شناسه خبر:25598
1399/5/2 00:39:51

سرپرست شرکت گاز لرستان گفت: با انجام موفق عملیات انشعاب‌گیری گرم، مقدمات گازرسانی به هشت روستا و صنایع «محور اولادقباد» کوهدشت فراهم شد.

کرم گودرزی روز گذشته افزود: عملیات انشعاب‌گیری گرم بدون قطع جریان گاز، از خط 56 اینچ‌ششم سراسری انتقال گاز در کم‌ترین زمان ممکن و با شرایط کاملاً ایمن به اتمام رسید.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه انشعاب‌گیری گرم، یکی از فرآیندهای با ریسک بالا در خطوط انتقال گاز است که با هماهنگی مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، منطقه هفت و شرکت گاز استان، این عملیات پس از تجهیز کارگاه شامل بارگیری، حمل دستگاه‌ها، انتقال ماشین‌آلات امدادی و سنگین از جمله جرثقیل 10 تن، تراک جوش و کمپرسور هوا طی دو روز به‌صورت مطلوب و با ایمنی بالا به اتمام رسید.

وی اظهار کرد: با اجرای عملیات اتصال نهایی خط لوله چهاراینچ منشعب از خط لوله 56 اینچ سراسری و احداث یک ایستگاه با ظرفیت پنج‌هزار مترمکعب در ساعت، پیش‌بینی می‌شود که گازرسانی به روستاها و صنایع موجود در محور اولاد قباد، تا هفته دولت به بهره‌برداری رسد.

سرپرست شرکت گاز لرستان همچنین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون گازرسانی به 60 واحد صنعتی انجام و شاخص حجم گاز جایگزین در صنایع نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

گودرزی با اشاره به رشد 65 درصدی مصرف گاز در بخش صنعتی استان افزود: زیرساخت‌های لازم جهت جایگزینی گاز طبیعی با سوخت‌های مایع به میزان 220 هزار مترمکعب در ساعت با گازرسانی به نیروگاه خرم‌آباد و صنایع استان طی سه‌ماهه نخست امسال ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها، نقش عمده‌ای در جهش تولید، اقتصاد مقاومتی، حفظ محیط‌ زیست و سرمایه‌های ملی دارد، گازرسانی به بیش از 241 واحد صنعتی در دستور کار سال جاری شرکت گاز استان قرار گرفته که تاکنون 60 واحد محقق و بهره‌برداری شده است.

وی گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد، تلمبه‌خانه شهید سیفی‌آسار، توسعه شهرک صنعتی شماره 2 خرم‌آباد و شرکت عظیم‌خودرو، از مهم‌ترین واحدهای صنعتی گازدار شده هستند.

سرپرست شرکت گازلرستان با اشاره به رتبه سوم استان، از نظر تعداد روستاها در کشور تصریح کرد: گازرسانی به روستاها از عوامل بسیار مهم در توسعه رفاه، مهاجرت معکوس از شهر به روستا، ایجاد اشتغال و افزایش تولید است که ضریب نفوذ گازرسانی به جمعیت واجد شرایط روستایی لرستان، در حال حاضر 88 درصد است.

گودرزی ادامه داد: با برنامه‌ریزی انجام‌شده پیش‌بینی می‌شود که تمامی دو هزار و 362 روستای واجدالشرایط لرستان تا پایان سال 1401 از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده و استان، به‌عنوان سبز معرفی شود.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 25598