شناسه خبر:26967
1399/5/27 01:35:06
تأکید رئیس شورای اسلامی شهر همدان:

نظرات کودکان در طرح شهر دوست‌دار کودک لحاظ شود

سپهرغرب، گروه خبر :رئیس شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: نظرات کودکان باید در زمینه اجرای طرح شهر دوست‌دار کودک در همدان محترم شمرده شود.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، کامران گردان در سی‌وپنجمین صحن شورا که با حضور اعضا و مجموعه شورای اجرایی شهر دوست‌دار کودک شهرداری برگزار شد، ضمن تبریک سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی، بیان کرد: باید این مهم را باور داشته باشیم که سرمایه‌گذاری برای کودکان، پُرسودترین نوع آن به‌لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و نتایج آن همیشه در جامعه ماندگار خواهد شد.

گردان اضافه کرد: معتقدم در این زمینه مشارکت سازمان‌های دیگری مانند آموزش‌وپرورش، هلال‌احمر، سمن‌ها و بهزیستی در شکل‌گیری موضوعات معنایی درخصوص کودک، کمک‌کننده است که برای ارتقای زیرساخت‌های مورد نیاز در مناطق مختلف شهر به‌ویژه مناطق کم‌برخوردار، باید اعتبار لازم تخصیص داده شود.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات لازم در امر شهر دوست‌دار کودک باید برای تطبیق با شاخص‌ها و توقعات یونیسف آغاز شود، اظهار کرد: ازاین‌رو ضمن بهره‌گیری و هم‌فکری با متخصصان امر، ضروری است برنامه‌های اجرایی تهیه و به یونیسف ارسال شود.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه نظرات کودکان نیز باید محترم شمرده شود، گفت: هم‌اکنون که امتیاز مرحله پایلوت شهر دوست‌دار کودک گرفته شده، باید همدان به شهری ایمن و سبز دوست‌دار کودک، خانواده‌محور و مشارکت‌جو تبدیل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: لازم است برنامه‌های پیشنهادی و اقدامات اجرایی شهرداری در زمینه شهر دوست‌دار کودک تهیه شده و مورد تصویب شورا قرار گیرد.

* سلماسی: حوزه کودکان طلایه‌دار برندسازی فرهنگی همدان

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز در نطق پیش از دستور جلسه صحن شورا گفت: حوزه کودکان طلایه‌دار برندسازی فرهنگی همدان با عنوان «شهر دوست‌دار کودک» از کمیته فرهنگی تا کسب عنوان جهانی ماراتن برندسازی فرهنگی، به مقصد خود رسید.

رضوان سلماسی با بیان اینکه برندسازی فرهنگی به‌عنوان یکی از اهداف شورای اسلامی شهر همدان است که در دوره پنجم در دستور کار کمیسیون فرهنگی اجتماعی قرار گرفته، افزود: از آنجایی که کودکان عامل پیوند نسل‌های گذشته و آینده در هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند، انتقال سنت‌ها، فرهنگ‌ها، اعتقادات، باورها و پیشینه‌های هویت‌بخش و اصلاح محیط اجتماعی در هر جامعه از طریق کودکان میسر می‌شود.

سلماسی اضافه کرد: ازاین‌رو با توجه به اهمیت جایگاه کودکان در جامعه، این حوزه هدف سیاست‌گذاری قرار گرفت و ابتکار شهر دوست‌دار کودک در وزارت کشور و یونیسف به‌عنوان مصداق اجرایی این حرکت انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه اگرچه طراحی فضاهای شهری و توجه به جنبه‌های کالبدی شهری در تحقق شهر دوست‌دار کودک ضروری است، گفت: اما تحقق شهر دوست‌دار کودک باید با توجه به کرامت و قداست همه ساکنان شهر محقق شود که این تضمین سلامت روحی و جسمی آنان با رعایت حقوق شهروندی و گامی اساسی در راستای تحقق شعار شهر دوست‌دار کودک است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: حال که شهر دوست‌دار کودک با رسالت احقاق حقوق کودکان در رشد، یادگیری و توانمندسازی آینده‌سازان این سرزمین فرصتی برای بروز و ظهور توانایی‌ها و پتانسیل‌های فرهنگی و اجتماعی شهر به‌شمار می‌آید، کسب عنوان «پایلوت شهر دوست‌دار کودک» مجالی دیگر برای معرفی توانایی‌های کهن‌بوم همدان فراهم کرده است.

سلماسی اظهار کرد: در این راستا تدوین ضوابط شهر دوست‌دار کودک، طراحی و ایجاد خانه‌های بازی، گذرهای کودک، اتاق‌های مادر و کودک، استانداردسازی زمین‌های بازی بوستان‌ها و سایر فعالیت‌های مرتبط و هم‌راستا با معیارها و شاخصه‌های شهرهای دوست‌دار کودک با نگاه کارشناسی و تخصصی، در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: با پیگیرهای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان ضمن همکاری متولیان، متخصصین، فعالین مدنی در این حوزه، کارگروه تخصصی «شهر دوست‌دار کودک» در مرکز پژوهش‌های شورا ذیل این کمیسیون فعالیت خود را آغاز کرد و با شکل‌گیری دبیرخانه‌ای به این نام در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری براساس ابلاغیه وزارت کشور، سیاست‌های ابلاغی کمیسیون در شهرداری اجرایی شد.

سلماسی همکاری دستگاه‌های مرتبط در این حوزه ازجمله آموزش‌وپرورش، بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سمن‌ها و تشکل‌های مردمی را قابل توجه و شایسته تقدیر برشمرد و گفت: ضمن تبریک و ارج نهادن به زحمات و اقدامات صورت‌گرفته در دبیرخانه شهر دوست‌دار کودک و دستگاه‌های ذی‌ربط، خاطرنشان می‌کنیم، هدف کمیسیون و شورای اجرایی کسب عنوان و نشان شهر دوست‌دار کودک و پایلوت شدن و استفاده از فرصت و حرکت برای دستیابی به این برند ملی و بین‌المللی است.

وی افزود: ازاین‌رو می‌طلبد شاخصه‌ها و دستورالعمل وزارت کشور و سازمان یونیسف از سوی دبیرخانه برای هماهنگ کردن اقدامات تمامی دستگاه‌های مرتبط در شهر با محوریت دبیرخانه شهر دوست‌دار کودک به‌طور جدی احصا و به متولیان امر ابلاغ شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه در راستای دریافت نشان و برند «شهر دوست‌دار کودک» یونیسف بر آنیم که چرخه شهر دوست‌دار کودک را به‌صورت موفقیت‌آمیز تکمیل کرده و نشان یا عنوان رسمی را برای همدان دریافت کنیم، اضافه کرد: به همین منظور استفاده حداکثری از پتانسیل‌ها و زیرساخت‌های شورای اجتماعی محلات می‌تواند گامی مؤثر در رسیدن به هدف این حرکت باشد که تشکیل شورای کودکان در شورای اجتماعی محلات، بهره‌گیری از آموزش شهروندی در تلطیف فضای فکری و عملکردی شهر در جهت مناسب‌سازی فضای شهری برای کودکان از برنامه‌های آتی شهر دوست‌دار کودک است.

گفتنی است؛ در این جلسه معاون شهرسازی معماری شهرداری همدان به ارائه گزارشی از اقدامات شورای اجرایی دوست‌دار کودک پرداخت و در ادامه از زحمات شورای اجرایی دوست‌دار کودک تجلیل به‌عمل آمد.

شناسه خبر 26967