شناسه خبر:17395
1398/11/24 00:21:55

سپهرغرب، گروه گردشگری: حرف از ایران‌گردی که به میان می‌آید، همه از اصفهان و شیراز حرف می‌زنند؛ پُل خواجو و تخت جمشید باشکوه هستند، درست! اما شک نکنید مکان‌های دیدنی لرستان چیزی کم از این جاذبه‌ها ندارند. سفر به لرستان از آن تجربه‌های هیجان‌انگیز و متفاوتی است که هرکس باید یک‌بار در عمرش تجربه کند.

اینجا قرار نیست فقط در کاناپه هتل آبمیوه‌ خود را بخوریم و چندباری از مراکز توریستی شهر بازدید کنیم. در لرستان از عظمت آبشارها سرمست می‌شویم، در دشت لاله‌های واژگون قدم می‌زنیم، قلعه‌ها و دژهای قدیمی را تماشا می‌کنیم و نهایت آدرنالین را در دره‌های طبیعت لرستان تجربه خواهیم کرد. پس اگر کمی اهل ماجراجویی هستید، همراه ما شوید تا سری به جاذبه‌های گردشگری لرستان بزنیم.

      لرستان چطور شهری است؟

اجازه دهید نخست شما و لرستان زیبا را باهم آشنا کنیم؛ نام لرستان به معنی زیستگاه قوم لر بوده، این استان با مرکزیت خرم‌آباد و 11 شهرستان در غرب کشور قرار گرفته است.

     مکان‌های دیدنی لرستان

* ازنظر آب‌وهوا

دقت کرده‌اید ما ایرانی‌ها همیشه با چهار فصل بودن کشورمان فخر می‌فروشیم؟ لرستان دقیقاً مصداق یکی از استان‌های چهارفصل و خوش‌آب‌وهوا است. به‌دلیل وجود رشته‌کوه زاگرس، سرزمینی کوهستانی به حساب می‌آید و میانگین بارندگی در آن بالا است. (سومین استان پُربارش کشور بعد از گیلان و مازندران)

* ازنظر تاریخی

تاریخ غنی لرستان نیاز به تعریف و تمجید ندارد؛ کافی است بدانید لرستان تنها استان ایران بوده که یکی از چهار بخش اصلی موزه ملی ایران را به خود اختصاص داده است. آثار زندگی در این منطقه به مهاجرت قوم ماد و حتی قبل از آن برمی‌گردد.

* راه‌های ارتباطی

برای اینکه خودتان را به لرستان برسانید، می‌توانید از سه راه سفر جاده‌ای، هوایی و ریلی استفاده کنید. اگر سفرتان را جاده‌ای و از تهران آغاز کنید، تا لرستان حدود 400 کیلومتر راه دارید؛ برای سفر با قطار، می‌توانید بلیتی به مقصد شهرستان اندیمشک و دورود رزرو کنید.

     بهترین مکان‌های دیدنی لرستان کدام‌اند؟

همان‌طور که در اوایل مقاله هم اشاره کردیم، گشت‌وگذار در لرستان بیشتر از نوع طبیعت‌گردی است. البته منظورمان این نیست که در لرستان از امکانات بی‌بهره می‌مانید. شهر به اندازه خودش رستوران، هتل و مراکز مدرن هم دارد؛ اما مزیت رقابتی نسبت به بقیه شهرها، طبیعت لرستان است. حتماً شنیده‌اید که به این شهر لقب بهشت آبشارهای ایران را داده‌اند، بهتر است معرفی جاذبه‌های گردشگری لرستان را شروع کنیم تا خودتان با زیبایی‌های این منطقه آشنا شوید:

1- قلعه فلک‌الافلاک، نگین دیدنی‌های لرستان

حتی اگر هیچ‌چیز از لرستان ندانید، احتمالاً اسم فلک‌الافلاک به گوشتان خورده باشد. این قلعه برجسته‌ترین نماد شهر است که از دوران ساسانیان به یادگار مانده؛ موقعیت مکانی آن روی تپه‌ مشرف به خرم‌آباد قرار داد و به همین دلیل تقریباً از همه جای شهر قابل مشاهده است. این دژ پُررمزوراز از زمان ساسانیان تا قاجار مورد استفاده حاکمان مختلفی بوده و اتفاقاً نامش نیز حداقل سه تا چهار مرتبه عوض شده است! (نام‌های دژ شاپور، قلعه اتابکان، قلعه دوازده برجی و غیره از اسامی قدیمی برج هستند.)

تا زمان قاجار کاربری برج به‌صورت مرکز فرماندهی یا محل زندگی حاکمان بود، اما درحال حاضر به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد مطرح است. معماری فلک‌الافلاک به‌صورت پلان هشت‌ضلعی نامتقارن با الگوی مستطیل است، سه هزار و 500 متر مساحت، دو حیاط و دوازده برج دارد و در تزئینات آن از آجرکاری، کاشی‌کاری و گچ‌بری استفاده شده است. در این مجموعه تاریخی موزه مردم‌شناسی ارزشمندی هم قرار دارد که می‌توانید از آن بازدید کنید؛ آثار جالبی از آداب‌ورسوم مردم لرستان تا اشیای دوره هخامنشی در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

2- دریاچه گَهَر، بهشتی در زاگرس

گهر بدون اغراق یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است. سالانه هزاران گردشگر برای دیدن این دریاچه مسحورکننده راهی لرستان می‌شوند. برای رسیدن به گهر نخست باید خودتان را به شهر دورود برسانید، از آنجا حدود 35 کیلومتر تا دریاچه فاصله دارید. فکر می‌کنید چرا باید این مسیر را طی کنید و دریاچه را از نزدیک ببینید؟ سؤال خوبی است!

گهر با 85 هکتار یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین کشور است. تنوع بی‌نظیر گونه‌های گیاهی و جانوری گهر در هر جایی پیدا نمی‌شود؛ درختان پسته، بلوط، بید، گلابی، انجیر، زالزالک، انواع گل‌ها، حیوانات حفاظت‌شده مانند بز، آهو، پلنگ، خرگوش و غیره در این منطقه زندگی می‌کنند. از همه مهم‌تر گهر در کنار آلپ ایران، یعنی کوه اشترانکوه قرار گرفته است. برای طبیعت‌گردان هوای پاک و بی‌نظیر، آب زلال و شفاف و ساحل ماسه‌ای و صخره‌ای، بهترین فضای کمپینگ را فراهم کرده، پس اگر دلتان می‌خواهد طبیعت لرستان را در یک پکیج کامل تماشا کنید، حتماً برنامه گهر را در فهرستتان داشته باشید.

3- آبشار بیشه، سمفونی طبیعت لرستان

یکی از مکان‌های دیدنی لرستان که در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده، آبشار بیشه است. برای اینکه عظمت آبشار دستتان بیاید، خوب است بدانید بیشه 48 متر ارتفاع و 20 متر عرض دارد. مسیر آبشار دسترسی آسفالته مناسبی داشته و در 60 کیلومتری خرم‌آباد قرار گرفته است. البته درصورت تمایل می‌توانید از دسترسی ریلی در ایستگاه دورود هم استفاده کنید.

تماشای آبشار شگفت‌انگیز بیشه درست مانند فیلم‌ها است! تصور کنید در نزدیکی ریل راه‌آهن به درخت‌های بلوط و کوه‌های زیبای زاگرس می‌رسید، اینجا آبشاری زلال و مرتفع در مقابلتان ظاهر می‌شود که از دل کوه بیرون زده و فقط صدای آب و طبیعت به گوش می‌رسد؛ چطور می‌شود از دیدن این چشم‌انداز سرمست نشد؟

4- دره خزینه، شگفتی در دیدنی‌های لرستان

اخیراً عکسی از مقایسه بین دره خزینه لرستان و دره گرندکانیون آمریکا حسابی در شبکه‌های مجازی ترند شده؛ اگر بخواهیم روراست باشیم، باید بگوییم واقعاً دره خزینه چیزی کم از نمونه آمریکایی‌اش ندارد. شاید باورش سخت باشد اما تمام فرم این دره را فرسایش آب به‌وجود آورده است؛ یک تراشکاری طبیعی تمام‌عیار!

دره خزینه یکی از بهترین مکان‌های دیدنی لرستان برای کوهنوردان، صخره‌نوردان و در کل علاقه‌مندان به آدرنالین است! اگر دلش را دارید، می‌توانید پُل معلق واقع در دره را هم امتحان کنید. این پُل قدیمی حدود 85 متر ارتفاع و 112 متر طول دارد؛ ارتفاعی نزدیک به یک ساختمان 30 طبقه! دره خزینه در اواسط جاده شهرستان پلدختر به اندیمشک، در روستای خزینه قرار دارد.

5- دریاچه کیو، یکی از مکان‌های دیدنی لرستان در دل شهر

کم پیش می‌آید یک دریاچه طبیعی درست در وسط شهر باشد؛ اما در خرم‌آباد زیبا هر چیزی ممکن است! به‌خاطر وجود گونه‌های گیاهی خاص در کف آب، رنگ دریاچه به کبودی می‌زند. به همین دلیل نام آن را کیو گذاشته‌اند که در لری به معنی کبود و تیره است.

موقعیت قرارگیری و نزدیکی به امکانات شهر باعث شده دریاچه کیو گردشگران زیادی را به سمت خودش بکشاند. در این جاذبه دیدنی خرم‌آباد شما می‌توانید انواع تفریحات آبی مثل قایق‌سواری، اسکی در آب، جت‌اسکی و غیره را تجربه کنید. به‌علاوه اگر خوش‌شانس باشید، احتمالاً لذت تماشای پرنده‌های مهاجر هم نصیبتان شود.

6- دشت لاله‌های واژگون، پیراهن سرخ طبیعت لرستان

باورتان می‌شود بزرگ‌ترین دشت لاله‌های واژگون دنیا در ایران و لرستان باشد؟ این دشت شگفت‌انگیز در شهرستان الیگودرز قرار دارد و یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی لرستان است. دو نوع لاله بسیار کمیاب با نام سوسن چلچراغ و اشک مریم در دشت الیگودرز گل می‌دهند (حتی اسم‌هایشان هم باشکوه است!). چشم‌انداز رؤیایی گل‌ها از جنوب شرقی الیگودرز آغاز می‌شود و تا دامنه‌های زاگرس ادامه پیدا می‌کند. فقط توجه کنید که برای تماشای دشت لاله‌های واژگون در زیباترین حالت، حتماً سفرتان را در فصل بهار برنامه‌ریزی کنید.

7- تنگه شیرز، دره‌ای اسرارآمیز در مکان‌های دیدنی لرستان

تنگه شیرز درست مثل یک سرزمین خیالی می‌ماند؛ منطقه‌ای شگفت‌انگیز که در نقطه تلاقی لرستان، ایلام و کرمانشاه قرار گرفته، مسیر دره از گل‌های رنگارنگ و درختان گلابی وحشی، انگور، بلوط، چنار و انجیر پوشیده شده است. اگر در فصل میوه دادن درخت‌ها به تنگه رفتید، می‌توانید طعم طبیعی آن‌ها را هم بچشید.

در وسط دره رودخانه‌ای بلوری و زلال قرار دارد که حتی ماهی‌های آن قابل مشاهده هستند. در انتهای تنگه غاری وجود دارد که یادگار دوران غارنشینی تاریخ است و در طول مسیر صخره‌های تنومند و محکم با پوشش گیاهان و پیچک‌ها قرار دارند. خلاصه اینکه در تنگه شیرز دنیایی از شگفتی و ماجراجویی قرار گرفته که توصیف آن واقعاً راحت نیست. اگر دلتان می‌خواهد طبیعت لرستان را در بی‌نظیرترین حالتش ببینید، حتماً از شیرز بازدید کنید.

8- تنگه هلت، موسیقی آب و صخره

تنگه هلت در شهرستان پلدختر را ابتدا به عکاسان توصیه می‌کنیم. از فرم و زیبایی این تنگه می‌شود ده‌ها عکس ژورنالی و جذاب گرفت؛ هلت هم مثل دره خزینه از آن مکان‌های دیدنی لرستان است که توسط خود طبیعت ایجاد شده است. عبور رود زال در طی زمان باعث فرسایش صخره شده و درنهایت تنگه هلت را ایجاد کرده، یک نکته جالب اینکه درون تنگه هلت هیچ گیاهی وجود ندارد، هر آنچه اینجا تماشا می‌کنید هم‌زیستی باشکوهی از صخره و آب است.

9- آبشاری سفید در مکان‌های دیدنی لرستان

کمی در جاده الیگودرز که پیش برویم، به آبشار سفید می‌رسیم. در اینجا جریان آب از دل صخره می‌گذرد و در دامنه زاگرس جاری می‌شود؛ ارتفاع 70 متری آبشار باعث شده آب‌وهوا ترکیب شوند و با فشار به سنگ‌ها برخورد کنند؛ درنتیجه این فرآیند حالت حبابی و سفیدی ایجاد می‌شود که آب آبشار کاملاً سفید به نظر می‌رسد. به همین دلیل این جاذبه در میان مردم به آبشار سفید معروف است. پوشش گیاهی و جنگلی منطقه، زیبایی کوه‌ها و صخره‌های اطراف (مخصوصاً قالی‌کوه) و آب گوارا و معدنی، هرساله گردشگران زیادی را برای دیدن آبشار سفید به جاذبه‌‌های دیدنی لرستان می‌کشاند.

10- مخملکوه، سبز و سبز تا بیکران

اگر پیاده‌روی در طبیعت را دوست دارید، برایتان یک پیشنهاد فوق‌العاده داریم. مخملکوه هم دسترسی مناسب و هم طبیعت بی‌نظیری دارد؛ برای رسیدن به این کوه کافی است به میدان 22 بهمن خرم‌آباد بروید، در انتهای خیابان ولیعصر پیاده شوید و پیاده‌روی هیجان‌انگیزتان را از همان‌جا شروع کنید.

نام‌گذاری مخملکوه به‌خاطر وجود گل‌سنگ‌ها است. کوه‌های منطقه بافت رسوبی دارند و اکثراً پوشیده از گل‌سنگ هستند. با پوشش این مخمل زیبا، در کوه‌ها تا چشم کار می‌کند همه‌چیز سبز است و سبز. جدیداً در قسمت شمالی مخملکوه یک پارک جنگلی هم احداث شده که دیدن آن در فصل بهار بسیار توصیه می‌شود.

ده جاذبه گردشگری دیگر لرستان را در شماره بعدی صفحه گردشگری سپهرغرب بخوانید.

شناسه خبر 17395