شناسه خبر:22967
1399/3/19 21:26:04

سپهرغرب، گروه خبر: معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز با اشاره به اینکه خطر وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع این روزها افزایش یافته است، از کشاورزان خواست از آتش‌زدن بقایای مزارع خود پس از برداشت محصول، خودداری کنند.

پیمان صاحبی روز گذشته اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های مطلوب امسال و وجود پوشش گیاهی مناسب در عرصه‌ها و اینکه در آستانه شروع فصل گرم و خشکی هوا قرار داریم، احتمال وقوع حریق در مراتع، جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی بسیار افزایش یافته است.

وی به کشاورزان، دامداران و طبیعت‌گردان که در محیط طبیعی، برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند، توصیه کرد: حتی‌الامکان از روشن کردن آتش، خودداری و حداکثر ملاحظات ایمنی برای پیشگیری از وقوع حریق را رعایت کنند.

صاحبی اضافه کرد: همچنین درصورت مجبور بودن به روشن کردن آتش، با فاصله از درختان اقدام کرده و اطراف محل برپاکردن آتش را از گیاهان مرتعی خشک، پاک و در پایان استفاده از آتش، نسبت‌به خاموش کردن آن اقدام و پس از اطمینان محل را ترک کنند.

وی یادآوری کرد: شهروندان سقزی از رها‌کردن بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی در طبیعت، انداختن ته‌سیگار روشن و کبریت نیم‌سوخته که خطر آتش‌سوزی را زیاد می‌کند، در طبیعت به‌ویژه مناطق دارای پوشش گیاهی خشک، جداً خودداری کنند.

صاحبی به راهکارهای اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز برای مقابله با حریق جنگل‌ها و مراتع اشاره کرد و گفت: کشیک اطفای حریق تعیین و اکیپ‌هایی به این منظور تشکیل شده و تجهیزات گروهی و انفرادی نیز آماده است.

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه نیروهای لشکری و کشوری، در مقابل درخواست این اداره باید در اطفای حریق مراتع همکاری کنند، تأکید کرد: با بخشداری‌ها برای اعلام به دهیاران، اداره راه‌وشهرسازی، واحد آتش‌نشانی شهردرای، سمن‌ها و هیئت کوهنوردی برای تشکیل اکیپ‌های واکنش‌سریع و اطفای حریق در مراتع مکاتبه شده است.

صاحبی افزود: نیروهای دولتی، انتظامی، نظامی، شوراهای اسلامی، دهیاری‌ها، کشاورزان، دامداران، باغداران و سایر اقشار با مشاهده حریق، با حساسیت لازم وارد شده و برای اطلاع‌رسانی از طریق شماره رایگان 1504 یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری اقدام کرده و تا زمان حضور نیروهای امدادی، با وسایل ممکن و در دسترس ضمن رعایت اصول ایمنی، نسبت‌به خاموش کردن آتش اقدام کنند.

شناسه خبر 22967