شناسه خبر:21319
1399/2/22 09:27:27
به‌دنبال خسارت زلزله صورت گرفت؛

اختصاص 350 میلیارد تومان

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان از اختصاص 350 میلیارد تومان برای مرمت قلعه تاریخی «فلک‌الافلاک»، موزه‌های اطراف و آثار تاریخی استان بعد از خسارت زلزله خبر داد.

سمانه حسن‌پور در بازدید از قسمت‌های آسیب دیده قلعه «فلک‌الافلاک» و آثار تاریخی اطراف قلعه در جریان وقوع زمین لرزه اظهار کرد: آسیب‌ها در سطوح مختلف قلعه فلک‌الافلاک به‌خوبی دیده می‌شود.، قطعاً این قلعه به‌عنوان نماد تاریخ و فرهنگ لرستان است و اکنون وظیفه ما حفاظت از این بنای تاریخی است.

وی بیان کرد: این آثار تاریخی برای استان ما بسیار بااهمیت است و همه تلاشمان را در حفظ، مرمت و استحکام آن خواهیم کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان با بیان اینکه مرمت قلعه همیشه یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها بوده است، تصریح کرد: در گفت‌وگویی که با مدیرکل میراث فرهنگی استان داشتیم، قرار بر این شد که طرح مرمت قلعه تا دو ماه دیگر آماده شود.

حسن‌پور بیان کرد: اعتبار لازم برای مرمت اضطراری قلعه و بناهای اطراف آن، طی یک برآورد خیلی سریع توسط کارشناسان میراث فرهنگی استان، اعلام شده و این اعتبار به امید خدا تأمین خواهد شد.

وی افزود: زلزله اخیر خسارت‌هایی را به قلعه، موزه‌های اطراف و آثار تاریخی وارد کرد و بر حسب دستور استاندار لرستان، مبلغ 350 میلیارد تومان برای مرمت آن‌ها به حساب میراث فرهنگی استان واریز شد.

پیش ازاین نیز سیدامین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی لرستان در جمع خبرنگاران از وارد شدن خسارت به برخی از ابنیه تاریخی لرستان، در پی وقوع زمین لرزه خبر داد و اظهار کرد: در پی وقوع زمین لرزه 5.1 ریشتری ظهر روز چهارشنبه در استان لرستان، برخی از ابنیه تاریخی لرستان دچار خسارت شدند.

وی گفت: بلافاصله پس از وقوع این زمین لرزه نسبتاً شدید در لرستان، بررسی‌های لازم برای تعیین خسارت ابنیه تاریخی لرستان صورت گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، در خصوص خسارت به قلعه «فلک‌الافلاک» خرم‌آباد در پی وقوع این زمین لرزه، اظهار کرد: متأسفانه در اثر این زلزله برخی از ترک‌های موجود در دیواره این بنای ارزشمند که از قبل وجود داشت، عمق بیشتری پیدا کرده است.

قاسمی با بیان اینکه دو کنگره از برج‌های قلعه نیز در جای خود، در پی وقوع این زمین لرزه تخریب شده است، عنوان کرد: پس از برآورد خسارت و تأمین اعتبار، مرمت این بنای ارزشمند در دستور کار میراث فرهنگی قرار می‌گیرد.

شناسه خبر 21319