شناسه خبر:31660
1399/8/21 13:50:06
مدیرکل پزشکی قانونی استان خبر داد:

جان باختن 8 نفر بر اثر گازگرفتگی در کردستان

مدیرکل پزشکی قانونی کردستان گفت: در6ماهه نخست سال جاری 8 نفر بر اثر گازگرفتگی در استان کردستان جان خود را از دست دادند.

بهتاش خانی‌آباد اظهار کرد: در6ماهه نخست سال جاری 8 نفر بر اثر گازگرفتگی در استان کردستان جان خود را از دست دادند این در حالی است که فوت‌شدگان گاز منواکسید کربن در مدت مشابه سال قبل 6نفر بوده است.

وی افزود: از تعداد 8 نفر فوت‌شدگان گازگرفتگی شش‌ماهه امسال 5 نفر مرد و 3 نفر دیگر زن بودند.

مدیرکل پزشکی قانونی کردستان، با اشاره به اینکه گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است، بیان کرد: عمده‌ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است اما اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط‌های دربسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.

خانی‌آباد ذکر کرد: استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: ازآنجاکه تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما 250 برابر بیش از اکسیژن است لذا با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به‌سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت‌های مختلف بدن ازجمله مغز و قلب را دچار اختلال کرده که به علت بی‌رنگ و بی‌بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علائم مسمومیت شدید موردتوجه واقع نشود.

مدیرکل پزشکی قانونی کردستان، علائم مسمومیت حاد با این گاز را شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما عنوان کرد و گفت: در بیماران مبتلابه ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشداردهنده باشد.

خانی‌آباد افزود: از سایر علائم مسمومیت می‌توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشارخون و گاه تنگی مردمک‌ها اشاره کرد لذا باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز شود درواقع مسمومیت شدید با ای گاز می‌تواند کشنده باشد.

وی با اشاره به پیشگیری از مسمومیت با این گاز، ذکر کرد: آگاه باشید که هر وسیله گرمازای سوختنی که به نحوی با سوخت‌های فسیلی (نفت، گاز، زغال‌سنگ) کار کند به‌صورت بالقوه می‌تواند سبب تولید گاز مونوکسید کربن شود.

مدیرکل پزشکی قانونی کردستان، با اشاره به اینکه از بخاری‌های مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیراستاندارد استفاده نکنید، عنوان کرد: ‌ استفاده از بخاری‌های بدون دودکش به‌هیچ‌وجه از تولید گاز مونوکسید کربن جلوگیری نمی‌کند.

خانی‌آباد بابیان اینکه تمام دودکش‌ها باید وسیله انتهایی ضد باد (کلاهک) مناسب داشته باشد، خاطرنشان کرد: هرگز در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد (نظیر اتاق، گاراژ و...) آتش روشن نکنید.

وی در پایان یادآور شد: هرگز در فضای بسته گاراژ موتور اتومبیل را روشن نگذارید، قبل از راه‌اندازی وسایل گرمایشی، از سلامت مسیر دودکش ساختمان و بدون ترک و نشتی بودن آن اطمینان حاصل کرده و از اتصال مناسب و صحیح لوله بخاری و آبگرمکن به دودکش دیواری اطمینان حاصل کنید. همچنین در محیط‌های شغلی و منازل که در آن‌ها از کوره و مشعل استفاده می‌شود از سلامت دستگاه و سیستم تخلیه دود اطمینان داشته باشید.

شناسه خبر 31660