شناسه خبر:26094
1399/5/12 03:26:30
هم‌راستا با طرح کربن صفر 2030؛

ادینبرو پس از کرونا سبز می‌شود

دولت ادینبرو، پایتخت اسکاتلند درنظر دارد پس از نابودی کامل ویروس کرونا، اهداف بلندپروازانه خود را در سبزسازی شهر پیاده کند تا از این طریق بهبود سریع‌تر اقتصاد را برای شهر و شهروندان خود به ارمغان آورد.

ویروس کرونا یک باور قطعی در بین کشورهای اروپایی به‌وجود آورده و آن اینکه باید در طراحی دوباره شهرها تجدید نظر شود و ایده‌هایی نو برای آن‌ها شکل گیرد. در واقع کرونا ضعف شدید مدل‌های اقتصادی کشورهای اروپایی را به تصویر کشیده و دولت‌ها را به سمت تأمل برای حل مشکلات موجود سوق داده است.

در این راستا کمیسیون اروپایی و بسیاری از ایالات عضو اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده‌اند که از طریق افزایش پروژه‌های سبزسازی، می‌توانند به بهبود وضع و رهایی از رکود اقتصادی ناشی از گسترش ویروس کرونا دست یابند.

دولت ادینبرو از طریق سهیم‌سازی شهروندان در طراحی‌های جدید شهری، از آن‌ها خواسته است هرچه بیشتر در گسترش فضاهای سبز و ایجاد تغییرات مثبت در محیط اطراف خود مشارکت کنند. این ایده به دنبال جنبش «همکاری در پیشبرد فوری تغییرات اقلیمی ادینبرو» تا سال 2030 برای ایجاد شهری پایدار و دوست‌دار محیط‌زیست ارائه شده و دولت برای پیاده‌سازی آن، مشارکت همه شهروندان را ضروری دانسته است.

اعضای شورای شهر ادینبرو تمام علاقه‌مندان به مشارکت را به ارائه ایده‌ها و خلاقیت‌های خود برای دستیابی به هدف کربن صفر تا سال 2030 دعوت کرده‌اند که این طرح تاکنون با استقبال زیادی از سوی مردم مواجه شده است.

آدام مک وی، رئیس شورای شهر پایتخت اسکاتلند در مصاحبه‌های خود با رسانه‌ها گفته است که ادینبرو درحال حاضر با دو مشکل اساسی یعنی لزوم رهایی از کرونا و تغییرات آب‌وهوایی فزاینده دست‌وپنجه نرم می‌کند و درتلاش است با همکاری و مشارکت شهروندان کنار حل این دو بحران، بیشترین تغییرات را در طراحی شهری ایجاد کند تا آینده‌ای پایدارتر و زیست‌پذیرتر برای آنان به ارمغان آورد.

از نظر مک وی افزایش فضاهای سبز و استفاده از انرژی پاک بهترین استراتژی‌هایی است که می‌توان برای حل بحران‌های به‌وجودآمده درپیش گرفت که برای این کار مشارکت مردمی می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

شناسه خبر 26094