شناسه خبر:29347
1399/7/7 17:03:39

نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: امروز نیازمند آن هستیم که جوانان ما با روحانیت اصیل و با اخلاق که به آنچه می‌گویند عمل می‌کنند، ارتباط بگیرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی ظهر روز گذشته در مراسم رونمایی از دو کتاب مرحوم آیت‌الله آقانجفی با گرامیداشت یاد این عالم همدانی، اظهار کرد: کتاب شرح اصول کافی مرحوم آقانجفی ارزشمند بوده و برای طلاب قابلیت استفاده فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه کتاب علم اصول مرحوم آقانجفی براساس تقریر درس مرحوم نائینی است، مطرح کرد: مرحوم نائینی در دوره برجستگی علم اصول قرار داشت و تعابیر موجود در مباحث علمی آن دوران باعث شد علم اصول رشد یابد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان نگرش مرحوم نائینی در علم اصول را نسبت به معاصران خود عرفی‌تر دانست و عنوان کرد: روش اجتهادی ایشان جزء مکتب نجف تعریف می‌شود که با مکتب قم متفاوت است.

وی افزود: آیت‌الله آقا نجفی تحت تربیت این عالم بزرگوار بوده و دارای نگاهی عقل‌گرایی بوده، به‌خصوص در شرح اصول کافی که متأثر از ملاصدرا و علم فلسفه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی با بیان اینکه شرح اصول کافی کتاب دیگر مرحوم آقانجفی از روش عقلی و فلسفی بهره‌مند است، مطرح کرد: اینکه فردی فیلسوف باشد و علم فلسفه را در خدمت فهم عمیق روایات قرار دهد، موضوع بسیار مهم و لازمی است.

وی با گلایه از عدم توجه حوزه علمیه به مسئله روایات، عنوان کرد: در دوره اخباری‌گری در حدود قرن دهم تا دوازدهم، گرایش اخباری‌گری در حوزه نجف دارای آثار منفی زیاد بود، اما یک نکته مثبت وجود داشت و آن تدوین جوامع روایی است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان تصریح کرد: تدوین بحارالانوار، الوافی و وسایل‌الشیعه همه در دوره اخباری‌گری رخ داده است، اما متأسفانه در 200 سال اخیر در حوزه گرایش‌های حدیث کم‌رنگ شده است، تا جایی که در بحث علم‌الحدیث و علوم همگن هنوز تعریف‌های دقیقی وجود ندارد و شاهد تداخل در علوم هستیم.

وی با اشاره به وجود بیش از 16 هزار حدیث در کافی این سؤال را مطرح کرد که چند نفر تا به حال یک جلد از کتاب کافی را مطالعه کرده‌اند و اظهار کرد: کتاب شرح درخشان آیت‌الله آقانجفی به‌لحاظ زحماتی که توسط دانشگاه علوم و حدیث کشیده شده و بازنویسی‌هایی که صورت گرفته، برای طلاب قابل استفاده است.

امام‌جمعه همدان به دیدار خود در شروع طلبگی با آیت‌الله آقانجفی اشاره کرد و گفت: امروز نیازمند آن هستیم که جوانان ما با روحانیت اصیل و با اخلاق که به آنچه می‌گویند عمل می‌کنند، ارتباط بگیرند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله آقانجفی ارتباط قوی با بسیجیان و جوانان داشت، ابراز کرد: نوجوانان آن سال‌ها که با ایشان در ارتباط بودند، امروز جزء افراد متخلق هستند؛ از جوانان می‌خواهیم با مطالعه سیره زندگی آیت‌الله آقانجفی و امثال ایشان با عظمت‌های زندگی این افراد آشنا شوند.

شناسه خبر 29347