شناسه خبر:23668
1399/4/1 00:32:39

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان با اشاره به جزئیات بازسازی واحدهای سیل‌زده این استان گفت: برای تکمیل واحدهای باقی‌مانده کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

حامد روحانی با اشاره به آخرین وضعیت بازسازی واحدهای مسکونی مناطق سیل‌زده لرستان اظهار کرد: تاکنون بیش از 89 درصد در موضوع بازسازی واحدهای سیل‌زده استان پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم.

      افتتاح 8 هزار و 800 واحد احداثی

وی با بیان اینکه با توجه به اقدامات در دستور کار به‌زودی این میزان از 90 درصد نیز بیشتر خواهد شد، عنوان کرد: تا روز گذشته هشت هزار و 800 واحد در سطح استان به بهره‌برداری رسیده است.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان با اشاره به اینکه تاکنون عملیات اجرای سقف را در 11 هزار و 300 واحد داشته‌ایم، تصریح کرد: به‌زودی عملیات اجرای سقف به دیوارچینی، درب و پنجره خواهد رسید.

روحانی با تأکید بر اینکه پرونده واحدهای تعمیری استان بسته شده است، افزود: همه تعهدات ما شامل تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به مردم پرداخت شده است.

      ستادهای بازسازی فعال هستند

وی با بیان اینکه برای تکمیل و اقدامات در دستور کار، یک برنامه بسیار پیچیده را برای ستادهای بازسازی سطح استان پیش‌بینی کرده‌ایم، گفت: روزانه ستاد به ستاد در حال رصد اقدامات و شرایط هستیم.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان عنوان کرد: هرشب ساعت 23 یک جلسه مشترک در ستاد بازسازی برگزار و در این جلسه عملکرد ستادها را بررسی می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه با این اقدامات تا 15 تیرماه 11 هزار و 500 واحد احداثی را در سطح استان افتتاح خواهیم کرد، افزود: افتتاح هشت‌هزار و 800 واحد در سطح استان عدد قابل‌توجهی بوده که تاکنون احداث و بازسازی شده است.

وی با تأکید بر اینکه واحدهای باقی‌مانده تا سقف تعهدات ما، واحدهایی بوده که در اولویت اول ساخت نبوده یا اینکه مشکلات حقوقی دارند، عنوان کرد: بخشی هم مربوط به عشایر استان بوده که در منطقه خود نمی‌مانند و جابه‌جا می‌شوند.

      پرداخت تسهیلات جدید برای تکمیل واحدها

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان همچنین با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی طی اواخر سال گذشته و ابتدای امسال تأکید کرد: ما سقف تسهیلات خود را به مردم پرداخت کرده‌ایم و این در حالی است که به‌صورت نیمه‌کاره باقی مانده است.

روحانی با تأکید بر اینکه احداث واحدها در 85 متر مورد تعهد ما بوده است و برخی از مردم بیش از این میزان را ساخت‌وساز داشته‌اند، گفت: خیلی از روستاها در بالای 120 متر واحدهای خود را ساخته‌اند که این امر مورد تعهد دولت نیست و مردم باید برای تکمیل واحد آورده خود را پای کار بیاورند.

وی با اشاره به اینکه این واحدها با روند گرانی‌های اخیر و افزایش قیمت مصالح ساختمانی مانده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی ما برای واحدهای شهری و روستایی پرداخت تسهیلات برای تکمیل درنظر گرفته شد، بیان کرد: در این راستا برای شهر معمولان و پلدختر علاوه‌بر همه تعهداتی که در گذشته برای این شهرها داشتیم، مقرر شد که به هر واحد 10 میلیون تومان کمک بلاعوض مجدد پرداخت شود، همچنین برای تکمیل واحدهای روستایی پنج میلیون تومان کمک معیشتی درنظر گرفته شده است.

      در اصل خود مردم سازنده واحدها هستند

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا نیز محدودیت‌هایی برای بازسازی ایجاد شد، بازسازی یک فعالیت فراسازمانی است و به‌خاطر این بیماری نخستین کسانی که از منطقه و موضوع بازسازی خارج شدند، پیمانکاران جزء و کارگران بودند. از طرف دیگر تعطیلی بانک‌ها به‌علت شیوع این بیماری، تأثیر مستقیم بر روی برنامه زمان‌بندی ما خواهد داشت.

روحانی افزود: برنامه بسیار فشرده‌ای در دستور کار قرار گرفته تا تعداد واحدهای احداثی از هشت‌هزار و 800 به 11 هزار و 500 واحد برسانیم. ستادهای ما تحت فشار فعال هستند و سرعت عمل دارند و امیدواریم برنامه زمان‌بندی جدیدی که داریم به سرانجام برسد.

وی تأکید کرد: اقدامات ما نیز با هدف تسهیل‌گری است و در اصل خود مردم، سازنده واحدها هستند. 70 درصد را خود مردم باید پای کار بیایند. برای اینکه طرح تشویقی برای تکمیل واحدهای شهری و روستایی داشته باشیم، برای هر واحد که از ابتدای هفته گذشته تا 10 تیرماه درب و پنجره آن نصب شود، 500 هزار تومان نیز کارت هدیه تقدیم خواهیم کرد.

شناسه خبر 23668