شناسه خبر:19256
1399/1/16 08:12:11

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان، از ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و حمایتی به 83 دانش‌آموز طیف اُتیسم در مدارس با نیازهای ویژه استان، در سال تحصیلی جاری خبر داد.

"خلیل رنجبر"، در آستانه فرا رسیدن 14 فروردین ماه (دوم آوریل) روز جهانی اُتیسم اظهار داشت: اُتیسم یک اختلال عصبی تحولی پیچیده و مادام‌العمر است که تشخیص و انجام امور به موقع می‌تواند نقش مؤثری در بهبود مهارت‌های کودک مبتلا ایفا کند.

وی با بیان اینکه اولین مدرسه ویژه دانش‌آموزان طیف اُتیسم استان، از مهرماه 97 با 34 دانش‌آموز در سنندج شروع به کار کرده است، تصریح کرد: در مدارس با نیازهای ویژه 8 شهرستان کامیاران، دهگلان، قروه، بیجار، بانه، سقز، مریوان و سنندج، به 83 نفر از دانش‌آموزان اُتیسم خدمات تخصصی ارائه می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان با بیان اینکه، آمار 13 نفری دانش‌آموزان مبتلا به اُتیسم در سال تحصیلی 94-93 به 83 نفر در سال تحصیلی 99-98 افزایش یافته است، گفت: اُتیسم درمان قطعی ندارد و ناآگاهی خانواده‌ها و جامعه از این بیماری و عدم اطلاع‌‌رسانی مناسب در این زمینه، موجب شده است تا بسیاری از این کودکان، در زمان طلایی، شناسایی و درمان نشوند.

"رنجبر" یادآور شد: با تشخیص زودهنگام این اختلال در کودک که از سنین زیر سه سال آغاز می‌شود، می‌توان از برنامه‌های درمانی مؤثرتر و مداخله به هنگام برای کمک به آنان، بهره برد.

وی اضافه کرد: اگر در سنین پایین به فکر درمان این اختلال نباشیم، در سنین بالاتر هزینه‌های زیادی به دولت و جامعه تحمیل می‌شود.

رئیس آموزش و پروش استثنایی استان، اعلام داشت: خدمات غیردارویی از قبیل خدمات روانشناسی، کاردرمانی، گفتار درمانی، بازی درمانی، شن درمانی، تیچ، ماساژ درمانی، سفالگری به دانش‌آموزان طیف اُتیسم، در مدارس با نیازهای ویژه استان، ارائه می‌شود. »

"رنجبر" گفت: آموزش و پرورش استثنایی استان، با برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای معلمین، دوره‌های توجیهی برای اولیا و کلاس‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان اُتیسم، تلاش دارد تا برنامه درمانی مؤثر و مداخلات به هنگامی را برای کمک به این دانش‌آموزان، ارائه کند. »

شناسه خبر 19256