شناسه خبر:26214
1399/5/14 00:22:29

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: 136 واحد کسب‌وکار کشاورزی این استان که در اثر شیوع ویروس کرونا متحمل خسارت شده‌اند، برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها عامل معرفی شدند.

خلیل فعله‌گری روز گذشته اظهار کرد: سازمان جهادکشاورزی در این استان 483 واحد آسیب‌دیده بخش کشاورزی بر اثر گسترش شیوع ویروس کرونا را شناسایی کرده که تاکنون 168 مورد از این واحدها در سامانه کارا، برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند.

وی اضافه کرد: سازمان جهادکشاورزی نیز تاکنون درخواست 136 واحدها را براساس مصوبات ستاد ملی کرونا بررسی و برای دریافت 80 میلیارد ریال تسهیلات مصوب دولت به بانک‌های عامل معرفی کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان یادآوری کرد: پیش‌بینی می‌شود 483 واحد آسیب‌دیده شناسایی شده، مشمول رسته چهاردهم کسب‌وکارهای موردحمایت دولت از آسیب‌های شیوع ویروس کرونا متحمل بیش از سه‌هزار میلیارد ریال خسارت شده باشند.

وی افزود: این خسارت‌ها شامل 229 میلیارد ریال به 441 واحد مرغداری گوشتی، 30 میلیارد ریال به پنج واحد مرغداری مادر گوشتی، یک میلیارد ریال به یک واحد تولید ماهیان زینتی و 40 میلیارد ریال به 13 واحد مرکز محصولات گلخانه‌ای سبزی، سیفی و مراکز تولید و عرضه گل و گیاهان زینتی است.

فعله‌گری با بیان اینکه واحدهای کشاورزی متحمل خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در این استان بیش از این میزان است، اما این کسب‌وکارها در زیرمجموعه رسته‌های موردحمایت دولت نیامده، گفت: این زیربخش‌ها شامل واحدهای فعال در تولید گوشت قرمز و شیرخام بوده که در اسفند 98، فروردین و اردیبهشت 99 به‌علت کاهش تقاضای مصرف به همراه سایر واحدهای مشمول رسته چهاردهم متحمل خسارت شده‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان تأکید کرد: تعطیلی رستوران‌ها و غذاخوری‌های، لغو مراسم عروسی، عزاداری و سفرهای نوروزی به‌منظور پیشگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا، از عمده دلایل کاهش تقاضای مصرف محصولات کشاورزی و دام‌وطیور در این سه‌ماه بوده است.

وی افزود: هم‌اکنون تمام اطلاعات مربوط به واحدهای کسب‌وکار آسیب‌دیده مشمول رسته چهاردهم (بخش کشاورزی) جمع‌آوری شده و در انتظار به‌روزرسانی سیستم کارای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بارگذاری و دریافت کد رهگیری به‌منظور معرفی به بانک جهت اخذ تسهیلات هستیم.

14 رسته شغلی از جمله مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده، مراکز گردشگری، حمل‌ونقل عمومی، تولید و توزیع پوشاک، مراکز توزیع آجیل و خشکبار، باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و آموزشگاه‌های رانندگی مشمول دریافت تسهیلات حمایتی در مقابل آسیب‌های شیوع ویروس کرونا هستند.

دولت به‌منظور حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا در این استان چهارهزار و 360 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده تا در راستای تثبیت اشتغال به این واحدها پرداخت شود.

این تسهیلات به 19 هزار و 479 واحد آسیب دیده پرداخت می‌شود که شامل 6 هزار و 75 واحد در سنندج، چهار هزار و 221 واحد در سقز، یک‌هزار و 889 واحد در بانه، 566 واحد در دهگلان، 110 واحد در دیواندره، یک‌هزار و 579 واحد در قروه، یک‌هزار و 822 واحد در کامیاران، یک‌هزار و 720 واحد در مریوان و یک‌هزار و 497 واحد در بیجار است.

مبلغ تسهیلات 120 میلیون ریال برای کسب‌وکارهای آسیب‌دیده و 160 میلیون ریال برای واحدهایی که به دستور ستاد مبارزه با کرونا تعطیل شده‌اند، منظور شده که 70 درصد این مبلغ برای پرداخت هزینه‌های دستمزد و 30 درصد آن برای سایر هزینه‌های عملیاتی مرتبط با کسب‌وکار درنظر گرفته شده است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 26214