شناسه خبر:19194
1399/1/12 01:07:48

سپهرغرب، گروه خبر: ویروس کرونا این روزها تهدیدی برای همه مردم است و جامعه عشایری کرمانشاه نیز به عنوان بخشی از مردم باید کوچ بهاره خود را با تاخیر انجام دهند و زمان بیشتری را در مناطق قشلاقی بمانند تا از شر این ویروس منحوس در امان مانده و به قطع زنجیره انتقال آن کمک کنند.

عشایر ذخایر انقلاب و سرمایه‌های کشور هستند که سهم بزرگی را در تولید فرآورده‌های دامی و لبنی ایفا می‌کنند و این جمعیت مولد با توجه به خودکفایی و نقشی که در تولید دارند در اقتصاد کشور و استان کرمانشاه بسیار تاثیرگذارند و این جامعه تعطیلی ندارند و همیشه ایام در مناطق صعب‌العبور برای چرای دام‌ها و تولیدات لبنی و دامی تلاش کنند و در این راه خستگی‌ناپذیرند.

در استان کرمانشاه 14 هزار خانوار در قالب 14 ایل و یک طایفه مستقل 80 هزار نفر جمعیت دارند که 4.2 درصد از جمعیت استان را شامل می‌شوند و این جمعیت، 6.7 درصد از جمعیت عشایری کشور هستند که در استان کرمانشاه زندگی می‌کنند و با در اختیار داشتن 1.5 میلیون راس واحد دامی از نظر تعداد دام در اختیار عشایر رتبه چهارم را در کشور دارند.

طبق آمارهای موجود عشایر استان کرمانشاه 30 درصد پروتئین مورد نیاز استان شامل 13 هزار تن گوشت قرمز، 27 هزار تن شیر و فرآورده‌های آن، یک هزار و 700 تن انواع الیاف دامی شامل پشم، کرک و مو، 900 تن روغن حیوانی و 22 هزار قطعه انواع صنایع دستی تولید می‌کنند.

عشایر کرمانشاه دوره ییلاقی خود را در سطح استان کرمانشاه و دوره قشلاقی را در مناطق گرمسیری شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب و استان‌های ایلام، خوزستان و لرستان سپری می‌کنند.

عشایر استان کرمانشاه از اواخر آبان و اوایل آذرماه به سمت مناطق قشلاق و گرمسیر کرمانشاه به صورت سنتی کوچ می‌کنند و از نیمه دوم فروردین و اوایل اردیبهشت ماه نیز مناطق قشلاق را به سممت مناطق ییلاقی ترک می‌کنند که کوچ عشایر در زمان کنونی، با توجه به شیوع بیماری ویروسی کرونا تنها به انتقال زنجیره این بیماری و سرایت آن به جامعه عشایری کمک می‌کند.

به گفته بهزاد محمدی مدیرکل امور عشایری کرمانشاه خوشبختانه تاکنون هیچ گزارشی از شیوع ویروس کرونا در بین عشایر استان نداشته‌ایم اما این دلیل نمی‌شود که کرونا این جامعه مولد را تهدید نکند از این رو مردم و به خصوص گردشگران و مسافران از سفر به مراتع و مکان‌های اسکان جمعیت عشایری و مراتع خودداری کنند.

خدماتی نیز به عشایر ساکن در مناطق قشلاقی استان کرمانشاه ارایه شده تا عشایر از کوچ زودهنگام خودداری کنند و البته به عشایر نیز اعلام شده که با توجه به خطر کرونا و سرایت بیشتر آن در مناطق ییلاق و سردسیر فعلا کوچ نکنند و در مناطق گرمسیر زمان بیشتری را بمانند.

آموزش‌های لازم نیز به عشایر در رابطه با رعایت موازین بهداشت فردی ارایه شده و با توجه به اینکه جامعه عشایری تحت پوشش مراکز بهداشتی و درمانی نیز هستند از طریق سامانه 4030 با آن تماس تلفنی برقرار و سلامتشان به لحاظ ابتلا به بیماری‌های ویروسی بررسی شده و نکات آموزشی به آن‌ها ارایه شده است.

تامین اقلام بهداشتی نظیر ماسک، دستکش و موادضدعفونی، تامین آرد و آب و سوخت مورد نیاز و برنامه‌ریزی استمرار خدمات دامپزشکی و موافقت با تمدید حضور در مراتع مناطق گرمسیری با توجه به اجاره نمودن آن توسط عشایر از مواردی است که عشایر برای ادامه اسکان در این مناطق با آن مواجه هستند.

به دلیل شیوع بیماری کرونا عشایر استان از کوچ زودهنگام بهاره خودداری کنند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه در بازدیدی که هفته گذشته از مناطق عشایری گیلانغرب و قصرشیرین داشت با اشاره به خدمات مناسب دولت به جامعه عشایری از عشایر مستقر در مناطق گرمسیری خواست تا با توجه به شیوع بیماری کرونا از کوچه زودهنگام خودداری کنند و نگران تامین مایحتاج خود نباشند.

بهزاد محمدی افزود: خوشبختانه تاکنون هیچ گزارشی از شیوع ویروس کرونا در بین عشایر استان کرمانشاه نداشته‌ایم و نیاز است برای مقابله با بیماری ویروسی کرونا، عشایر به توصیه‌های بهداشتی مدافعان سلامت توجه کنند و موزاین بهداشتی را رعایت کنند.

 

     اقلام بهداشتی مهمترین نیاز عشایر

مدیر امور عشایری شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب و دالاهو نیز گفت: مهمترین نیاز این روزهای عشایر مستقر در مناطق قشلاقی اقلام بهداشتی شامل محلول‌های ضدعفونی، ماسک و دستکش است که متاسفانه تامین آن برای عشایر بسیار سخت و امکانپذیر نیست.

جواد مرادی افزود: با توجه به صعب‌العبور بودن مناطق اسکان عشایر، تاکنون مورد مشکوکی از ابتلای به بیماری ویروسی کرونا در بین عشایر نداشته‌ایم ولی این دلیلی بر این نیست که این جامعه زحمتکش از شر این ویروس ایمن هستند و مهمترین عاملی که می‌تواند عشایر را در برابر این بیماری ایمن کند، مسدود کردن راه‌های عشایری برای جلوگیری از تردد گردشگران و مسافران به مناطق اسکان عشایر است.

وی اظهار داشت: به منظور جلوگیری از کوچ جامعه عشایری به آنها تاکید شده که فعلا کوچ نکنند و در این رابطه همکاری خوبی را با مسئولان داشته‌اند.

مدیر امور عشایری شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب گفت: هشت دستگاه تانکر، کار آبرسانی به عشایر منطقه را بر عهده دارند و آرد و نفت و کپسول گاز نیز به منظور حمایت از عشایر بین آن‌ها توزیع می‌شود و در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

مرادی افزود: از مسئولان می‌خواهیم که در صورت امکان توزیع اقلام بهداشتی را در بین جامعه عشایری به منظور جلوگیری از تردد آن‌ها به داخل شهر انجام دهند و در صورت ترددهای ضروری آن‌ها نیز برای تامین مایحتاج اساسی از حضور آن‌ها در شهر ممانعت نکنند.

مدیر امور عشایری شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب گفت: در مجموع سه هزار خانوار عشایری با حمعیت 20 هزار تن در مناطق قشلاقی قصرشیرین و سرپل ذهاب سکونت دارند که شامل ایلات و طوایف خزل، سنجابی، قلخانی، گوران و کرند هستند

وی ادامه داد: این عشایر که هم اکنون در مناطق سومار، خان لیلی، نفت شهر، بازی دراز، خسروی، گندمبان و اطراف شهر و نیز حاشیه روستاهای کرکهرک، انجیربان، گره صدف، تنگه حمام، پل شیرازی، کنه کبود، تق‌تق و حسین آباد مستقر هستند.

کوچ عشایر با تاخیرو با کامیون و ماشینی انجام شود

مدیر اداره امور عشایر شهرستان گیلانغرب نیز روز دوشنبه گفت با توجه به شرایط به وجود آمده به دنبال سرایت ویروس کرونا و تاخیر در زمان کوچ عشایر از مناطق قشلاقی به نقاط ییلاقی، ضرورت دارد عشایر کوچ خود را با تاخییر و حتما با کامیون و به صورت ماشینی انجام دهند.

وحید الهی افزود: با وجود استمرار خدمات‌دهی به عشایر درمناطق گرمسیری با اقدام‌هایی نظیر آبرسانی و تامین آرد مورد نیاز به نظر می‌رسد برخی مشکلات دیگر نیز وجود دارد که برنامه‌ریزی استمرار خدمات دامپزشکی و اتمام زمان اجاره مراتع در مناطق گرمسیری از مشکلاتی است که عشایر برای ادامه اسکان در این مناطق با آن مواجه هستند و باید مراتع مذکور را ترک نموده و روی به کوچ بیاورند که نیازمند هماهنگی و مساعدت منابع طبیعی و دستگاه‌های مرتبط است.

وی اظهارکرد: درصورت اجرای برنامه کوچ نیز چگونگی تامین کامیون و نحوه انتقال نیز از مواردی است که باید تمهیدات لازم برای آن اندیشیده شود.

مدیر امور عشایری گیلانغرب گفت: در یکسال گذشته با عنایت فرماندار این شهرستان چندین پروژه عمرانی نظیر بهسازی و احداث راه‌های عشایری و ابنیه با اعتباری بیش از 10 میلیارد ریال از محل اعتبارات ارزش افزوده شروع و یا انجام گرفته است.

الهی ادامه داد: امسال نیز این روند ادامه دارد و با تکمیل این طرح‌ها بسیاری از مشکلات این حوزه مرتفع خواهد شد.

اوگفت: شهرستان گیلانغرب با دارا بودن تعداد یک هزار و 448 خانوار عشایری با جمعیت هشت هزار و 220نفر، 270 هزار راس دام سبک سالیانه چهار هزار تن از پروتئین وفراورده‌های لبنی استان کرمانشاه را تامین می‌کند که یک هزار و 100 تن آن گوشت، 2 هزار و562 تن شیر و176 تن الیاف دامی است.

شناسه خبر 19194