شناسه خبر:21575
1399/2/25 05:00:12

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: بیجار شهر معروف به بام ایران با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیار خود زبانزد خاص و عام است و چشم هر گردشگری از این‌همه زیبایی خیره می‌ماند.

هرگوشه‌ای از آن را که بنگری، تابلویی است که به دست خالق زیبایی‌ها با ظرافت تمام نقاشی شده و با عشوه تمام برای گردشگران خود دلبری می‌کند.

یکی از مناطق زیبای بیجار که روح آدمی را به وجد می‌آورد، منطقه بکر و دست‌نخورده با تصاویر زنده حیوانات و پرندگانی است که به دور از ترس و استرس از آدمیان، در آن زندگی می‌کنند. این تابلو توصیفی منطقه حفاظت‌شده بیجار است که در 15 کیلومتری شهر بیجار واقع شده و با 31 هزار هکتار مساحت، یکی از مکان‌های دیدنی و زیبای بیجار است.

هرچند که امسال با شیوع ویروس کرونا از دیدن زیبایی‌های طبیعت محروم شدیم، اما فرصتی بود برای طبیعت تا در نبود انسان خود را بازیابی کرده و به دور از هر مزاحمی، نفسی تازه کند.

انسان‌ها اکثر اوقات حیوانات را در چارچوب قفس و باغ وحش می‌بینند، اما شاید یکی از خواسته‌های انسان‌های طبیعت‌دوست این است که حیوانات را در نهایت آزادی و رهایی ببینند، به این منطقه که قدم بگذارید، اگر بخت با شما یار باشد می‌توانید حیوانات بسیاری همچون گربه وحشی، قوچ، گرگ، گراز، آهو، انواع خزنده‌ها و پرنده‌ها را ببینید که در کمال آرامش و آسایش به حیات خود ادامه می‌دهند.

منطقه حفاظت‌شده بیجار منطقه‌ای با پوشش گیاهی متنوع و درعین‌حال گیاهان دارویی با خواص بی‌نظیری است که به‌عنوان دارویی گیاهی برای مردم محلی کاربرد دارد.

وجود چشمه‌هایی همچون کانی شفا، کانی چایگ، جوکوب و غیره و وجود رودخانه پُرجوش‌وخروش قزل‌اوزن حیات را برای موجودات این منطقه به ارمغان آورده و در کنار زیبایی خاصی که به این منطقه بخشیده، زیستگاه مناسبی برای زیست، تخم‌ریزی و تغذیه آبزیان به ‌خصوص ماهیان فراهم کرده است.

صدای روح‌نواز چشمه‌ها و رودخانه‌ها و صدای آواز پرنده‌ها روح آدمی را جلا داده و برای مدتی از دغدغه‌های روزانه دور کرده و آرامش را در وجود آدمی سرازیر می‌کند.

این منطقه زیستگاه اصلی آهو بوده و بارزترین گونه موجود در این منطقه را می‌توان قوچ و میش ارمنی نام برد؛ از دیگر گونه‌های شاخص منطقه می‌توان به گراز، گرگ، روباه، کفتار و غیره اشاره کرد.

گونه‌های مختلف و متنوعی از پرندگان نیز در این منطقه مشغول به زیست هستند، اما از شاخص‌ترین پرندگان موجود در این منطقه می‌توان به عقاب طلایی، لیل، پالابان،‌ شاهین، کبک چیل، باقرقره و غیره اشاره کرد.

از مهم‌ترین گونه‌های آبزی موجود در رودخانه قزل‌اوزن و رودخانه قمچقا می‌توان به سیاه‌ماهی معمولی، سیاه‌ماهی خالدار، عروس‌ماهی، سس ماهی کلفت‌لب، سس ماهی معمولی، ماهی اسپله، ماهی کولی، لاک‌پشت آبی، مارآبی و خرچنگ‌ گر اشاره کرد.

شناسه خبر 21575