شناسه خبر:30110
1399/7/21 17:10:52

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اسدآباد از ورود پرندگان مهاجر به حوضه‌های آبی این شهرستان خبر داد.

مجید اسکندری اظهار کرد: درحال حاضر براساس پایش‌ها و رصدهای انجام‎شده برخی از پرندگان مهاجر در گونه‌های مختلف به حوضه‌های آبی سد نعمت‎آباد، تالاب پیرسلمان به‌عنوان یکی از تالاب‌های طبیعی و زنده استان و نیز تصفیه‎خانه شهر وارد شده‌اند و تا زمانی که سطح این حوضه‌های آبی یخ نبندند، در شهرستان خواهند بود.

وی با اشاره به ورود 130 قطعه مرغابی، 30 قطعه حواصیل سفید و خاکستری به سد نعمت‌آباد، افزود: در حوضه‌های آبی تالاب پیرسلمان و تصفیه‌خانه هنوز تعداد قطعات پرندگان مهاجر شمارش نشده است.

اسکندری با اشاره به اینکه تالاب پیرسلمان یکی از تالاب‌های طبیعی و زنده استان و تصفیه‌خانه و سد نعمت‎آباد به‌عنوان یکی از حوضه‌های آبی مصنوعی شهرستان به‌شمار می‌رود، گفت: درحال حاضر علاوه‎بر این پرندگان مهاجر، گونه‌های دیگری از پرندگان اگرت، باکلان و چوب‎پا نیز در حوضه آبی تالاب پیرسلمان و تصفیه‎خانه و سد نعمت‎آباد قابل مشاهده است و حضور پرنده چنگر به‎صورت ثابت و دائم بوده و فرا رسیدن یخ‎زدگی حوضه‌های آبی موجب ترک محل این پرنده نخواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه تالاب پیرسلمان جزء آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسیده است، مطرح کرد: این تالاب به مساحت سه هکتار از آب‌های زیرزمینی و چشمه‌ها تغذیه می‌کند که درحال حاضر از شرایط مناسب و خوبی در رابطه با وضعیت آب برخوردار است.

این مقام مسئول در بخش دیگری با اشاره به مطالعه و طرح مدیریتی منطقه حفاظت‌شده آلمابلاغ به‎عنوان یکی از برنامه‌های سند راهبردی سه‌ساله استان در برش شهرستانی برای محیط‌زیست اسدآباد، خاطرنشان کرد: در پروژه‌های مصوب سال 98 اعتباری افزون‌بر 20 میلیون تومان برای مطالعه و اجرای طرح مدیریتی منطقه حفاظت‌شده آلمابلاغ مصوب شد که این اعتبار تخصیص یافته و درحال حاضر مطالعه طرح برای اجرا در دست بررسی قرار دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط‎زیست شهرستان اسدآباد در پایان بیان کرد: در این طرح مطالعاتی منطقه حفاظت‌شده خانگرمز و لشگردر ملایر به‎عنوان یک طرح جامع در کلیه زمینه‌های گردشگری، گونه‌های جانوری و گیاهی و منابع آب درنظر گرفته می‌شود.

شناسه خبر 30110