شناسه خبر:28551
1399/6/26 04:26:16
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان:

آب و خاک اساس زندگی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: آب و خاک اساس زندگی است و از سال 92 تا 99 در دولت تدبیر و امید بالغ‌بر 60 هزار و 721 هکتار طرح‌های آبخیزداری وآبخوان‌داری و کنترل سیل و روسوب در استان صورت گرفته که دستاورد خوبی در این حوزه محسوب می‌شود.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، اسفندیار خزائی بیان کرد: استفاده بی‌رویه از منابع طبیعی سبب وقوع خشک‌سالی‌های پی‌درپی و همچنین سیل و خسارات حاصل از آن‌ها شده است و هرساله مقدار زیادی از خاک‌های با ارزش کشور از دسترس خارج می‌شود، خاکی که برای به‌وجود آمدن یک سانتی‌متر مکعب آن 300 تا 500 سال وقت لازم است.

خزائی با بیان اینکه آبخیزداری به‌عنوان علم حفاظت از آب و خاک می‌تواند مناسب‌ترین راه حل برای کاهش خسارات مذکور باشد، تأکید کرد: انجام فعالیت‌های آبخیزداری سبب می‌شود این منابع ارزشمند حیاتی بهتر حفظ شده و آب‌های روان به‌جای تبخیر شدن و تبدیل شدن به سیل و تخریب زمین‌های کشاورزی و وارد آوردن خسارت جانی و مالی، به آرامی به زمین نفوذ کنند.

وی تصریح کرد: با انجام عملیات آبخیزداری می‌توان ضمن جلوگیری از هدررفت آب و خاک، سبب کنترل آب‌های جاری و سیلاب‌ها و نفوذ آن‌ها به خاک و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی شد.

خزائی گفت: از سال92 تا 99 در دولت تدبیر و امید بالغ‌بر 60 هزار و 721 هکتار طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و کنترل سیل و روسوب در استان صورت گرفته که دستاورد خوبی در این حوزه محسوب می‌شود.

وی میزان مرمت عملیات مکانیکی در این حوزه را 747 متر مکعب، بند‌های گابیونی را 41 هزار و 633 متر معکب، احداث بند‌های خشکه‌چین را 12 هزار و 724 متر مکعب، بند‌های سنگی ملاتی را 29 هزار و 93 متر مکعب و احداث بندهای خاکی را 71 هزار و 824 متر مکعب عنوان کرد.

این مقام مسئول گفت: تاکنون بیش از 23 هزار سازه‌ بزرگ و کوچک آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان همدان احداث شده که در کشور در نوع خود بی‌نظیر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تصریح کرد: با انجام اقدامات آبخیزداری از خشک شدن قنات و چشمه‌های موجود و درنتیجه مهاجرت‌های بی‌رویه آبخیزنشینان و روستاییان جلوگیری می‌شود.

خزائی افزود: با توجه به اهمیت حفظ آب و خاک، به‌کارگیری روش‌های ساده نقش مؤثری در این زمینه ایفا می‌کند.

وی درباره این روش‌ها گفت: باید در حفظ و نگهداری پوشش گیاهی مراتع و جنگل‌ها تلاش کرد و به‌ویژه از تخریب مراتع و قطع درختان خودداری شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان خاطرنشان کرد: آبخیزداری به تمام فعالیت‌های صورت‌گرفته در محدوده یک حوزه آبخیز گفته می‌شود که سبب حفظ آب و خاک و درنتیجه کاهش وقوع سیل و اثرات خشک‌سالی و کم‌آبی و همچنین موجب کاهش میزان فرسایش و تخریب خاک‌ است که مدیریت پایدار سرزمین با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری محقق خواهد شد.

شناسه خبر 28551