شناسه خبر:24613
1399/4/17 00:17:16

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: ‌تعامل مردم و مسئولان و نظارت آن‌ها سبب می‌شود آحاد جامعه نقش نظارتی و هدایتی خود را به‌خوبی ایفا کرده و نگذارند مسئولان از مسیر انقلاب خارج شوند.

صبح روز دوشنبه نشست خبری مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات سازمان تبلیغات برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری در ابتدای سخنان خود جریان خبری و رسانه‌ای را دید‌بان‌هایی توصیف کرد که در عرصه حفظ نظام اسلامی پیش‌قراول هستند و در ادامه گفت: تک‌ تک ما به خاطر دغدغه‌ای که نسبت به‌نظام اسلامی داریم در فضاهای خدمتی قرارگرفته‌ایم و کار شما در انعکاس و تحلیل رویدادهای جامعه از جنس خدمت است.

وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده اصحاب رسانه به مثابه دید‌بان‌هایی برای شناسایی و کشف مسائل جامعه هستند که البته در این بخش در استان ضعیف عمل می‌کنند.

     تحلیل دقیق رسانه ثرگذار در جامعه

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان تأکید کرد: نقش رسانه باید آن قدر قوی و تاثیرگذار باشد که اگر مسئولی در فضای کلان کشوری یا استانی بخواهد تصمیم‌سازی کند ببیند دیده‌بان رسانه‌ای آن منطقه چگونه مسائل را رصد و بیان می‌کند، بنابراین اگر رسانه تحلیلی دقیق، بالادستی و منطبق با ساختار نظام اسلامی داشته باشد، می‌تواند در جامعه بسیار اثرگذار باشد.

حجت‌الاسلام نظیری در ادامه افزود: وظیفه دوم رسانه‌ها تبیین کردن و نشان دادن نتیجه کارها، تحلیل و ارزیابی برنامه‌ها و عملکرد مدیران است تا جایی‌که من به‌عنوان یک مسئول باید بدانم رسانه‌ها، برنامه‌ها و طرح‌ها را رصد کرده و نتیجه آن را تحلیل می‌کنند. بر این اساس به جرات می‌توان گفت تحلیل و تبیین منجر به بهبود عملکرد و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی می‌شود.

     افزایش نقش نظارتی مردم بر مسئولان

وی با بیان اینکه افزایش نقش نظارتی مردم بر مسئولان از برنامه‌ها و اهداف امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری بوده و هست، تاکید کرد: در بسیاری از موارد می‌بینیم رهبر انقلاب به صورت مستقیم با مردم حرف می‌زند و مسائل را با آنان در میان می‌گذارد، امام هم این گونه بود؛ ‌این تعامل با مردم سبب می‌شود آن‌ها نقش نظارتی و هدایتی خود را به‌خوبی ایفا کرده و نگذارند مسئولان از مسیر انقلاب خارج شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با ابراز استقبال از نقد و بررسی عملکرد سازمان توسط رسانه‌ها، ادامه داد: نقش رسانه‌ها در افزایش نظارت همگانی در جامعه و تبیین این مسئله برای مردم اثرگذار و مهم بوده و به اعتقاد بنده رسانه‌های استان باید بسیار دقیق و موشکافانه عملکرد ما را مورد نقد و ارزیابی قرار داده و منتشر کنند، چراکه این کار سبب تعالی ما می‌شود.

حجت الاسلام نظیری در ادامه با اشاره به سند گام دوم تبلیغ سازمان و استقبال از هم اندیشی منسجم با خبرنگاران و اصحاب رسانه، تصریح کرد: این سند بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب طراحی‌ و تدوین شده و بر اساس آن تغییراتی در محتوا، ساختار و رویکردهای تبلیغی ایجادشده است.

     مردمی کردن عید بزرگ غدیر در همدان

وی در بخش دوم سخنان خود به اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی در مناسبت‌های پیش رو پرداخت و گفت: در حال حاضر مناسبت مهم و کلیدی ما در ماه ذی‌ حجه، عید مظلوم و پراهمیت غدیر بوده و بیش از 6 هفته است که ستاد مردمی بزرگداشت عید غدیر در همدان تشکیل شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با تاکید بر برنامه ریزی‌های لازم برای مردمی کردن این عید بزرگ، متذکر شد: با توجه به شرایط کنونی جامعه و درگیری با ویروس کرونا در تلاشیم با استفاده از ظرفیت گروه‌های مردمی غدیری متفاوت را در همدان رقم بزنیم که به همین مناسبت نیز بیش از 16 کارگروه در این حوزه فعال‌ شده و در حال برنامه ریزی هستند.

     ستادهای مردمی اعتکاف و اربعین استان در کشور نمونه است

حجت‌الاسلام نظیری ستاد اعتکاف و اربعین در استان همدان را از ستادهای کم‌نظیر مردمی در کشور خواند و ابراز کرد: تلاش ما این است که برای بزرگداشت عید غدیر نیز چنین اجتماعی شکل‌گرفته و کارها کاملاً مردمی انجام شود. کما اینکه در ایام دهه کرامت و نیمه شعبان نیز استان همدان بنیانگذار بسیاری از کارهای این چنینی بود.

     جشن‌های ماه ذی حجه از عید قربان تا غدیر

وی ستاد مردمی مقابله با کرونا را یک تمرین منحصر به فرد در مردمی پیش بردن امور توصیف کرد و گفت: آذین بندی استان و نصب 110 هزار پرچم بر سردر منازل و مغازه‌ها از عید قربان تا روز مباهله، اجرای پویش‌ها و مسابقات مختلف و برپایی جشن‌های خیابانی و کاروان‌های شادی از برنامه‌های پیش بینی شده برای این ایام است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان به برنامه ماه‌های محرم و صفر نیز اشاره کرده و افزود: با توجه به اینکه احتمالاً در ماه‌های آینده نیز همچنان با بیماری کرونا دست‌به‌گریبان باشیم برنامه‌های این دو ماه را منطبق بر شرایط کرونایی تنظیم کرده و می‌خواهیم از برنامه‌های اجتماع‌محور در فضای بسته به برنامه‌های متفاوت در فضای باز نظیر هیئت‌های کوچک خیابانی پیش رویم.

     فقط 165 روستا خانه عالم دارند

حجت الاسلام نظیری در ادامه سخنان خود به تشریح مشکل حضور روحانیون و طللاب در روستاها پرداخت و گفت: فقدان خانه عالم، مشکل تأمین هزینه‌ استقرار طلاب در فضاهای روستایی و عدم وجود امکانات در این فضاها باعث شده از یک‌هزار و 100 روستای استان همدان تنها، 165 روستا خانه عالم داشته باشد.

     حقوق هر روحانی روستا یک میالیون تومان!

وی اضافه کرد: ما به دنبال این هستیم که هزینه حضور مبلغ را مردم پرداخت کنند اما از آنجا که مردم بیشتر روستاها محروم و فقیر هستند ما موظف به پرداخت هزینه روحانیون هستیم که متأسفانه این مجموعه نیز با مشکلات کمبود بودجه روبرو است. مَبلغ متوسط پرداختی به یک امام روستا نیز حدود یک میلیون تومان است که انتظار می‌رود مسئولین در این زمینه به طور جد ورود کرده و حداقل پرداختی به این مبلغان را به پایه حقوق کارگری برسانند.

     فقدان نقشه جامع فرهنگی و تعداد بالای دستگاه‌های تصمیم گیر

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب‌های حوزه فرهنگ اعلام کرد: متأسفانه علاوه بر اینکه نقشه جامع فرهنگی متناسب با زیست بوم استان وجود ندارد، تعداد بالای دستگاه‌های تصمیم گیر در حوزه فرهنگ نیز به مشکلات دامن زده و باعث شده همه در این عرصه صاحب‌نظر باشند اما کاری انجام ندهند.

     شکل‌گیری مرکز رسیدگی به امور مساجد

حجت الاسلام نظیری با اشاره به وضعیت مساجد استان نیز بیان کرد: در حوزه رسیدگی به امور مساجد 20 دستگاه مسئولیت دارند اما با این وجود مساجد متولی مشخصی ندارند خوشبختانه مرکز رسیدگی به امور مساجد تحت نظر نماینده ولی‌فقیه در استان همدان شکل‌گرفته و این دستگاه‌ها اختیار خود را به این شورا تفویض کرده اند تا کارها از یک مجرا پیگیری شده و منسجم تر شود.

*حضور کمرنگ خواهران در ساختار تشکیلاتی تبلیغات

وی در پایان سخنان خود با ابراز تاسف از حضور کمرنگ خواهران در ساختار تشکیلاتی و نیروی انسانی سازمان تبلیغات، یادآوری کرد: باید این مشکل را برطرف کنیم چراکه جمعیت بانوان نیز همانند آقایان اثرگذار بوده و باید نیروی کافی در این بخش وجود داشته باشد؛ ضمن اینکه ارتقای جلسات خانگی با محوریت خواهران از رویکردهای مهم سازمان تبلیغات در سال جاری است.

شناسه خبر 24613