پذیرفته است.

وی اضافه کرد: مناسب‌سازی پیاده‌روها برای افراد نابینا این امکان را فراهم می‌کند که آن‌ها در انتخاب مسیر خود در کوچه و خیابان کمتر دچار خطا شوند بدین صورت که پیاده‌روها به سه نوع سنگفرش تقسیم‌بندی می‌شوند.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان گفت: سنگفرش نوع اول که به صورت معمولی است، مخصوص تردد افراد عادی است و در میان این سنگفرش‌ها، نوارهای باریک و موازی برجسته به رنگ زرد کار گذاشته می‌شود که به افراد نابینا کمک می‌کند از مسیر خود منحرف نشوند و نوع سوم سنگفرش‌ها که حالت برجسته مانند و دایره‌ای در سطح خود هستند نشان دهنده پایان مسیر و رسیدن به کوچه، خیابان و یا پله هستند.

وی توجه به اختلاف سطح معابر برای عبور بدون مشکل معلولان و ایجاد پیاده‌راه‌های همسطح با تقاطع‌ها و معابر فرعی را از جمله دیگر سیاست‌هایی دانست که در پروژه‌های جاری در حال انجام است.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 17180