شناسه خبر:23979
1399/4/7 00:58:58

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: شهردار سنندج از جذب سرمایه‌گذار 200 میلیارد تومانی خبر داد و گفت: در صدد هستیم تا از طریق این پروژه، مشکل بازار تاناکورا شهر سنندج را حل کنیم.

مدیریت شهری را می‌توانیم در قالب یک نگاه حداقلی و حداکثری موردتوجه قرار دهیم که در نگاه حداقلی، مدیریت شهری به مجموعه فعالیت‌های خدمات‌رسانی به شهروندان در سطح اصلاح شبکه معابر، ترمیم و مرمت گذرگاه‌ها، حفظ بهداشت شهر، نظارت بر ساخت‌وسازها و غیره اطلاق می‌شود و در نگاه حداکثری مدیریت شهری به این سمت می‌رود که در مقام یک دولت محلی، عهده‌دار فعالیت شود. پس از این نظر می‌توان به جایگاه مدیریت شهری در حوزه توسعه شهر پی برد. در این بین در شهری همچون سنندج، طی سال‌های اخیر شاهد تغییرات مثبتی در ساختار شهری بوده‌ایم که توانسته، بخشی از عقب‌ماندگی شهر را جبران کند. از طرفی، طی چند هفته اخیر خبرهایی از افتتاح و آغاز به‌کار برخی از پروژه‌های عمرانی، در سطح این شهر از سوی شهرداری به گوش می‌رسد که می‌تواند روند توسعه این شهر را سرعت بیشتری ببخشد. بر این اساس و با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با حشمت‌اله صیدی؛ شهردار سنندج در خصوص برنامه‌های مدیریت شهری گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

شهردار سنندج با بیان اینکه علی‌رغم درگیری با شرایط کرونا برنامه‌های خوبی برای توسعه شهر در ابعاد مختلف تدارک دیده شده است، گفت: این برنامه‌ها، هم در بخش عمرانی و کالبدی و هم در حوزه خدمات شهری و نیز موضوعات مرتبط با حوزه فرهنگی و اجتماعی، نمود پیدا می‌کند.

      اجرای 30 پروژه شهری بزرگ

حشمت‌اله صیدی با تأکید بر اینکه طی سال جاری اجرای پروژه‌های ریز و درشت بسیاری، در دستور کار مدیریت شهری است، خاطرنشان کرد: تعداد این پروژه‌ها، بیش از 30 مورد است.

وی با اشاره به برخی از پروژه‌‌های تأثیرگذار اذعان کرد: پروژه‌ پیاده‌راه خیابان فردوسی، یکی از این پروژه‌ها است که کاربرد‌های مختلفی دارد و به نوعی متصل‌کننده بافت سنتی شهر به بافت مدرن است.

شهردار سنندج با اشاره به اینکه موقعیت کریدوری این پروژه یقیناً با اجرای پیاده‌راه‌ تأثیر شگرفی در افزایش تعاملات اجتماعی خواهد داشت، تاکید کرد: در کنار آغاز عملیات خاک‌برداری توسط شهرداری، دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز مشغول توسعه شبکه زیربنایی هستند.

وی با بیان اینکه از اوایل هفته آتی کار روکاری پروژه آغاز خواهد شد، گفت: با احتساب هزینه‌های مورد نیاز برای سیما و منظر و در عین حال اِلمان‌های شهری، اجرای این پروژه بیش از 30 میلیارد تومان را هزینه دربر خواهد داشت.

صیدی با تأکید بر اینکه این پیاده‌راه به طول 600 متر و در عرض 24 متری اجرایی می‌شود، اظهارکرد: امید است این پروژه تا پایان فصل عمرانی به اتمام برسد.

وی در خصوص لزوم پیوست‌نگاری فرهنگی و اجتماعی این پروژه نیز گفت: مقدمات این کار از سال‌ها پیش طبق دستور کار انجام شده است.

شهردار سنندج افزود: این پروژه علاوه‌بر اخذ مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور، در مطالعات طرح جامع شهر سنندج نیز به‌عنوان یک پروژه ضروری به آن استناد شده است.

      موافقت 70 درصدی شهروندان سنندجی با اجرای پیاده‌راه فردوسی

وی با اشاره به اینکه مطالعات فاز یک پروژه نیز به درخواست استانداری توسط دانشگاه کردستان انجام پذیرفته است، اذعان کرد: طبق نظرسنجی انجام شده بیش از 70 درصد از شهروندان سنندجی و کسبه محل، با اجرای این طرح موافقت کردند.

صیدی با تأکید بر اینکه با نظر قاطع شهروندان سنندجی، از چهار معبری که قرار است به‌ترتیب اولویت به پیاده‌راه تبدیل شوند، این معبر انتخاب شد، عنوان کرد: یقیناً اجرای هر طرحی، نظرات موافق و مخالف را در پی خواهد داشت. اما همگان بر این امر واقف هستند که امکان همراه کردن صددرصدی جامعه برای اجرای پروژه‌ها امکان‌پذیر نیست.

شهردار سنندج با بیان اینکه اجرای این پروژه برای تقویت پیاده‌مداری در شهر یک امر بدیهی است، عنوان کرد: امید است این مهم در کسب‌وکار فعالان اقتصادی این معبر نیز تأثیرگذاری مثبتی را در پی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه با بهره‌برداری از این پروژه طبق برنامه‌ریزی انجام شده دست‌فروشان این معبر نیز تنها شب‌هنگام امکان بساط‌گستری خواهند داشت، تصریح کرد: در موضوع امداد و نجات و بارانداز نیز پیش‌بینی شده که یک لاین خودرو در این مسیر تعریف شود.

این مدیر ارشد شهری با بیان اینکه دیگر پروژه مهم عمرانی، اجرای رینگ و معبری در قسمت شمال شرقی شهر است، تصریح کرد: این رینگ از انتهای بلوار کردستان تا بلوار ساحلی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه علی‌رغم عدم وجود این معبر در طرح تفضیلی اجرای آن دارای مصوبه شورای ترافیک و کمیسیون ماده است، گفت: در واقع این معبر به تقاطع سنجرخان و از آنجا نیز به بلوار دکتر حسینی و در نهایت به شمال غرب شهر منتهی می‌شود.

شهردار سنندج با اشاره به فرایند پیگیری اجرای این پروژه خاطرنشان کرد: خوشبختانه منابع مالی پروژه تأمین و در مرحله رفع معارضان قرار داریم.

وی با بیان اینکه نقشه‌های اجرای طرح نیز آماده شده است، تأکید کرد: این پروژه، توسط سازمان عمران شهرداری اجرا می‌شود.

صیدی با بیان اینکه این پروژه مهم تأثیرگذار در فضای ترافیکی شهر قرار است تا پایان سال به اتمام برسد، ابراز کرد: با در نظرگرفتن هزینه تملک اجرای این پروژه، بیش از 20 میلیارد تومان هزینه در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه دراین پروژه بیش از 50 هزار مترمکعب خاک‌برداری و در عین حال خاک‌ریزی خواهیم داشت، بیان کرد: پوشش خط لوله موجود در مسیر منطبق با استاندارد‌های شرکت فراورده‌های نفتی و در عین حال توافق با معارضان در محل، جدول‌گذاری، آسفالت، روشنایی و فضای سبز از جمله کارهای است که می‌بایست در این پروژه انجام پذیرد.

      تکمیل کمربندی مرزبانان

این مدیر ارشد شهری با بیان اینکه دیگر پروژه تأثیرگذار و بزرگ شهر؛ یعنی تکمیل کمربندی مرزبانان (اسلام‌آبادغرب) در سه فاز اجرا می‌شود، گفت: این پروژه از میدان امام رضا(ع) که در شمال شهر قرار دارد تا مجموعه آبیدر ادامه خواهد داشت.

صیدی با اشاره به اینکه بخش نخست آن توسط سازمان عمرانی شهرداری انجام می‌شود، گفت: بخش دیگر، توسط پیمانکار و به‌نام شرکت آبیدر کردستان و بخش سوم نیز توسط پیمانکار دیگری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای فاز نهایی چند روز پیش مناقصه برگزار و پیمانکار آن انتخاب شد، تشریح کرد: عملیات اجرایی فاز نهایی از اوایل هفته‌ آتی با قرارداد 9 میلیارد تومانی آغاز می‌شود.

شهردار سنندج با اشاره به اینکه هزینه دو فاز نخست این پروژه نیز هزینه‌ای بالغ‌بر 30 میلیارد تومان را می‌طلبد، گفت: این پروژه نیز به‌لحاظ ترافیکی و دسترسی آسان شهروندان، از اهمیتی ویژه‌ای ‌برخوردار است.

      احداث باغی 20 هکتاری در جنوب سنندج

صیدی با بیان اینکه پروژه پارک آبیدر نیز در حال اجرا و پروژه مجسمه ایثار و مقاومت به اتمام رسید، عنوان کرد: اجرای و احداث یک باغ 20 هکتاری، در جنوب شهر واقع در پشت هتل شادی نیز در دستورکار قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای آسفالت‌ریزی گسترده در سطح شهر گفت: باتوجه به تأمین اعتبار این مهم از طریق هماهنگی با کارخانه آسفالت شهرداری و برگزاری مناقصه این مهم دنبال خواهد شد.

      پارک 30 هکتاری بعثت در شمال شهر اجرا می‌شود

شهردار سنندج با اشاره به اینکه چندین پروژه عمرانی دیگر نیز درحال انجام است، اظهارکرد: جمع‌آوری آب‌های سطحی شهرک کوثر، انتقال آب به شمال شهر برای جبران ضعف فضای سبز در این منطقه، احداث پارک 9 هکتاری در شمال شهر (محله فرجه)، احداث پارک 30 هکتاری در شهرک بعثت و تکمیل پروژه پارک معلم از جمله این پروژه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌های فرهنگی نیز از دیگر رویکردهایی است که توسط شهرداری دنبال ‌می‌شود، اذعان کرد: علی‌رغم انتخاب سنندج به‌عنوان شهر خلاق موسیقی، با بروز ویروس کرونا، امکان پلاک‌کوبی فراهم نشد، بنابراین به‌زودی با بهتر شدن شرایط، مراسمی برای پلاک‌کوبی شهر سنندج برگزار خواهیم کرد.

      بهره‌برداری از مجتمع فرهنگی شهرداری طی سه ماه آینده

صیدی با تأکید بر اینکه مجتمعی فرهنگی نیز در دست احداث است، عنوان کرد: این پروژه تا سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

      جذب سرمایه‌گذار از اقلیم عراق

این مدیر ارشد شهری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه شهرداری سنندج برای جذب سرمایه‌گذار در راستای تأمین درآمد پایدار گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر، پس از سال‌ها توانستیم، سد ورود سرمایه‌گذار خارجی به شهر سنندج را بشکنیم.

وی افزود: به‌گونه‌ای که یک پروژه بسیار بزرگ شهری با مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی در دست اجرا است.

شهردار سنندج با بیان اینکه این پروژه در قالب یک مجتمع تجاری بزرگ در مساحتی بالغ‌بر 58 هزار مترمربع در بخش جنوبی شهر سنندج، واقع در جنب بلوار پاسداران و بلوار ساحلی ساخته خواهد شد، اذعان کرد: هدف از اجرای این پروژه، انتقال بازار تاناکورا به این محل است.

صیدی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری این پروژه به‌صورت مشارکتی با همراهی فردی از اقلیم کردستان با آورده 200 میلیارد تومانی و سهم 100 میلیارد تومانی شهرداری محقق خواهد شد، اذعان کرد: درحال حاضر عملیات خاک‌برداری پروژه آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه یقیناً در کاهش مشکلات اجتماعی و ترافیکی شهر مؤثر واقع می‌شود، خاطرنشان کرد: محل فعلی بازار تاناکورا، ترافیک شدید و برخی نابه‌سامانی‌های اجتماعی را ایجاد کرده است.

      سنندجی‌ها دارای شهربازی می‌شوند

شهردار سنندج با بیان اینکه به‌زودی شاهد افتتاح فاز نخست شهربازی روباز و مدرن در شهر خواهیم بود، گفت: این شهربازی در پارک ملت سنندج به‌عنوان قدیمی‌ترین پارک این شهر احداث می‌شود.

صیدی با بیان اینکه دیگر پروژه سرمایه‌گذاری شهرداری سنندج به اجرای پارک حاشیه‌ای سنندج مربوط می‌شود، عنوان کرد: بنده از همین تربیون آمادگی شهرداری سنندج را برای استقبال از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اعلام می‌کنم.

وی اشاره به بودجه در نظر گرفته شده برای شهرداری سنندج طی سال 99 گفت: 187 میلیارد تومان اعتبار عنوان شده از سوی استاندار در قالب ارزش افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان تعلق گرفته است.

      بودجه 450 میلیارد تومانی شهرداری سنندج در سال 99

صیدی با بیان اینکه امسال میزان بودجه شهرداری سنندج 450 میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: در صدد هستیم که از منابع دیگر، همچون تهاتر و طرفیت بند «و» تبصره 5 قانون بودجه، این رقم را ارتقا دهیم تا در پی آن پروژه‌های بیشتری، برای رفاه حال شهروندان عملیاتی شود.

      تعامل سازنده‌ای که غیرممکن‌ها را ممکن کرد

شهردار سنندج در ادامه با تقدیر از مدیران ارشد استانی به‌دلیل همراهی با مدیریت شهری اذعان کرد: در این بین همکاری دستگاه‌هایی، همچون نیروی انتظامی، قوه قضائیه و همچنین اداره اطلاعات سپاه مثال‌زدنی است.

      همراهی سپاه برای حل مشکل آرامستان سنندج

صیدی با تاکید بر اینکه با تعامل مثبت و سازنده با این عزیزان، کارهای غیرممکنی در شهر به سرانجام رسیده، گفت: به‌طور مثال سال‌ها بود که شهر سنندج برای دفن اموات به‌دلیل کمبود زمین با مشکل مواجه بود، تا اینکه ملک متعلق به سپاه در جوار بهشت محمدی، برای اجرای آرامستان با همراهی این نهاد و پیگیری ویژه استاندار و بانک ملت تملک شد.

وی افزود: در نظر بگیرید که اگر این همراهی نبود، یقیناً با بروز کرونا طی چندماه اخیر شهر سنندج با یک بحران مواجه می‌شد، اما خوشبختانه با تملک این زمین خوشبختانه مشکل شهر از این نظر رفع شد.

شهردار سنندج در پایان با تقدیر از کادر پزشکی استان کردستان در مواجه با ویروس کرونا از مردم خواست، حتی‌المقدور در خانه بمانند و در صورت ضرورت با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی، اقدام به خروج از منزل کنند.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد طی سال جاری شهرداری سنندج، گام‌های مؤثری را برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان برداشته است. لذا انتظار می‌رود همواره مدیران ارشد استانی این همراهی و هم‌گامی را برای توسعه شهر با مدیریت شهری داشته باشند تا شهری، درخور شأن شهر خلاق موسیقی در جهان ساخته شود.

شناسه خبر 23979