شناسه خبر:19795
1399/1/29 13:24:13

سپهرغرب، گروه خبر: معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از تولید یک میلیون اصله نهال صنوبر در نهالستان‌ قدس ملایر در سال جاری خبر داد.

عباس قبادی با اشاره به افزایش 300 هزار ‌اصله‌ای تولید نهال در نهالستان قدس ملایر در مقایسه با سال گذشته، گفت: سال گذشته 800 هزار اصله نهال در نهالستان‌های استان تولید شد که این تعداد امسال به بیش از یک میلیون اصله نهال رسیده است.

قبادی با اشاره به اجرای طرح تولید نهال با مشارکت بخش خصوصی به میزان یک‌ونیم میلیون اصله نهال در سال آتی، ابراز کرد: امیدواریم سال آینده شاهد تولید نهال‌های بیشتری در سطح استان باشیم.

وی سایه‌دهی خوب، ریشه قوی و مقاوم و قابلیت کشت در مناطق سردسیری را از ویژگی‌های این گونه صنوبر عنوان کرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان سپس ظرفیت تولید نهال در نهالستان‌ ملایر را بیش از دو میلیون اصله نهال در سال دانست و افزود: اگر اعتبار کافی باشد، به‌راحتی توان تولید دو میلیون اصله نهال در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در نهالستان قدس ملایر گونه‌های جنگلی نظیر بنه، بادام، زالزالک، گلابی وحشی، بلوط، ارژن و غیره تولید می‌شود، گفت: همچنین گونه‌های مورد نیاز توسعه فضای سبز شامل افرا، اقاقیا، ارغوان، عرعر و صنوبر در این نهالستان تولید می‌شود.

قبادی اشاره‌ای نیز به برنامه‌های غرس نهال در عرصه‌های منابع طبیعی استان طی سال گذشته کرد و افزود: یک‌هزار هکتار جنگل‌کاری با نهال و یک‌هزار هکتار جنگل‌کاری با بذر در نهضت جنگل‌کاری طی آذرماه سال گذشته انجام شد.

وی گفت: بیش از 300 هزار اصله نهال نیز طی هفته درخت‌کاری (در اسفندماه) در استان غرس شد، ضمن اینکه حدود 500 هزار اصله نهال صنوبر در قالب توسعه زراعت چوب طی هفته منابع طبیعی در استان توزیع شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: کاشت صنوبر را گام مهمی در اشتغال‌زایی، تأمین چوب مورد نیاز برای تولید محصولات و صنایع چوبی و حفظ منابع طبیعی می‌دانیم.

وی اظهار کرد: این نهالستان یکی از مهم‌ترین مراکز تولید نهال‌های جنگلی در سطح استان است که سالانه تعداد زیادی نهال برای کاشت در جنگل‌کاری‌ها، بوستان‌های روستایی، پارک‌های جنگلی و مناطق قرق‌شده تولید و ارسال می‌کند.

شهرستان ملایر در 85 کیلومتری همدان واقع شده است.

 

شناسه خبر 19795