شناسه خبر:23248
1399/3/23 20:51:35

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کرمانشاه گفت: برای صادرات برق و تکمیل زیرساخت‌های مرتبط به استان حلبچه اقلیم کردستان عراق، آمادگی کامل داریم.

هوشنگ بازوند روز پنجشنبه گذشته که در رأس هیئتی با حضور در مرز «پشته» با «آزاد توفیق‌ رحیم» استاندار حلبچه و مسئولان نظامی و گمرک اقلیم دیدار کرد، به فعال بودن مبادلات تجاری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سه مرز استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: باوجود شیوع کرونا روند مبادلات تجاری با اقلیم پیوسته و فعال است و با تلاش‌های صورت گرفته و انجام پروتکل‌های بهداشتی، روند صادرات با شمال عراق فعالانه در حال انجام است.

نماینده عالی دولت خطاب به مسئولان استان حلبچه به لزوم افزایش مراقبت‌های بهداشتی و انجام اقدامات پیشگیرانه در مرزها تأکید کرد و گفت: برای افزایش مبادلات، فراهم کردن امکانات لازم به‌ویژه توسعه و افزایش مساحت فضاهای ارائه خدمات تخلیه، بارگیری و فعالیت‌های اداری در مرزها ضروری است و انتظار داریم طرف عراقی نیز به تعهدات خود برای تکمیل زیرساخت‌ها اقدام کند.

بازوند به لزوم تسریع در انجام اقدامات برای احداث و تکمیل زیرساخت‌های مرزها از جانب اقلیم کردستان تأکید کرد: برای تسهیل در انجام امور و تسریع در فرآیندهای ترخیص کامیون‌ها زیرساخت‌های لازم و جاده‌های پشت مرز باید تکمیل شود و براساس مصوبه این مهم در دستور کار قرار گرفت.

وی از تلاش‌های سرکنسول ایران در سلیمانیه و آزاد توفیق رحیم، استاندار حلبچه در ماه‌های گذشته برای فعالیت و پویایی امور مبادلاتی در مرزها قدردانی کرد و گفت: با توجه به اینکه رسمی شدن مرزهای شوشمی و شیخ‌صله در هیئت دولت تصویب شده باید اقلیم کردستان نیز این موضوع را در ارجحیت قرار دهد و به‌طور قطع و یقین با تصویب دولت مرکزی امکان افزایش مساحت فعلی نیز در 2 طرف مرز فراهم خواهد شد و در تقویت مبادلات بسیار مؤثر است.

استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: با کلیات بازگشایی بازارچه مرزی «سازان» در شهرستان پاوه موافق هستیم و برای این کار ما آمادگی کامل داریم، البته شروع فعالیت در این بازارچه منوط به تکمیل زیرساخت‌ها توسط اقلیم و اخذ موافقت‌های دولت مرکزی است که درصورت تعیین تاریخی مشخص سایر امور انجام و پیگیری می‌شود.

بازوند در تشریح یکی از محورهای این جلسه با هدف افزایش تبادلات تجاری در مرز شیخ‌صله گفت: ساعات کار گمرک برای انجام فعالیت‌های تجاری از روز پنجشنبه گذشته در این مرز افزایش یافته و با توافق صورت گرفته از 8 صبح تا ساعت 20 امکان انجام امور میسر شد.

وی تکمیل و آسفالت مناسب جاده منتهی به مرز شیخ‌صله از طرف عراقی را راهکاری مطلوب برای افزایش تردد کامیون‌ها و تسهیل ترددها دانست و بیان کرد: با تکمیل زیرساخت‌ها می‌توانیم به سمت بین‌المللی شدن مرزها حرکت کنیم و سایر استانداردها نیز با توافق مدیران گمرک جهت تعیین استانداردهای صادرات و واردات کالا تدوین خواهد شد.

مقام ارشد استان کرمانشاه به لزوم نظارت بیشتر اقلیم کردستان به‌منظور جلوگیری از قاچاق کالاهایی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، تأکید کرد و گفت: در این راستا نیروهای مرزبانی در بخش اقلیم باید با سازوکار حفاظتی، نظارتی و مراقبتی قوی موضوع را پیگیری کنند.

استانداران کرمانشاه و حلبچه اقلیم کردستان عراق به‌منظور بهبود و افزایش مبادلات مرزی تفاهم‌نامه امضا کردند.

«هوشنگ بازوند» در رأس هیئتی متشکل از هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و فرمانداران پاوه و ثلاث باباجانی به‌منظور دیدار و امضاء تفاهم‌نامه با «آزاد توفیق رحیم» استاندار حلبچه وارد پایانه مرزی «پشته» در اقلیم کردستان عراق شد.

پایانه مرزی پشته در آن سوی پایانه مرزی شیخ‌صله در شهرستان ثلاث باباجانی قرار دارد و برای صادرات و واردات کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این دیدار 2 طرف ضمن ابراز علاقه به‌منظور گسترش مبادلات مرزی، تفاهم‌نامه‌ای را در این زمینه امضا کردند.

افزایش ظرفیت صادرات کالا از مرزهای شیخ‌صله و شوشمی و فراهم کردن زمینه تردد مسافران در این 2 پایانه مرزی از جمله موارد توافق ‌شده در دیدار استانداران کرمانشاه و حلبچه بود.

همچنین 2 طرف در رابطه با بازگشایی پایانه مرزی «سازان» در بخش باینگان از توابع شهرستان پاوه نیز به توافق رسیدند و قرار شد برای فراهم شدن مقدمات این امر اقداماتی را به انجام برسانند.

بازوند در حاشیه این دیدار با اشاره به اهمیت امضای این تفاهم‌نامه گفت: انتظار داریم، همان طور که دولت جمهوری اسلامی ایران مرزهای شیخ‌صله و شوشمی را به‌عنوان مرز رسمی اعلام کرده است، دولت مرکزی عراق نیز در این راستا اقدام کند.

      مصاحبه «آزاد توفیق رحیم» استاندار حلبچه و «هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه

وی عنوان کرد: باید شرایطی فراهم‌ شود که بتوانیم از خدمات مرزی در مرزهای شیخ‌صله و شوشمی برای تردد مردم 2 کشور استفاده کنیم.

استاندار کرمانشاه تأکید کرد: تفاهم‌نامه‌ای که امضا شد، می‌تواند منجر به توسعه روابط مرزی و ایجاد توسعه در مناطق 2 طرف مرز شود.

استاندار حلبچه نیز در این دیدار تأکید کرد: استان کرمانشاه توانمندی‌های بسیاری دارد که این موضوع می‌تواند در بازگشایی مرز سازان، بسیار تأثیرگذار باشد.

توفیق افزود: با توجه به تشکیل دولت مرکزی عراق، پارلمان این کشور دیگر مشکلی برای ارائه تفاهم‌نامه به دولت ندارد و به‌نظر می‌رسد، کارها به سرعت انجام شود.

بازارچه شوشمی در فاصله 35 کیلومتری شهرستان پاوه در شمال غرب استان کرمانشاه واقع شده است که از سمت عراق به استان حلبچه متصل و در مجاورت شهر طویله عراق قرار دارد.

مرز شیخ‌صله در شهرستان ثلاث باباجانی در غرب استان کرمانشاه واقع شده و با اقلیم کردستان عراق در ارتباط است.

شناسه خبر 23248