شناسه خبر:20779
1399/2/13 23:11:24

سپهرغرب، گروه دُرهای دَری: محمدمهدی سیار گفت: خانه‌ای که عزیزی عمری را در آن صرف ثبت شاهکارهای ادبی کرده، اکنون یک ساختمان فرهنگی و تاریخی محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو باید آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حفظ کنیم، چراکه او جزء پنج شاعر صاحب سبک انقلاب است.

محمدمهدی سیار از شاعران کشورمان درباره حکم تخلیه خانه مرحوم احمد عزیزی اظهار کرد: زنده‌یاد «احمد عزیزی» تمام سرمایه زندگی و ذوق و توانمندی‌ خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صرف این کرد تا برای فرهنگ و نسل‌های مختلف این سرزمین، سرپناه فرهنگی و ادبی با کلمات خود درست کند.

* آثار احمد عزیزی سرپناه و ساختمان فرهنگی است

وی ادامه داد: طبیعی است شاعری با شوریدگی، توان و نبوغ ادبی «احمد عزیزی» اگر همه زندگی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صرف کلمات، شعر و ادبیات نمی‌کرد، اکنون ادبیات فارسی چنین ساختمان عظیم و ماندگاری تحت عنوان آثار احمد عزیزی نداشت. احمد عزیزی می‌توانست یک کارمند ساده و معمولی باشد و یا کاسبی که مغازه‌ای در بازار دارد. اگر چنین بود و چند دهه عمر خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صرف کار شخصی کرده بود، خانواده‌اش اکنون وضعیت بهتری داشتند. اما مرحوم عزیزی عمر خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وقف ادبیات کرد تا با سرپناه ساختن از کلمات، سبکی جدید به‌وجود آورد.

* پیشنهادی برای حفظ خانه مرحوم عزیزی/ ایجاد یک پلاک فرهنگی و برگزاری مناسبت‌های ادبی در این خانه

این شاعر اظهار کرد: خانه‌ای که عزیزی عمری را در آن صرف ثبت شاهکارهای ادبی کرده، اکنون یک ساختمان فرهنگی و تاریخی محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو باید آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حفظ کنیم، چراکه او جزء پنج شاعر صاحب سبک انقلاب است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم چند شاعر صاحب سبک انقلابی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نام ببریم زنده‌یاد احمد عزیزی قطعاً یکی از آن‌ها خواهد بود، افزود: او زبان متمایز، لهجه و سبک ماندگاری داشت. پیشنهاد می‌کنم این خانه به‌عنوان محل نگهداری آثار و کتاب‌های زنده‌یاد احمد عزیزی به یادگار بماند و به‌نام او باشد. می‌توان با ‌حفظش طی سال رخدادهای ادبی و مناسبت‌های مختلف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در آن برگزار کرد.

* خانه بزرگان ادبیات و فرهنگ و هنر، سرمایه است

سیار با بیان اینکه حفظ این خانه فرهنگی ارزش مضاعفی برای شهر تهران خواهد بود، گفت: نسل‌های آتی قطعاً از ما درباره محل سکونت احمد عزیزی پس از مطالعه آثارش سؤال خواهند کرد. اینکه او کجا اشعارش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کرده، بنابراین اگر این خانه با پلاکی به‌نام او ثبت شود، ارزش فرهنگی به تهران افزوده خواهد شد؛ چراکه خانه بزرگان ادبیات و فرهنگ و هنر، سرمایه است. حتی حفظ آن‌ها در آینده می‌تواند به‌لحاظ اقتصادی نیز مفید باشد، این خانه با تمام سادگی و قدیمی بودن، سرمایه معنوی برای فرهنگ و ادبیات ما است.

شناسه خبر 20779