شناسه خبر:23770
1399/4/2 13:05:22

سپهرغرب، گروه خبر: معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان گفت: پس از چند دهه از آخرین مشاهده وزغ لرستانی، این‌گونه پس از سال‌ها در یکی از زیستگاه‌های سمندر لرستانی دوباره مشاهده و شناسایی شد.

نبی‌الله قائدرحمت روز گذشته بیان کرد: نام‌گذاری وزغ لرستانی به‌دلیل مشاهده آن برای نخستین‌بار در استان بوده که در گذشته از نواحی غربی استان، همچون منطقه شهبازان، اطراف تالاب‌های پلدختر و نواحی رو به شمال کوه مله گزارش شده است.

وی اظهار کرد: تاکنون در لرستان 6 گونه دوزیست شناسایی شده است که با نام‌های سمندر لرستانی، وزغ لرستانی، وزغ سبز، قورباغه مردابی، قورباغه درختی و قورباغه کوهستانی شناخته می‌شوند.

وی افزود: وزغ لرستانی بومی ایران است و زیست آن در کوهپایه‌های غربی زاگرس جنوبی از جمله لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و استان فارس گزارش شده است.

قائدرحمت ادامه داد: این وزغ که نخستین‌بار در شهبازان لرستان در ارتفاع 540 متری در سال 1952 شناسایی شده روز را در شکاف زمین زیرسنگ و سوراخ‌های زیرزمینی به‌ سرمی‌برد و با تاریکی هوا به فعالیت می‌پردازد.

وی عنوان کرد: سازمان جهانی حفاظت، تنوع زیستی این جانور را در فهرست جانوران کم‌خطر ازنظر حفاظتی قرار داده است، اما ذکر کرده که اطلاعات چندانی در مورد اکولوژی و ویژگی‌های زیستی این جانور در دست نیست.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 23770