شناسه خبر:21477
1399/2/24 10:00:33
پس ‌از رسانه‌ای شدن سوالات شورا شهردار در صحن حاضر شد

نوبت پاسخگویی

سپهرغرب، گروه خبر: یکشنبه 14 اردیبهشت‌ماه بود که سه نفر از اعضای شورای اسلامی شهر همدان با ارائه 21 سؤال به صحن شورا، از شهردار خواستند به پرسش‌های آن‌ها پاسخ دهد؛ البته طرح پرسش به استناد ماده 83 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران یک امر قانونی و از وظایف بدیهی شورا است. اما همین وظیفه بدیهی باعث شد شهردار همدان عصبانی شده و از طرق مختلف به پاسخ‌گویی به برخی شبهات بپردازد، در این میان برخی رسانه‌ها هم به دنبال ماهی گرفتن از این آب گل‌آلود بودند که متأسفانه باعث دمیدن به این آتش شد که ای‌بسا اگر فقط اصل سؤالات را صادقانه منتشر کرده و اجازه می‌دادند روند قانونی طی شود، با پاسخ شهردار بعد از 10 روز، وضعیت بسیار آرام‌تر پیش می‌رفت.

اما در میان این 21 سال مجموعه‌ای ‌از موضوعات ریز و درشت وجود داشت که سؤالات مهم‌تر را در ادامه مرور می‌کنیم:

1. با توجه به ثبت‌نام بیمه تکمیلی کارکنان شهرداری علت نام‌نویسی افرادی که هیچ‌کدام از آن‌ها کارمند شهرداری همدان نبوده‌اند، چیست؟

2. درخصوص پلاک ثبتی واقع در خیابان پرستار به ملکیت شهرداری همدان که سابقاً جهت اسکان یکی از ادارات همدان موقتاً واگذار شده بود نیز سؤالاتی مطرح است.

3. درخصوص نامه‌ها مرتبط با اقدامات حقوقی جهت بازگشت سهام شهرداری همدان (سازمان عمران) با توجه به پیگیری‌های فراوان شورای اسلامی شهر طی مدت‌زمان تصدی جنابعالی، علت عدم ارسال نظریات کارشناسی خط به این شورا چه بوده است؟

4. طبق پیشنهاد‌های شهرداری در فهرست پروژه‌های عمرانی بودجه سنوات سال‌های 96 و 97 به‌ترتیب مبالغ یک میلیارد و 850 میلیون تومان و یک میلیارد و 217 میلیون و 668 هزار و 200 تومان اعتبار برای کمک به احداث سایت‌موزه میدان امام خمینی (ره) توسط شورای اسلامی شهر تصویب و مقرر شد شهرداری نسبت به احداث پروژه مذکور اقدام کند؛ اما متأسفانه طی سال‌های فوق هیچ‌گونه هزینه‌ای بابت احداث پروژه به‌عمل نیامده و در سال 98 بدون هماهنگی با شورا اجرای آن از محل اعتبارات دولت به اداره کل راه و شهرسازی محول شده که با صرف نظر از اتلاف وقت ایجادشده ناشی از عدم اجرای به‌موقع پروژه مذکور و تبعات سوء اجتماعی به‌وجود آمده به جهت اینکه پروژه در مکانی از فضای معابر شهری متعلق به شهرداری محصور شده، بنابراین دراین‌ارتباط نیز می‌بایست به سؤالاتی پاسخگو باشید.

5. از سوی دیگر شورای اسلامی شهر همدان در جلسات متعدد شورا به شهرداری اعلام کرد که پاکت‌های مربوط به پروژه غیر هم‌سطح غدیر را با توجه به مشکلات مالی شهرداری و ناتمام ماندن چندین پروژه مهم ازجمله تقاطع غیر هم‌سطح سردار همدانی، باز نکرده و شروع به‌کار نکنید؛ اما شما به این نظریه شورا توجهی نکرده و اقدام به بازگشایی پاکت‌ها و شروع پروژه کردید که این امر باعث تأخیر بیشتر در اجرای پروژه سردار همدانی و سایر پروژه‌های اولویت‌دار شهر ازجمله پارکینگ طبقاتی آقاجانی‌بیگ، عدم خرید دیتا سنتر مورد نیاز پروژه‌های فناوری اطلاعات شهرداری شد و این مهم به‌دلیل تعلل شهرداری در خرید دیتا سنتر و عدم پیشرفت پروژه متناسب با برنامه زمان‌بندی باعث شد بودجه مورد نیاز خرید دیتا سنتر در سال 98 که مبلغی بالغ‌بر یک‌ونیم میلیارد تومان بود، به هشت میلیارد تومان افزایش پیدا کند؛ عدم توجه به اولویت‌ها در اجرای پروژه‌ها توسط جناب‌عالی عامل این موضوع و ایجاد ضرر مادی و معنوی به مردم شده است، بنابراین توضیحات خود را دراین‌باره ارائه کنید.

این موارد بخش کوچکی از 21 سؤال است که به نظر می‌رسد در کنار لزوم تعیین تکلیف تقاطع شهید همدانی، بازار سینا، موزه وسط میدان امام (ره) و پارکینگ آقاجانی‌بیگ، فهرست بسیاری از معضلات شهر همدان هستند؛ اما سرانجام مهلت قانونی به پایان رسید و روز گذشته شهردار در صحن شورا حضور یافته و به تعدادی از 21 سؤال معروف پاسخ داد.

اگرچه تا زمان چاپ روزنامه هنوز جلسه سوال از شهردار پایان نپذیرفت اما باید گفت عصر روز سه‌شنبه 23 اردیبهشت‌ماه زمان و نوبت پاسخگوئی و مسئولیت بود.

مشروح خبر جلسه فوق در شماره بعد منتشر می‌شود.

شناسه خبر 21477