شناسه خبر:21390
1399/2/23 00:34:28

سپهرغرب، گروه خانواده: آیا می‌دانستید اختلالی به‌نام «سندروم شوهر بازنشسته» هم وجود دارد؟ این سندروم زنان خانه‌داری را تحت تأثیر قرار می‌دهد که شوهرانشان بازنشسته شده و حالا هرروز در خانه هستند.

اگر شما به‌عنوان کدبانوی باسابقه، عادت دارید تا همه کارهای خانه را به‌تنهایی انجام دهید و یا حضور مداوم شوهرتان در خانه شما را کلافه می‌کند، باید درباره‌ دوران بازنشستگی مرد خانه‌ خود تجدید نظر کنید؛ دوره مذکور ازجمله دوران حساس در بین زوجین است.

* دوران بازنشستگی و چگونگی گذراندن آن

بازنشستگی به مقدار کافی برای مردها می‌تواند دوره جدید و استرس‌زایی باشد، اما همین که خیال مرد از محیطی که بعد از این قرار است بیشتر از هر جای دیگری میزبان او باشد، راحت و آرام شد، حتماً بهتر و آسان‌تر با مسئله کنار خواهد آمد. خانه، کانون آرامش است و افراد باید با برنامه‌ریزی و مطالعه این آرامش را ایجاد کرده و تداوم بخشند.

* راهکارهایی برای کنار آمدن با سندروم شوهر بازنشسته

      نگاهتان را تغییر دهید

یک‌بار مسیر درست کردن غذا را مرور کنید. فرض کنید یک نفر کنارتان بایستد و مدام شما را سؤال‌پیچ کند که این مقدار گوشت زیاد نبود؟ این حجم خامه برای سلامتی خوب است؟ کتری آب دارد؟ کتری نسوزد؟ مگر دکتر نگفت نمک را از غذا حذف کنیم؟ همه این سؤال‌ها می‌توانند ادامه داشته باشند.

اما حوصله شما تا کجا کشش دارد که این حجم از فشار بیرونی را تحمل کند؟ این سوألات برای خانم‌هایی که همسرانشان بازنشسته شده‌اند، کاملاً آشناست. اینجا نقطه حساسی بوده که اگر با آن درست برخورد نکنید، این دوره جدید از زندگی مشترک با چالش مواجه خواهد شد.

برای شروع می‌توانید از همین کارهای ساده آشپزخانه به‌عنوان سکوی پرتاب استفاده کنید. پیش‌قدم شوید و کارهای ساده‌ای را به مرد زندگی‌ خود واگذار کنید؛ کارهایی مانند خُرد کردن گردوهای خورشت فسنجان، شستن میوه‌ها، بسته‌بندی گوشت‌های تازه خریداری‌شده و غیره.

* کنار بکشید

از بعضی کارهای خانه انصراف بدهید تا شوهر شما به دلخواه و علاقه خودش قسمتی از آن‌ها را به‌عهده بگیرد و این‌روزها احساس بیکاری و کسالت به او دست ندهد؛ به‌عنوان مثال اگر تا قبل از این خودتان شارژ آپارتمان را تحویل می‌دادید، حالا از همسرتان بخواهید تا آن را به مدیر ساختمان بدهد.

اگر برای انجام کارهایی مانند تعمیر، راه‌اندازی و جمع‌آوری (کولر، بخاری، شوفاژ) به فرزندان یا تعمیرکار مراجعه می‌کردید، از امروز بخواهید که ایشان این کارها را انجام دهند؛ یا ساده‌تر از این‌ها، اگر تمام خریدهای ریزودرشت خانه به پای شما نوشته شده بود، از امروز این کارها را به ایشان بسپارید.

البته یادتان باشد که در همه این مراحل مراقب باشید عزت نفس و غرور شوهرتان خدشه‌دار نشود و با او ضمن احترام و محبت برخورد کنید.

* راهکارهایی برای کنار آمدن با سندروم شوهر بازنشسته

      وقت‌های خالی

شما بعد از این وقت‌های خالی بسیار زیادی را باهم تجربه خواهید کرد. نمی‌توان توقع داشت که فرزندان، اقوام و دوستان شما برنامه زندگیتان را بدانند و هر زمان که خواستید، در خانه شما حضور داشته باشند. خودتان حرکت نخست را انجام دهید، فهرستی از کارهای مورد علاقه دونفره درست کنید و باهم سراغ آن‌ها بروید؛ موزه‌ها گزینه‌های بسیار خوبی برای روزها و صبح‌های نخست بازنشستگی هستند.

پارک‌های سرسبز را فراموش نکنید. حتی گام را فراتر از این نهاده و سراغ سفرهای جدید بروید؛ این‌بار مسیرهایی را تجربه کنید که تا قبل از این فرصتی برای رفتن به آن مکان‌ها نداشته‌اید. ورزش را فراموش نکنید، همراه داشتن یک نفر موافق در این مسیر، بهترین گزینه برای ادامه‌دار بودن برنامه است.

مساجد، خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد هم ازجمله جاهایی هستند که به وقت خالی و تجربه زیاد شما احتیاج دارند و از آن استقبال می‌کنند. برنامه‌های تلویزیون را هم نوبتی دنبال کنید، مثلاً اگر شوهرتان شب‌ها فوتبال نگاه می‌کند، شما تکرار سریال‌ها را در روز تماشا کنید.

      برنامه‌ریزی مالی

بعد از این شما هستید و مخارج خانه و حقوق بازنشستگی. اگر بدون برنامه جلو بروید، کم‌کم ممکن است با مشکل مواجه شوید؛ سراغ یک دفترچه بروید و ریز هزینه‌های مالی‌ای را که حدس می‌زنید در این ایام برای شما پیش می‌آید، یادداشت کنید. هزینه‌های غیر قابل پیش‌بینی مانند بیمارستان و ویزیت دکتر را در برنامه خود بگنجانید و هزینه‌هایی را که به نظر خودتان برای زندگی سربار هستند، کاهش دهید.

* راهکارهایی برای کنار آمدن با سندروم شوهر بازنشسته

      به فرزندان خود کمک کنید

اگر حس می‌کنید با همه برنامه‌های گفته‌شده هنوز هم می‌توانید بیشتر از این از وقت خالی‌ خود استفاده کنید، سراغ نوه‌های عزیزتان بروید و به اتفاق همسرتان بعضی روزها آن‌ها را به پارک یا باغ وحش ببرید و یا به بخشی از درس‌های آن‌ها رسیدگی کنید. اما توجه داشته باشید که این کمک‌های شما در مسیری باشد که والدین آن‌ها برای تربیت فرزندانشان درنظر گرفته‌اند.

حتی این حس را نیز القا نکنید که شما همه کارهای نوه‌ها را به‌عهده می‌گیرید و بعد از این می‌توانند هروقت دلشان خواست آن‌ها را به‌جای مهد کودک به شما تحویل دهند. شما مسئول فرزندان آن‌ها نیستید و در ایام بازنشستگی باید به استراحت، تفریح و علایق شخصی خود توجه کنید.

شناسه خبر 21390