شناسه خبر:27667
1399/6/11 03:29:42
سپهرغرب در آستانه بازگشایی مدارس مطرح کرد:

سناریوی مبهم سرویس مدارس پیش روی خانواده‌ها

سپهرغرب، گروه خبر- طاهره ترابی مهوش:تنها چند روز مانده به سال تحصیلی جدید علاوه‌بر مسئله کرونا، ابهام در شرایط سرویس مدارس به نگرانی خانواده‌ها دامن زده است

از اسفندماه 1398 که شیوع ویروس کرونا منجر به تعطیلی مدارس در کشور شد، مسائلی چون بازگشایی مجدد مدارس، روش‌های متنوع آموزش و برنامه‌ریزی‌های وزارت آموزش‌وپرورش را تحت تأثیر جدی قرار داد و خانواده‌ها را نیز با چالش‌هایی مواجه کرد.

هرسال هرچه به روزهای پایانی تابستان و زمان بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم، دغدغه خانواده‌ها برای مواجهه با مسائل شروع سال تحصیلی پُررنگ‌تر شده و اغلب خانواده‌ها زمان زیادی را برای سامان‌دهی شرایط فرزندانشان برای ورود به مدرسه صرف می‌کنند، اما امسال شرایط به‌گونه‌ دیگری رقم خورده و ابهامی از نوع بازگشایی مدارس و مسائل مبتلا‌به خانواده‌ها در این ایام همچون نحوه فعالیت سرویس مدارس هست؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با محمد پورداوود، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان و میلاد کریمی، معاون تاکسیرانی سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان بیان کرد: برای تعیین تکلیف آخرین تحولات که قرار است در فضای آموزش‌وپرورش کشور شاهد آن باشیم، دو روز آینده اجلاسی به‌صورت مجازی با حضور رؤسای آموزش‌وپرورش استان‌ها، استانداران و نمایندگان مجلس به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود.

محمد پورداوود با اشاره به محورهای مورد بحث در این اجلاس، اظهار کرد: بهره‌مندی از فناوری‌های نوین، استمرار یادگیری، تربیت تمام‌وقت، حمایت از معلمان، دانش‌آموزان و خانواده، عدالت آموزشی در زیست‌بوم جدید، اقتصاد آموزش‌وپرورش و درنهایت تحول و بهره‌وری از منابع موجود ازجمله محورهای مورد بررسی در این اجلاس خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه طبق بخشنامه ابلاغی از سوی وزارت آموزش‌وپرورش ما جهت نحوه برگزاری کلاس‌ها و بازگشایی مدارس با سه نوع سناریو مواجهیم، ابراز کرد: در وضعیت قرمز کلیه آموزش‌ها به‌صورت مجازی و در بستر الکترونیک به دانش‌آموزان ارائه خواهد شد.

پورداوود با تأکید بر وجود تنگناها در اجرای سناریوی (آموزش کاملاً مجازی در مناطق قرمز) نخست، تشریح کرد: این تنگناها احصا و به استانداری و وزارتخانه جهت ارائه راهکار ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه تأکید ما بر آن است که هیچ‌کس از گردنه آموزش خارج نماند، گفت: در مناطقی که وضعیت سفید است، آموزش‌ها همچون سنوات گذشته و به‌صورت حضوری به دانش‌آموزان ارائه خواهد شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان با تأکید بر اینکه در مناطقی با وضعیت زرد که به نظر می‌رسد اغلب شهرستان‌های استان همدان نیز در این وضعیت قرار دارند کلاس‌ها با ظرفیت 50 درصدی از دانش‌آموزان و به‌صورت نوبتی دایر خواهند شد، عنوان کرد: با دایر کردن کلاس در روز پنجشنبه سعی ما بر این است که کلیه دانش‌آموزان حداقل سه روز در هفته به‌صورت حضوری در کلاس درس باشند.

پورداوود با تأکید بر اینکه تصمیم بر آن است که حدالمقدور در مناطقی با وضعیت زرد نیز دانش‌آموزان کمترین حضور را در کلاس‌ها داشته باشند، اظهار کرد: درواقع 50 درصد آموزش دانش‌آموزان این مناطق نیز به‌صورت مجازی خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما دغدغه‌مند سلامت همکاران و دانش‌آموزان را داریم و سلامت این عزیزان اولویت است، تشریح کرد: بر این اساس در مدارس کلیه پروتکل‌های بهداشتی با حساسیت بالا به اجرا درمی‌آیند.

مدیر‌کل آموزش‌وپرورش استان همدان افزود: در بحث سرویس مدارس نیز باید بگویم سامان‌دهی این خودروها توسط شهرداری‌ها صورت می‌پذیرد.

پورداوود با بیان اینکه دراین‌بین آموزش‌وپرورش درواقع یکی از طرفین قراردادها است، تصریح کرد: بر این اساس اگر قرار باشد در وضعیت زرد دانش‌آموزان در مدارس حاضر باشند، حتماً می‌بایست ظرفیت سرویس‌های مدارس با پروتکل‌های تعریف‌شده از سوی وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی ابن سینا و وزارت آموزش‌وپرورش هم‌خوانی داشته باشد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان با تأکید بر اینکه نباید در سرویس مدارس اجتماعی را شاهد باشیم، عنوان کرد: موقع ورود و خروج دانش‌آموزان از خودروها می‌بایست گندزدایی محیط خودرو توسط راننده انجام پذیرد.

پورداوود با اشاره به اینکه مدیران مدارس بر حساسیت موضوع واقف بوده و توجیه شده‌اند، تشریح کرد: اگر قرار است سبک زندگی همراه با کرونا در جامعه به‌عنوان یک رویکرد نهادینه شود، می‌بایست شرایط را به‌گونه‌ای با رعایت موازین بهداشتی مدیریت کرد که مشکلی برای هیچیک از دانش‌آموزان پیش نیاید.

وی با تأکید بر اینکه حساسیت ما حتی دانش‌آموزانی که از فضای سرویس مدارس نیز استفاده نمی‌کنند را دربرمی گیرد، اذعان کرد: دراین‌باره با شهرداری مذاکراتی مبنی بر رعایت پروتکل‌ها در مبادی پُرتردد دانش‌آموزان صورت گرفته است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان با بیان اینکه هیچ‌گونه بوفه‌ای در مدارس دایر نخواهد بود، تشریح کرد: زمان زنگ‌های تفریح را به حداقل ممکن خواهیم رساند تا میزان مراودات دانش‌آموزان در کمترین حد باشد.

وی ادامه داد: شنبه آینده یک مدرسه با حضور استاندار به‌صورت نمادین بازگشایی می‌شود.

معاون تاکسیرانی سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری همدان نیز با بیان اینکه هرساله از ابتدای مهر ثبت‌نام سرویس مدارس آغاز می‌شد اما امسال بنا به شرایط این روند را حداقل 20 روز زودتر آغاز کرده‌ایم، گفت: سال‌های پیش رانندگان سرویس مدارس در برنامه‌های دیجیتالی شرکت‌های مربوطه ثبت‌نام می‌کردند و نظر به ادامه این روند داشته‌ایم، اما اتحادیه کشوری این فرآیند را نپذیرفت؛ بنابراین رانندگان متقاضی می‌بایست از طریق شرکت‌ها و نیز از طریق دفاتر پیشخوان در سامانه سپند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

میلاد کریمی با بیان اینکه جلسه‌ای را در این خصوص در تهران برگزار کردیم و شرایط لازم برای ثبت‌نام فراهم می‌شود، افزود: در این مورد اطلاع‌رسانی خواهیم کرد که رانندگان سرویس مدارس ثبت‌نام خود را در سامانه سپند انجام دهند تا در سهمیه سوخت به مشکل برنخورند.

وی با تأکید بر اینکه سازوکار مورد نیاز در شرکت‌ها از آنجایی که اغلب رانندگان خواهان ثبت‌نام از طریق آن‌ها هستند از طریق چندین جلسه فراهم شده است، عنوان کرد: از روز گذشته فرآیند ثبت‌نام متقاضیان آغاز شده و بنرهایی را جهت اطلاع‌رسانی در نقاط مختلف شهر نصب کردیم.

کریمی با اشاره به اینکه تعرفه پیشنهادی بر مبنای چهار نفر مسافر (دانش‌آموز) بوده است، گفت: اگر قرار باشد که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی همچون تاکسی‌ها رعایت شود، کرایه فرد چهارم از سه دانش‌آموز به‌صورت سرشکن گرفته خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه امسال بنا به حساسیت‌های موجود بحث نظارت به‌صورت پُررنگ‌تر اجرایی خواهد شد، عنوان کرد: تعرفه پیشنهادی در کمیسیون خدمات شهری شورا پذیرفته شده و منتظر طرح در صحن و دریافت مصوبه است.

این مقام مسئول با بیان اینکه طبق پروتکل‌های بهداشتی نظارت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که ون‌ها بیش از هفت نفر و تاکسی‌های سرویس مدارس بیش از سه نفر سوار نکنند، ابراز کرد: درخصوص اختلافی که بین رانندگان و خانواده‌ها طی اواخر سال گذشته شاهد بودیم، باید بگویم این مشکل یک مسئله کشوری بود.

وی با تأکید بر اینکه در این باب بیشترین تأثیر را وزارت آموزش‌وپرورش دارد، گفت: درواقع این وزارتخانه است که با وزارت کشور قرارداد می‌بندد و تصمیم نهایی را می‌گیرد و درنهایت آن تصمیم به شهرداری‌ها جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

کریمی با اشاره به کمبود نیرو برای نظارت بیشتر در حوزه رعایت پروتکل‌ها از سوی سرویس‌های مدارس، افزود: نیروی مورد نیاز می‌بایست از طریق شهرداری تزریق شود، بنابراین دراین‌باره بارها درخواست داشته‌ایم.

مع‌الوصف؛ آن‌گونه که به نظر می‌رسد، اصلی‌ترین و درواقع سرفصل مشترک اداره کل آموزش‌وپرورش به‌عنوان بهره‌بردار از سرویس مدارس و معاونت تاکسیرانی به‌عنوان متولی سامان‌دهی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، بنابراین انتظار می‌رفت درخصوص تعرفه‌ها واقع‌بینانه اقدام و به‌صراحت تعرفه براساس موازین بهداشتی به شورا ارائه می‌شد تا آنچه بر سر مردم در مواجه با کرایه تاکسی‌ها آمد، یقه خانواده‌ها در سرویس مدارس را نگیرد. زیرا طی روزهای آتی در پی این مسئله و تغییر تعرفه بازهم شاهد بروز اختلاف خواهیم بود، بنابراین تعریف یک تعرفه واحد برای شرایط کرونایی بدیهی‌ترین رویکردی است که از معاونت تاکسیرانی انتظار می‌رفت، اما متأسفانه گویی در این بحث همچنان پای مدیریت لنگ می‌زند.

شناسه خبر 27667