شناسه خبر:20436
1399/2/8 23:53:17
رئیس کل دادگستری استان همدان:

رویکرد اصلاح مجرمان جایگزین تنبیه شده ‌است

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: تغییر رویکرد مجازات‌ از تنبیه به اصلاح مجرمان در این استان، یکی از اولویت‌های اصلی و سیاست‌های اعمال‌شده در مجموعه قضائی است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی دادگستری همدان روز گذشته محمدرضا عدالتخواه در آیین معارفه دادستان و رئیس دادگستری تویسرکان بیان کرد: این رویکرد سبب می‌شود تا فرد محکوم به‌جای انتقام‌جویی از جامعه، با بازاجتماعی شدن، به‌عنوان عنصری سازنده به اجتماع برگردد.

رئیس شورای قضائی استان همدان تأکید کرد: معرفی افراد به زندان تنها باید در رابطه با جرائم مهم باشد و نباید به‌دلیل یک اشتباه ساده، بر پیشانی شهروندان مهر زندانی زده شود.

وی افزود: از میزان و نحوه معرفی غیر ضروری افراد به زندان ناراضی هستم، چراکه آمار زندانیان همدان مناسب با سابقه دینی و فرهنگ اسلامی حاکم بر این استان نیست؛ بنابراین قضات باید از نهادهای ارفاقی و مجازات‌های جایگزین استفاده کنند.

عدالتخواه اضافه کرد: خدمت به مردم بالاترین شأن و جایگاه برای تمامی مسئولان نظام است و تمامی دادستان‌ها و رؤسای دادگستری طی دوره جدید تحولات در حوزه قضائی مربوطه ساکن و مقیم شده‌اند تا زمینه ارائه خدمات مطلوب و مضاعف به شهروندان را فراهم کنند.

رئیس کل دادگستری استان همدان تشکیل ستاد تألیف قلوب در استان را که براساس فرهنگ غنی اسلامی و آموزه‌های اخلاق دینی شکل گرفته را روشی مناسب برای ایجاد مصالحه و سازش در بین افراد از طریق خود آن‌ها دانست.

عدالتخواه گفت: در کمیته معین این ستاد به‌نام «مصلحین»، اعضا که از افراد با نفوذ و مردمی هستند، برای رفع مشکلات مردم تلاش می‌کنند؛ یعنی با اطلاع یافتن از هرگونه اختلاف و مشکل در بین اطرافیان و یا هم‌صنفی‌های خود، با مداخله مصلحانه اقدام به حل‌وفصل مرافعات می‌کنند.

وی همچنین کارکرد کمیته معین «معتذرین» را نیز زمینه‌سازی برای عذرخواهی داوطلبانه متهمان یا محکومان از طرف مقابل خود دانست که می‌تواند در ادامه منجر به برقراری صلح و سازش بین طرفین شود.

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: به دنبال بازدیدهای مستمر و سرزده از حوزه‌های قضائی شهرستان‌ها و بخش‌ها و شناسایی نیرو‌های مستعد و توانمند، تغییراتی نیز در مجموعه‌های مدیریتی استان و شهرستان صورت گرفت.

عدالتخواه اضافه کرد: در این تغییرات متناسب با بیانیه گام دوم انقلاب، شاخصه‌های مهمی نظیر جوان‌گرایی، سوابق شایسته خدمت‌گزاری و مدیریت جهادی و انقلابی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید در رابطه با آرا و احکام قضائی توجیه شوند، اظهار کرد: برگزاری ملاقات‌های مستقیم با شهروندان نیز در این راستا انجام گرفته است و بنا بر اظهارات مراجع نظارتی در تهران، آمار مراجعه مردم به مرکز و شکایات انتظامی با این قبیل ملاقات‌های مستقیم و حضوری، به میزان چشمگیری کاهش یافته است.

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: برای اقدامات و عملکرد مجموعه‌های قضائی سراسر استان دو نوع برنامه کمی و شعبه‌محور و کیفی و قاضی‌محور پیش‌بینی شده است و برنامه‌های کمی شعبه‌محور از 6 فروردین‌ماه به تمامی شعب قضائی در سراسر استان ابلاغ شد.

عدالتخواه افزود: براساس برنامه کمی و شعبه‌محور هر شعبه قضائی باید طبق آنچه نقطه مبدأ و مقصد در برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده، اقدامات خود را برنامه‌ریزی کرده و در پایان سال به نقطه هدف و مقصد برسد.

وی ادامه داد: برنامه کیفی قاضی‌محور نیز به‌زودی در استان اجرایی شده که براساس آن برای هر قاضی با هدف اتقان و احکام آرا و تصمیم‌ها، شاخصه‌ها و معیارهای متنوع و متعددی تعریف شده که در پایان مدت برنامه باید آن اهداف و شاخص‌ها را محقق کرده باشد.

در این آیین محمد ساسانی، دادستان سابق تویسرکان به‌عنوان رئیس دادگستری این شهرستان و علی بهادری به‌عنوان دادستان تویسرکان معرفی شد و از زحمات چندین‌ساله بهروز محمدی‌مهر در طول ریاست دادگستری تجلیل شد.

شناسه خبر 20436