شناسه خبر:31784
1399/8/24 10:55:07

مدیرکل شیلات لرستان گفت: تولیدات انواع آبزیان در استان در سال جاری به 30 هزار تن می‌رسد که برای این حجم تولید حداقل برای 14 هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

کیارش بیرانوند در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر شیلات لرستان یکی از مجموعه‌های پیشرو در کشور است و با اختصاص ردیف اعتباری جداگانه سقف اعتبارات آن در سال گذشته به بیش از 35 میلیارد تومان رسید.

وی با بیان اینکه سیل سال گذشته به 300 مزرعه پرورش ماهی در استان خسارت وارد کرد، افزود: بیش از 70 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت و 35 میلیارد تومان کمک بلاعوض به آبزی‌پروران پرداخت شد.

مدیرکل شیلات لرستان بیان کرد: در حال حاضر 600 مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد که تنها 30 مزرعه تعطیل شده همچنین تولیدات انواع آبزیان در استان در سال جاری به 30 هزار تن می‌رسد.

بیرانوند با اشاره به ظرفیت 10 هزار تنی لرستان در زمینه پرورش ماهی در قفس، تصریح کرد: به طور مثال سد ایوشان دارای ظرفیت 2 هزار تن پرورش ماهی در قفس است اما به دلیل تغییر کاربری آن از تامین آب کشاورزی به آب شرب نمی‌توان از همه ظرفیت موجود استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات حاد آبزی‌پروری در لرستان مصرف کم ماهی است که با ارائه آموزش‌ها و دوره‌هایی و برگزاری جشنواره طبخ غذاهای دریایی سرانه مصرف ماهی در استان به 8 کیلوگرم در سال رسیده است.

مدیرکل شیلات لرستان اضافه کرد: به دنبال این هستیم که یکی از بزرگترین بازارچه‌های بزرگ آبزیان کشور در شهرستان خرم‌آباد را راه‌اندازی کنیم،

وی گفت: شیلات به تنهایی نمی‌تواند بازارچه آبزیان راه‌اندازی کند لذا شهرداری‌ها، فرمانداران و سرمایه‌گذاران باید به این موضوع ورود کنند.

بیرانوند به خسارت‌های واردشده به بخش آبزی‌پروری استان در سیل اخیر اشاره و اظهار کرد: در لرستان هزار و 620 تن ماهی تلف و به زیرساخت‌های 300 مزرعه نیز خسارت وارد شد.

وی با بیان اینکه دولت به هر تن ماهی 20 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت کرد، ادامه داد: براساس برآورد و مصوبات سیل استان، جهت راه‌اندازی دوباره مزارع پرورش ماهی 70 میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شد.

مدیرکل شیلات لرستان بیان کرد: به ازای هر تن ماهی تلف شده 600 عدد بچه ماهی بلاعوض نیز در اختیار آبزی‌پروران قرار گرفت تا مزارع پرورش ماهی به چرخه تولید برگردند.

بیرانوند با اشاره به اینکه فاز اول مجتمع تولید خاویار در شهرستان پلدختر با ظرفیت 600 تن گوشت و 10 تن خاویار در سال افتتاح شد، تصریح کرد: مطالعات ساخت چندین مجتمع در شهرستان‌های پلدختر، کوهدشت و رومشکان به زودی پایان می‌رسد که با اجرا شدن این طرح‌ها می‌توان 20 هزار تن ماهیان خاویار در استان تولید کرد.

وی با بیان اینکه برای تولید پنج تن ماهیان سردآبی یک شغل به صورت مستقیم و دو شغل به صورت غیرمستقیم ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: برای تولید 30 هزار تن ماهی در کارگاه‌ها و مجتمع‌های پرورش ماهی استان حداقل برای 14 هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

مدیرکل شیلات لرستان تاکید کرد: استان لرستان ظرفیت تولید 100 هزار تن انواع ماهی را دارد و در صورت تخصیص اعتبارات کافی می‌توان طی 10 سال آینده به این میزان تولید دست یافت.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 31784