شناسه خبر:17841
1398/12/6 11:31:53

مثبت شدن نتیجه آزمایشات یک فرد مبتلا به «کرونا ویروس» در همدان لزوم همت همگانی و مشارکت مردم در مبارزه با این میهمان ناخوانده را صدچندان کرده تا با رعایت بهداشت فردی آن را شکست دهیم.

کرونا ویروس اواخر سال ۲۰۱۹ نمایان شد و به سرعت شیوع پیدا کرد تا جایی که بیش از ۳۰ کشور را درگیر خود کرده اما طبیعتاً چالشی از جنس این ویروس بر تمام ابعاد مدیریتی یک کشور در ارتباط است و می‌تواند حتی مناسبات اجتماعی اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد.

کمی به موضوع ریز می‌شویم؛ سرماخوردگی‌های فصلی در هر یک از فصول سال می‌تواند وجود داشته باشد و شیوع سرماخوردگی نمی‌تواند ارتباطی با فضای شیوع کرونا ویروس داشته باشد اما در هر صورت رعایت اصول اولیه بهداشتی در هر شرایطی الزامی است و از بدیهی‌ترین راه‌های جلوگیری از ابتلاء به بیماری به شمار می‌رود.

شستن مرتب و مداوم دست‌ها با آب و صابون، کنترل سرفه و عطسه با گرفتن دستمال جلوی بینی و دهان، استراحت کافی در هنگام سرماخوردگی و رعایت اصول فردی بهداشتی در ادارات و دیگر محیط‌های پر ازدحام از جمله مواردی است که در پیشگیری از ابتلاء به کلیه بیماری‌های ویروسی توصیه می‌شود.

روزهای آخر بهمن ماه امسال و شاید بهتر بگوییم ۲۶ بهمن ماه بود که تصاویری از وجود مورد مشکوک به کرونا ویروس در بیمارستان سینای همدان در فضای مجازی رد و بدل شد.

همین عکس کافی بود تا آغاز وحشتی در بین مردم را شاهد باشیم به طوری که فردای آن روز در بیشتر گروه‌های فضای مجازی از هر ۱۰ نفر یکی به موضوع بیمارستان سینا اشاره می‌کرد و همین وضعیت در گفتگوهای چهره به چهره شهروندان نیز رخ داد.

حساسیت ایجاد شده نسبت به تصاویر منتشر شده و خبرهایی که هر روز از افزایش شمار مبتلایان به کرونا ویروس در چین و کشورهای دیگر مخابره می‌شد سبب شد تا مسئولان استان همدان به موضوع واکنش نشان دهند به طوری که ۲۹ بهمن ماه نخستین مصاحبه رسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام و وجود هرگونه مورد مثبت کرونا ویروس در استان همدان تکذیب شد.

شایعات بیشتر از خود ویروس شکل گرفته‌اند

رشید حیدری مقدم با بیان اینکه مرجع اطلاع‌رسانی دقیق و جامع در این رابطه تنها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و حتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور هم در صورت مشاهده مورد مثبت از ابتلاء به ویروس، باید اطلاع‌رسانی را از طریق وزارت بهداشت انجام دهند، اظهار داشت: موضوع ویروس کرونا در سطح بین‌المللی به دغدغه‌ای در حوزه بهداشت و درمان تبدیل شده اما در رابطه با این ویروس شایعات بیشتر از خود ویروس شکل گرفته‌اند و بزرگ نمایی‌هایی در سطح کشور و بین‌الملل ایجاد شده‌است.

رشید حیدری مقدم با تاکید بر اینکه مردم تنها به اخبار مستند و مستدل که از کانال مراجع رسمی و ذیصلاح منعکس می‌شود توجه کرده و با دریافت یا انتشار اخبار غیرموثق، فضای نگرانی برای خود و اطرافیانشان رقم نزنند، گفت: اگرچه برخی علائم بیماری کرونا ویروس با علائم سرماخوردگی مشابهت دارد اما سردرد، بدن درد و کوفتگی شدیدتری در بیماری کرونا احساس می‌شود که البته به هیچ عنوان نمی‌توان تنها به این علائم ظاهری اکتفا کرد و تشخیص آن باید از طریق تشخیص پا را کلینیکی صورت گیرد که انستیتو پاستور و آزمایشگاه رفرانس وزارت بهداشت تنها مراجع بررسی و تشخیص هستند و هیچ منبع دیگری نمی‌تواند مرجع تشخیص بیماری باشد.

صحبت‌های جدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان و اطمینان خاطر ایجاد شده نسبت به حاکم بودن شرایط نرمال در استان همدان تا حدودی خیال مردم را راحت کرد تا اینکه دوم اسفندماه به یکباره خبری فضای استان همدان را تحت تأثیر قرار داد و مطالبی که در خصوص فوت یک شهروند همدانی بر اثر کرونا ویروس در بیمارستان سینا مخابره شد اضطراب و نگرانی را برگرداند.

همزمان شدن انتشار این شایعه با اعلام رسمی مشاهده مورد مثبت کرونا ویروس در استان قم و نزدیک بودن همدان به این استان شکل دیگری به خود گرفت و نگرانی‌ها دوچندان شد و همین موضوع سبب شد این بار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اهالی رسانه را فرابخواند و در این خصوص توضیح دهد.

منوچهر کرمی سوم اسفندماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در کشور ایران موارد مثبتی از ابتلاء به کرونا ویروس به ثبت رسیده عنوان کرد: چندی قبل نمونه‌های مشکوک ابتلاء در همدان به آزمایشگاه تهران ارسال شده که وزارت بهداشت تقاضا کرده بدون توجه به مثبت شدن یا نشدن پاسخ آزمایش‌ها، اقدامات پیشگیرانه و آمادگی تا سطح بالایی ادامه یابد.

مورد مرگ در بیمارستانها وجود دارد اما الزاماً هر مورد مرگ مربوط به کرونا نیستوی با تاکید بر اینکه مورد مرگ در بیمارستانها وجود دارد اما الزاماً هر مورد مرگ مربوط به کرونا نیست، افزود: کرونا ویروس طیفی از علائم را داراست که می‌تواند شبیه سرماخوردگی و شدیدتر باشد بنابراین افراد در صورت داشتن تب و تنگی نفس باید حتماً به مرکز درمانی مراجعه کنند همچنین در صورتی که هرگونه سابقه مواجهه با بیمار مشکوک به کرونا ویروس یا بیماری که علائم تنگی نفس دارد یا افرادی که سابقه سفر به شهرهای خاص مثل قم داشته‌اند باید مورد بررسی قرار گیرند.

صحبت‌های معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان و تاکید بر اتخاذ تدابیر اندیشیده شده و ارائه نکات مورد توجه یک بار دیگر آرامش را به جامعه استان همدان برگرداند اما صحبت‌های وزیر بهداشت و تأیید ابتلای شماری از همسایه‌های استان همدان به این ویروس حساسیت‌ها را بر انگیخت به طوری که در کمتر از ۲۴ ساعت شاهد نایاب شدن ماسک و محلول‌ها و ژل های ضدعفونی کننده در داروخانه و مراکز توزیع این محصولات شدیم.

این اتفاق این بار یکی دیگر از اعضای تیم پزشکی همدان را پای میز مصاحبه با خبرنگاران نشاند به طوری که معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در راستای کنترل بیماری کرونا ویروس مردم عادی نیازی به استفاده از ماسک ندارد گفت: با گران فروشی در حوزه ماسک برخورد خواهیم کرد.

ایرج خدادادی با اشاره به کمبود ماسک در داروخانه‌های سطح شهر و افزایش قیمت آنها به دلیل نگرانی از ابتلای افراد به بیماری کرونا اظهار کرد: از آنجا که مردم عادی نیازی به استفاده از ماسک ندارند، تقاضا داریم کمتر برای خرید آن به داروخانه مراجعه کنند تا افراد نیازمند بتوانند از ماسک برخوردار شوند.

لزوم رعایت بهداشت عمومی برای پیشگیری از بیماری کرونا ویروس

وی با بیان اینکه با رعایت بهداشت عمومی می‌توان از بیماری کرونا ویروس پیشگیری کرد و نیازی به استفاده از ماسک نیست، افزود: عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب به دنبال چنین فرصت‌هایی هستند تا بهره لازم را ببرند که ممکن است این افراد در بین توزیع‌کنندگان ماسک، تولیدکننده، داروخانه و یا فروشنده باشند.

خدادادی کمبود ماسک در مراکز بهداشتی و درمانی را تکذیب کرد و گفت: در حال عادی هیچ فردی نیاز به استفاده از ماسک ندارد و استفاده از ماسک فقط برای کادر درمانی و بیماران توصیه می‌شود.

پیگیری خبرنگاران در خصوص وضعیت استان همدان و شایعات متعدد در مورد مبتلا بودن فردی که شامگاه دوم اسفندماه در بیمارستان سینا فوت شده بود یک بار دیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان را به مصاحبه کشاند و شامگاه چهارم اسفندماه رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی همدان در گفتگوی خبری شبکه سیمای همدان از احتمال ابتلای یک نفر به کرونا ویروس در همدان خبر داد.

رشید حیدری مقدم با بیان اینکه نمونه‌گیری از افراد مشکوک به کرونا ویروس در همدان همه‌روزه ساعت ۱۳ انجام می‌شود، افزود: به احتمال زیاد نتیجه نمونه یک نفر از افراد مشکوک، مثبت است که نتیجه نهایی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام خواهد شد.

مثبت بودن نتیجه آزمایش یک همدانی به کرونا ویروس

این خبر کمتر از ۲۴ ساعت بعد تأیید شد و وزیر بهداشت دیروز پنجم اسفندماه مثبت بودن نتیجه آزمایش یک همدانی به کرونا ویروس را تأیید کرد.

پس از اعلام رسمی این خبر از سوی وزارت بهداشت معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از فوت یک نفر در اثر بیماری کرونا در همدان خبر داد و گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه مورد مثبت کرونا در استان همدان نداریم و فردی که آزمایش ابتلاء به کرونا ویروس وی مثبت شده ۲ روز قبل فوت کرده است.

منوچهر کرمی در گفتگویی با بیان اینکه یک مورد مثبت قطعی ابتلاء به کرونا ویروس در همدان گزارش شد که این یک مورد هم فوت کرده است، گفت: چند روز پیش یک نفر به بیمارستان سینا منتقل شد که مشکوک ابتلاء به کرونا بود که با ارسال آزمایش‌های وی به مرکز نتایج آزمایش مثبت اعلام شد اما متأسفانه فوت کرد.

تمام موازین دفن اجساد برای تمامی موارد مشکوک در صورت وقوع مرگ بدون توجه به آزمایش صورت می‌گیرد و در این مورد نیز انجام شدوی با بیان اینکه تمام موازین دفن اجساد برای تمامی موارد مشکوک در صورت وقوع مرگ بدون توجه به آزمایش صورت می‌گیرد و در این مورد نیز انجام شد، گفت: خیال مردم راحت باشد و از این موضوع کوتاه نمی آییم.

کرمی با بیان اینکه اکثر کارهای موارد مشکوک به این ویروس در بیمارستان در نظر گرفته شده دنبال می‌شود، گفت: چندین مورد در طول روز اعزام بیمار از سایر بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد و موارد محدود مشکوک به ویروس کرونا در استان همدان گزارش شده که برای آنها نیز اقدامات لازم انجام شده است.

اتفاقات دنبال شده در یک هفته اخیر در استان همدان بیانگر آن است که همدان از این ویروس دور نیست و به دلیل رفت و آمد زیاد بین همدان و قم و سکونت تعداد قابل توجهی از مردم استان در قم، این ویروس از قم منتقل شده است.

بر همین اساس باید با رعایت بهداشت فردی و عمومی و عزم و انگیزه قوی که در جامعه به دنبال هشیاری نسبت به این بیماری ایجاد شده، در کوتاه‌ترین زمان ممکن این بیماری را مهار، کنترل و حذف کنیم.

بارها تاکید شده کرونا ویروس از طریق قطرات ریز دهان افراد به واسطه عطسه و سرفه منتقل می‌شود و در صورتی که این قطرات اگر روی سطوح زنده بمانند خطرساز خواهند بود زیرا امکان انتقال دارند و بر این اساس مرتب شستن دست‌ها می‌تواند از ابتلاء ممانعت کند زیرا کرونا ویروس می‌تواند تا چند روز زنده بماند و از طریق دست زدن به اشیای آلوده منتقل شود.

استفاده از ماسک معمولی برای تمام کسانی که علائم سرماخوردگی دارند به عنوان یک تکلیف اجتماعی الزامی استهمچنین بینی، دهان و چشم می‌تواند در گفتگوی رودررو با فرد مبتلا آلوده شود بنابراین استفاده از ماسک معمولی برای تمام کسانی که علائم سرماخوردگی دارند به عنوان یک تکلیف اجتماعی الزامی است.

ناگفته نماند ماسک تا زمان خیس شدن می‌تواند مورد استفاده باشد و در این میان زدن ماسک برای افرادی که از بیمار مبتلا مراقبت می‌کنند ضروری است اما الزامی نیست که همه افراد جامعه از ماسک استفاده کنند.

به هر حال در حال حاضر کشور برای مقابله با این ویروس در تلاش است و از سطوح خانه‌های بهداشت در دورترین روستاها تا مراکز استان‌ها تحت کنترل هستند اما در این میان مشارکت مردم می‌تواند کشور را در شکست دادن این ویروس زودتر به نتیجه برساند.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 17841