شناسه خبر:24355
1399/4/12 17:56:07
مدیرکل استاندارد لرستان خبر داد:

کنترل برچسب انرژی لوازم خانگی بازار لرستان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل استاندارد لرستان از بررسی 47 برچسب انرژی لوازم خانگی موجود در بازار استان در سه‌ماهه نخست سال جاری خبر داد.

مرضیه قنبریان روز پنجشنبه گذشته در سخنانی گفت: در بهار امسال، در بازرسی از 15 واحد صنفی، برچسب انرژی 47 وسیله خانگی از جمله یخچال، کولرآبی، آبگرمکن گازسوز، اجاق گاز، یخچال فریزر، ماشین لباس‌شویی، جارو برقی، و... کنترل شد.

وی افزود: در این بازرسی‌ها 30 مورد مطابقت برچسب با استاندارد، 13 مورد عدم اظهار رتبه و چهارمورد هم جعل رتبه انرژی مشاهده شد.

مدیرکل استاندارد لرستان اظهار کرد: دو وسیله خانگی نیز فاقد برچسب انرژی بود.

قنبریان گفت: بخش‌های نخست تا سوم برچسب مصرف انرژی که روی وسایل برقی نصب شده، در تمامی این وسایل مشترک و به ‌ترتیب نشان‌دهنده علامت تجاری شرکت سازنده، نام شرکت سازنده و مدل دستگاه است. بخش چهارم برچسب انرژی که از اهمیت خاصی نیز برخوردار است از هفت فلش رنگی (از سبز پررنگ تا قرمز تیره) که روی هر یک از آن‌ها یک حرف لاتین از A تا G‌ درج شده تشکیل شده است که هر حرف و هر فلش رنگی، نشانگر درجه‌ای از مصرف انرژی دستگاه است. حرف A نشانگر کم‌ترین مصرف انرژی، بیشترین کارایی و حرف G نشانگر بیشترین مصرف انرژی و کم‌ترین کارایی دستگاه است. بنابراین هرچه رتبه دستگاه بیشتر باشد، کارایی آن نسبت به میزان انرژی که مصرف می‌کند، بیشتر است.

وی افزود: برچسب انرژی در واقع به خریدار کمک می‌کند که در هنگام خرید، وسیله‌ای را انتخاب کند که در مقایسه با سایر وسایل موجود، مصرف انرژی کمتر و کارایی بیشتری داشته باشد.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 24355