شناسه خبر:27734
1399/6/12 06:44:31

کتاب «قهوه‌خانه در همدان» از مجموعه دانشنامه استان همدان به‌مناسبت 13 شهریورماه روز «مردم‌شناسی» منتشر شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه هنری استان همدان، مسئول واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری استان همدان با بیان اینکه قهوه‌خانه‌ها از مراکز تجمع و مراودات اجتماعی مؤثر بین مردم بوده‌اند، گفت: کتاب «قهوه‌خانه در همدان» به معرفی انواع قهوه‌خانه‌ها، قهوه‌چی‌ها و تاریخ قهوه‌خانه در استان همدان پرداخته و 300 قهوه‌خانه در همدان را برشمرده است.

مصطفی قهرمانی‌ارشد با اشاره به اینکه قهوه‌خانه‌ها دارای مجموعه‌ای از اصناف بوده‌اند، افزود: نقالی و پرده‌خوانی، نقاشی، خوانندگی، معرکه‌گیری و هنرنمایی پهلوان‌ها و فروشنده‌‌های فعال، از مجموعه صنف‌های فعال در قهوه‌خانه‌های همدان بوده است.

وی قهوه‌خانه‌ها را دارای کارکرد «ادبی» و «اجتماعی» مؤثر بین مردم دانست و ابراز کرد: کارکرد ادبی قهوه‌خانه‌ها از دوره صفویه رایج شد که شامل شعر و شاعری، سخنوری، سردمداری و قصه‌خوانی بوده است و کارکرد اجتماعی آن شامل انجام امور خیریه، گلریزان، تهیه جهیزیه برای نیازمندان، ریش‌سفیدی بزرگان و رفع دعاوی بین اهالی شهر را شامل می‌شده است.

مسئول واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری استان همدان «علی‌اصغر حمدیه» را ‌به‌عنوان پژوهشگر و نگارنده و «محسن صیفی‌کار» را ویراستار کتاب «قهوه‌خانه در همدان» معرفی کرد و گفت: این کتاب با پژوهش میدانی در هفت فصل، 336 صفحه و قطع وزیری به‌عنوان نوزدهمین اثر مکتوب دانشنامه استان همدان روانه بازار کتاب شده است.

قهرمانی‌ارشد قهوه‌خانه‌ها را مرکز تعامل چهره به چهره مردم یک شهر دانست و افزود: تعاملات چهره به چهره موجب افزایش سرمایه‌های اجتماعی در جامعه می‌شود که امروزه در سایه فضای مجازی و دوری انسان‌ها از یکدیگر، شاهد کم‌رنگ شدن آن هستیم؛ این کتاب در آستانه 13 شهریورماه روز «مردم‌شناسی» منتشر شده است.

شناسه خبر 27734