شناسه خبر:29950
1399/7/20 02:57:35

سپهرغرب، گروه خبر- طاهره ترابی مهوش:با وجود ظرفیت و سابقه درخشان همدان در صنعت پرورش اسب، متأسفانه این‌روزها در عرصه مذکور عدم توجه به این صنعت پول‌ساز را شاهدیم و گویی پرورش اسب به فراموشی ‌سپرده شده است.

همواره از صنعت پرورش اسب در دنیا به‌عنوان یک فرصت اقتصادی با گردش مالی بالا یاد می‌شود، به‌طوری که امروز یکی از صنایع پول‌ساز در کشورهای غربی و به‌ویژه کشاورزی همچون آلمان و روسیه به سمت سرمایه‌گذاری در این وادی سوق داده شده است.

در این کشورها پرورش سنتی اسب در دوره‌های مختلف شکل اقتصادی منظمی به خود گرفته، به‌گونه‌ای که با تبلیغات گسترده در رسانه‌های جمعی ضمن ایجاد بازار، خود را مهد صنعت اسب هم در زمینه سرگرمی و هم در زمینه اشتغال معرفی می‌کنند و کم‌کم به سمت حرفه‌ای شدن پیش می‌روند.

اما ایران با داشتن سبقه‌ای کهن در این حوزه، به دلایل مختلف نتوانسته در این عرصه به جایگاه واقعی خود برسد، به‌گونه‌ای که گردش مالی آن هیچ‌گاه نتوانسته سهم قابل‌ قبولی در اقتصاد کشور داشته باشد.

دراین‌بین نکته قابل توجه تنزل جایگاه برخی استان‌های صاحب‌نام طی سال‌های اخیر همچون همدان در این حوزه، بحث را تأمل‌برانگیزتر می‌کند؛ حال آنکه اگر به سبقه پرورش اسب در این استان نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که سابقه این صنعت به بیش از چهار دهه قبل بازمی‌گردد، اما گویی این‌روزها صنعت پول‌ساز مذکور در همدان دچار فراموشی شده است.

این درحالی است که سال گذشته قرار بود شهرستان نهاوند به‌عنوان قطب پرورش اسب ترکمن رونق‌بخش این صنعت در استان به‌صورت پایلوت باشد؛ اما گویی این اهداف تبیین‌شده در حد شعار باقی است، بر این اساس بر آن شدیم تا با رضا سوری، پرورش‌دهنده اسب ترکمن در شهرستان نهاوند و نیز منوچهر ترکمان، مدیر امور دام این شهرستان گفت‌وگویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید:

یک پرورش‌دهنده اسب ترکمن در نهاوند با بیان اینکه بیش از یک دهه است که در صنعت مذکور مشغول به‌کار است، گفت: هدف اصلی من از ورود به این عرصه تشویق جوانان شهرستان با توجه به ظرفیت موجود برای فعالیت در این بخش بود.

رضا سوری با تأکید بر اینکه متأسفانه با وجود ظرفیت موجود از این فعالیت هیچ حمایتی در استان و به‌ویژه شهرستان انجام نمی‌شود، اظهار کرد: اسب ترکمن اسب اصیل ایرانی است، اما متأسفانه به این ظرفیت که می‌تواند فضای مناسبی برای اشتغال‌زایی فراهم کند، توجهی نمی‌شود.

وی با بیان آنکه درحال حاضر تعداد اسب‌های این واحد صنعتی 21 رأس است، عنوان کرد: درحال حاضر نبود نهاده‌های دامی و افزایش قیمت آن‌ها اصلی‌ترین مشکل ما بوده؛ به‌طوری که تأمین حداقل نهاده برای هر اسب بدون درنظر گرفتن دیگر ملزومات همچون تیمار، تمرین و غیره، چیزی حدود 60 هزار تومان است.

این پرورش‌دهنده اسب ترکمن در نهاوند تأکید کرد: همچنان نبود دامپزشک متخصص اسب یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که پرورش‌دهندگان با آن مواجه هستند.

این کارآفرین نهاوندی با بیان آنکه متأسفانه از سوی جهاد کشاورزی در تأمین نهاده دامی کمکی به واحدهای پرورش اسب نمی‌شود، گفت: چند واحد کوچک پرورش اسب موجود در شهرستان نیز به‌دلیل مشکلات مالی نتوانسته‌اند در این عرصه دوام بیاورند و درحال حاضر یک واحد نیز متعلق به آقای ابراهیمی با سه رأس اسب فعال است.

وی در تشریح افزایش هزینه‌ها اظهار کرد: از سال گذشته به‌دلیل افزایش هزینه‌ها در عرصه نهاده‌ها، محل نگهداری و هزینه کارگر، اقدامی در راستای تولید مثل اسب‌ها در دستور کار نداشتیم و روی 21 اسب کارمان را متوقف کرده‌ایم.

سوری با بیان آنکه متأسفانه با وجود شناسنامه‌دار بودن این اسب‌ها در استان بازار فروشی برای اسب‌های پرورش داده شده وجود ندارد، گفت: اغلب اسب‌های پرورش داده شده در شهرهایی همچون تهران و گنبد کاووس به فروش می‌رسند که طی یک سال گذشته به‌دلیل وضعیت اقتصادی تقاضا به‌مراتب کمتر شده، به‌گونه‌ای که طی سال جاری اوضاع اسف‌بار است و حتی از این شهرها نیز خریدار نداریم.

وی با بیان اینکه بنده در کنار واحد پرورش اسب گاوداری نیز دارم، عنوان کرد: در این واحدها به‌صورت مشترک 10 نفر مشغول به‌کار هستند.

این پرورش‌دهنده اسب ترکمن نهاوندی در پاسخ به این سؤال که آیا از محل پرورش اسب برای گردشگری استفاده نمی‌شود؟ با بیان اینکه در پی پیگیری‌ها و بنا بر داشتن 6 هکتار زمین، هیئت اسب‌سواری سال گذشته برای ایجاد پیست اسب‌سواری در این شهرستان پای کار آمد اما در ادامه کار به‌دلایلی همچون مسئله تغییر کاربری زمین دیگر دنبال نشد، گفت: از آنجایی ‌که مرکز پرورش اسب ما در پنج کیلومتری جاده اصلی به سمت کرمانشاه قرار دارد، اگر این پیست به‌علاوه زیرساخت‌هایی همچون محل اسکان ایجاد شود، یقیناً این مهم می‌تواند نقش مؤثری را در توسعه گردشگری ایفا کند؛ اما در شرایط فعلی بنا به وضع اقتصادی تأمین نهاده برای اسب‌ها اولویت ما است.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند نیز در پاسخ به گلایه‌مندی‌های مطرح‌شده در حوزه عدم حمایت از پرورش‌دهندگان اسب در این شهرستان گفت: مشکل تأمین نهاد مسئله شهرستان و استان نیست، بلکه مشکل کشوری است.

منوچهر ترکمان در پاسخ به این سؤال که چرا نهاده‌های لازم واحد پرورش اسب مشمول تأمین نهاده‌های یارانه‌ای نمی‌شود؟ بیان کرد: این بحث نیازمند تشکیل تشکل است.

وی در واکنش به این مسئله که آیا در نبود تشکل امکان همکاری و مساعدت به واحدهای پرورش اسب برای تأمین نهاده وجود ندارد؟ اذعان کرد: توزیع نهاده‌ها از طریق تشکل انجام می‌پذیرد و جهاد کشاورزی در این زمینه‌ نمی‌تواند همکاری داشته باشد؛ بنابراین لازم است این مهم از طریق فعالان عرصه مذکور در استان پیگیری شود، زیرا حتی در سطح استان نیز چنین تشکلی وجود ندارد.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد و آن‌گونه که پیداست، متأسفانه جهاد کشاورزی به‌ویژه مدیریت این نهاد در شهرستان نهاوند با وجود شعارهای سال گذشته، برنامه‌ای برای حمایت از پرورش‌دهندگان اسب ندارد و با بهانه نبود تشکل، حتی در تأمین نهاد‌ه‌ها فعالان این عرصه را مورد حمایت قرار نمی‌دهد.

این درحالی است که سال گذشته مدیر امور دام جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان جهاد کشاورزی برای بازاریابی صنعت اسب پای کار آمده است؟ گفت که در این بخش چند دستگاه باید پای کار باشند، به‌عنوان مثال جهاد کشاورزی در صدور پروانه واحد پرورش اسب و درعین‌حال تأمین نهاده‌های دامی وظیفه دارد؛ اما گویی امسال توجه به این وظیفه به فراموشی سپرده شده و می‌توان به هر بهانه‌ای از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد و این ظرفیت بالقوه اقتصادی و اشتغال‌زایی را در شهرستان و در پی آن استان، نادیده انگاشت.

شناسه خبر 29950