شناسه خبر:17959
1398/12/10 08:26:48
رونق کسب‌وکار در ایلام با صنایع دستی

فروش، مهم‌ترین مشکل صنعتگران

 

سپهرغرب، گروه خبر: این روزها تولید و فروش صنایع دستی یکی از راهکارهای کسب‌و کار در استان ایلام شناخته می‌شود، البته فروش محصولات همچنان مهم‌ترین مشکل صنعتگران این استان است.

صنایع دستی مجموعه هنرهای اصیل، بومی و مردمی هر منطقه است که ریشه در اعتقادات، آداب‌ و رسوم و عادات مردم آن منطقه دارد و بی‌شک نقش صنایع دستی در توسعه و پیشرفت اقتصادی بر کسی پوشیده نیست.

بر اساس گفته کارشناسان، از 450 رشته تخصصی شناخته‌شده صنایع دستی در دنیا، 350 رشته در ایران وجود دارد و قطعاً استفاده از این ظرفیت در دوران تحریم می‌تواند کاهش فشارهای اقتصادی را در پی داشته باشد.

در کشور ایران هر یک از استان‌ها و مناطق، صنایع دستی خاص خود را دارند و استان ایلام نیز که در غربی‌ترین نقطه کشور قرار گرفته‌است، صنایع دستی و محلی مخصوص به خود را دارد که در صورت عنایت مسؤولان به این حوزه و ایجاد سهولت‌ فروش صنایع دستی، شاهد افزایش بیش‌ازپیش تولید صنایع دستی خواهیم بود که بی‌شک درآمدزایی و توسعه اقتصادی استان را در پی دارد.

اما متأسفانه در استانی مانند ایلام که دارای صنایع دستی بسیار زیبا و پرطرفداری ازجمله گلیم نقش برجسته، جاجیم، نمد، گیوه و غیره بوده، کمبود بازارچه‌های صنایع دستی و به بیان دیگر نبود بازار فروش، به یک مشکل اساسی برای صنعتگران مبدل شده‌است.

     نبود بازار فروش یکی از مشکلات اصلی صنعتگران ایلامی است

یکی از صنعتگران ایلامی بیان کرد: نبود بازار فروش یکی از مشکلات اصلی صنعتگران ایلامی بوده، به‌طوری‌که این مشکل سبب کاهش رغبت برخی از صنعتگران به ادامه فعالیت شده‌است.

مینا محمدی ادامه داد: متأسفانه بی‌توجهی مسؤولان به تولیدکنندگان صنایع دستی تنها شامل فروش صنایع نمی‌شود، بلکه عدم بیمه صنعتگران، دستمزد ناچیز و موارد دیگر از دیگر مشکلاتی است که تولیدکنندگان صنایع دستی با آن‌ها مواجه هستند.

وی با بیان اینکه صنایع دستی سبب حفظ و بقای آداب و رسوم فرهنگی استان است، اظهار کرد: بی‌شک در صورت بی‌توجهی مسؤولان به این حوزه شاهد کاهش تولید صنایع دستی در استان خواهیم بود.

     راهکارهای توسعه صنایع دستی در استان ایلام

یک کارشناس اقتصادی دراین‌باره ابراز کرد: توسعه صادرات غیر نفتی، کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها، افزایش مشارکت زنان و موارد دیگر ازجمله مزایای رونق صنایع دستی در استان است.

مهدی صمدی با اشاره به اینکه صنایع دستی متنوعی در مناطق مختلف استان تولید می‌شود و اگر از این ظرفیت به‌خوبی استفاده شود، می‌تواند یک منبع درآمد مطلوب برای صنعتگران باشد، گفت: استفاده از ظرفیت رسانه‌های دیداری و شنیداری می‌تواند به معرفی صنایع دستی استان در سطح کشور کمک کند.

صمدی با بیان اینکه ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در فروش تولیدات بسیار اثرگذار است، افزود: ایجاد این بازارچه‌ها در تمام شهرستان‌های استان ضروری است و باید این مهم در دستور کار مسؤولان مربوط قرار گیرد.

این کارشناس اذعان کرد: ایجاد این بازارچه‌ها در شهرستان مرزی مهران می‌تواند علاوه بر اینکه به فروش تولیدات کمک کند در معرفی صنایع دستی استان به خارج از کشور ازجمله کشور عراق نیز تأثیرگذار باشد.

     فعالیت نیمی از تولیدکنندگان صنایع دستی ایلام

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان ایلام نیز گفت: هشت هزار صنعتگر در استان وجود دارد که 50 درصد از این تعداد مشغول فعالیت هستند.

عبدالمالک شنبه‌زاده با بیان اینکه متأسفانه اعتبار لازم جهت بیمه تمامی صنعتگران وجود ندارد، یادآوری کرد: 550 نفر از صنعتگران استان بیمه هستند و هرساله با توجه به سهمیه استان تعدادی به بیمه‌شدگان اضافه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بازارچه‌های صنایع دستی در شهرستان ایلام، ایوان فعال است و بازارچه سرابله نیز با سفر ریاست‌جمهور افتتاح می‌شود.

شنبه‌زاده افزود: راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در مرز مهران نیز در دستور کار قرار دارد و بی‌شک ایجاد این بازارچه تأثیرات مثبتی در افزایش فروش صنایع دستی استان خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر؛ ایلام از ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش صنایع دستی برخوردار است، می‌توان با توسعه این بخش زمینه اشتغال و کسب درآمد را برای بسیاری جوانان استان فراهم کرد.

البته استفاده از ظرفیت صنایع دستی برای توسعه و اشتغال در استان نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری از سوی متولیان است.

شناسه خبر 17959